Mihanpostگفت و گوموسیقی

محمد علیزاده و ناگفته هایی از مرتضی پاشایی + عکس

به گزارش میهن پست – محمد علیزاده جزو قدیمی‌ترین‌های حوزه  خواننده‌های پاپ است اما  از  زمانی كه او موفق به انتشار رسمی آثارش شده و می‌تواند كنسرت و آلبوم‌هایش را در فضای رسمی ارائه كند، زمان زیادی نمی‌گذرد  در همین زمان‌کوتاه  هم توانسته به عنوان یكی از  خواننده‌های پرطرفدارخودی نشان دهد و بتواند روز به روز روزمه و فعالیت‌های مورد پسندی ارائه كند و حالا دیگر جزو بهترین‌های پاپ و «عاشقانه‌خوان»ها، اسم و رسمی برای خود دست و پا كند.
علیزاده طرفداران خاص خودش را دارد و به مرور گستره دوستداران این خواننده به قدری شده كه كنسرت‌هایش با تمدید‌های متوالی روبه‌رو شده و مخاطبانش نیز توانسته‌اند آثاری جدید از او را در فضاهایی به روز شاهد باشند. ماه‌های گذشته، ماه‌های پرخبری برای این خواننده بود. بسیاری از حرف و حدیث‌ها و حاشیه‌ها پس از برگزاری چند كنسرت و البته ماجرای فوت «مرتضی‌پاشایی» و اتفاقات و ماجراهای حول این موضوع، باعث شد علیزاده خیلی زود در تیررس انتقاد برخی‌ها قرار بگیرد و صحبت‌ها و حرف و حدیث‌های فراوانی درباره او و نوع فعالیت‌هایش بازگو شود. در این گفت‌وگو ابتدا سعی شده درباره فعالیت‌های جدید این هنرمند سخن به میان آید و سپس درباره صحبت‌ها و حرف و حدیث‌های پیش‌آمده درباره مرتضی پاشایی با او گپ زده‌ایم.

عاشقانه‌های محمد

محمد علیزاده و ناگفته هایی از مرتضی پاشایی
محمد علیزاده و ناگفته هایی از مرتضی پاشایی

سبك و احوالات كارهای من همان عاشقانه‌های محمد است و عاشقانه‌های من تغییر نمی‌كند و نگاهم همان نگاه است و شاید فقط كلامم تغییر كند و یكسری اتفاقات جدیدتری بیفتد. قطعا آلبومی كه تولید می‌كنم، فضاهای جدیدتری حتی در فرم ملودی‌ها و فرم تنظیم‌ها دارد اما تغییر آنچنانی نیست و مردم وقتی گوش می‌دهند، متوجه می‌شوند كه همان سبك و سیاق خودم را دارد و همان عاشقانه‌هایی است كه سالیان سال می‌خواندم، به‌خاطر اینكه اعتقاد من به این فرم عاشقانه خواندن است كه می‌خوانم و امیدوارم برای این آلبوم آن خروجی را كه دوست دارم، اتفاق بیفتد به دلیل اینكه اكنون در مرحله پیش‌تولید هستم و می‌خواهم كار تولید را شروع ‌كنم و امیدوار هستم در مرحله تولید اتفاقات خیلی بهتری بیفتد و بازهم كارهایی را تولید كنم كه برای مردم خاطره‌ساز باشد.

آثار جدید
درحال حاضر به انتشار تك‌تراك فكر نمی‌كنم مگر اینكه قراردادی برای سریالی داشته باشم و اینها به عنوان تك تراك در كارهای من باشد. پیش‌تولید آلبومم را شروع كرده بودم اما به‌خاطر اتفاقاتی كه از سه، چهار ماه گذشته به‌دلیل بیماری مرتضی و یكسری حواشی به وجود آمد، یك‌مقدار انگیزه برای كار كردن روی آلبوم را كم كرد اما بعد از اتمام ماه صفر تولید كارها را شروع می‌كنم تا بتوانم آلبوم را خیلی سریع‌تر وارد بازار موسیقی كنم.

همكاران آلبوم

محمد علیزاده و ناگفته هایی از مرتضی پاشایی
محمد علیزاده و ناگفته هایی از مرتضی پاشایی

آقای میلاد ترابی همیشه همراه من هستند و با آقای معین راهبر هم همكاری داریم و صحبت‌هایی هم با علیرضا افكاری، عزیز داشتیم و در بخش ترانه هم مهرزاد امیرخانی و سیدمحمد كاظمی قطعا حضور خواهند داشت اما اینكه بخواهیم كسی را به‌طور صددرصد اعلام كنیم، خیر. همیشه سعی می‌كنیم وقتی وارد تولید می‌شویم، كاری را صد در صد اعلام نكنیم به دلیل اینكه ممكن است كاری را جایگزین كاری دیگر كنیم. تمام تلاش من این است كه آلبومی را درخور سطح شنیداری مردم تولید كنم به دلیل اینكه مردم ایران باید كارهای عاشقانه و عاطفی گوش كنند چون مردم با احساس و عاطفی داریم و آرزو می‌كنم آلبوم جدید من عاشقانه‌هایی باشد كه به دل مردم بنشیند. در بخش ترانه همان‌طور كه گفتم مهرزاد امیرخانی و سیدمحمد كاظمی قطعا حضور دارند. صحبت‌هایی با آقای یاحا كاشانی كردیم و خودم هم احتمالا یكی، دو ترانه در آلبوم داشته باشم.

زمان انتشار اثر جدید
درحال حاضر برای من خروجی یك آلبوم خوب اهمیت بیشتری دارد. باید تولید آلبوم را به اتمام برسانم و آلبوم را بشنوم و خودم و تیمم به جمع‌بندی برسیم كه این آلبوم می‌تواند آلبومی مسمرثمر برای فضای موسیقایی كشور باشد و وقتی به این جمع‌بندی رسیدیم درمورد نام آلبوم و فرم پخش تصمیم‌گیری می‌كنیم.

 زیرزمینی‌ها

محمد علیزاده و ناگفته هایی از مرتضی پاشایی
محمد علیزاده و ناگفته هایی از مرتضی پاشایی

كار كردن در فضای موسیقی مجاز، بسیار فضای سختی است. خوانندگانی را داشتیم كه در فضای غیرمجاز كار می‌كردند اما در فضای مجاز در كارهای‌شان حرفی برای گفتن نداشتند به‌خاطر اینكه فضای مجاز بسیار متفاوت‌تر از فضای غیرمجاز است. در هر صورت امیدوارم كسانی كه پا به عرصه مجاز می‌گذارند با شناخت كامل از فضای مجاز وارد كار شوند و برای مردم، موسیقی تولید كنند.

قطعا من بسیار خوشحال می‌شوم از اینكه تعداد افراد بیشتری در موسیقی مجاز فعالیت كنند چراكه هرقدر تعداد افراد بیشتر باشد، رقابت هم بیشتر می‌شود و كیفیت كارها بالاتر می‌رود و تمام موزیسین‌ها برای بهترین بودن، تلاش‌شان را بیشتر می‌كنند. امیدوارم كسانی كه ورود می‌كنند هم در كارشان موفق باشند و فقط آرزو می‌كنم كه فضای مجاز موسیقی را خوب بشناسند و با یك شناخت وارد شوند.

آثار محبوب دیگران
من یك تراك از آلبوم آقای محسن چاوشی را دوست داشتم؛ اگر اشتباه نكنم تراك یك آلبوم ایشان بود. ماهان بهرام‌خان را هم فرد بااستعدادی می‌بینیم اما هنوز آلبوم او را گوش نكردم. ان‌شاءالله فرصت شود آلبومش را گوش می‌دهم و نظرم را در مورد آلبوم اعلام می‌كنم اما نظرم درمورد خودش این است كه استعدادی بود كه فكر می‌كنم یك‌مقدار دیر به عرصه موسیقی پاپ وارد شد. دوستی با او ندارم و فقط صدایش را می‌شناسم اما برایش آرزوی موفقیت می‌كنم.

مرتضی قلب‌ها را تسخیر كرد
من مرتضی پاشایی را از زمانی می‌شناسم كه مردم ایران او را نمی‌شناختند؛ از زمانی كه قطعه «یكی هست» را تازه خوانده بود اما كارهایش آنقدر همه‌‌گیر نشده بود. تا آنجایی كه توانستم به عنوان برادر و همراه كنارش بودم. روز اول كه مرتضی را دیدم شك نداشتم كه این پسر به‌خاطر فرم صدا و استعدادی كه در ملودی‌سازی دارد یك‌روزی قلب آدم‌ها را تسخیر می‌كند. من در ایران چند نفر از خوانندگان را در زمینه ملودی بااستعداد می‌دانستم كه مرتضی یكی از آنها بود و همیشه در مورد ملودی‌سازی‌ها به او می‌گفتم و همیشه تشویق‌اش می‌كردم و احساس می‌كردم سوای اینكه یك خواننده خوب است، ملودی‌ساز بسیار باهوشی است و همیشه پیش بزرگان تعریف مرتضی بوده و با افتخار هم از او تعریف می‌كردم چون احساس می‌كردم این استعداد نباید دفن شود و این استعداد باید شكوفا شود.

من برای مرگ مرتضی پاشایی به عنوان یك برادر، همراه و دوست، ناراحت بودم اما مرگ حق است و من همیشه راضی‌ام به رضای خدا. شخصا بیشتر ناراحت مرگ یك استعداد هستم چون مرتضی بسیار بااستعداد بود.

كنسرت به یاد مرتضی

محمد علیزاده و ناگفته هایی از مرتضی پاشایی
محمد علیزاده و ناگفته هایی از مرتضی پاشایی

كنسرت زمستانه دارم و قطعا به یاد مرتضی، كنسرتی را برگزار می‌كنم كه درخور شأن موسیقایی مردم باشد. توركنسرت در شهرستان‌های شمالی و جنوبی را دارم كه به وقت اعلام می‌شود و در خدمت مردم هستم.

آخرین روز بیمارستان
من، مهدی كرد، مهرزاد امیرخانی، علی لهراسبی و چند نفر از دوستانش كاملا در جریان بیماری مرتضی بودیم. همه ما یك‌سال به سختی زندگی كردیم. درست است كه مرتضی درد می‌كشید اما ما هم روح‌مان آزرده بود. با جناب دكتر توكلی به‌خاطر مرتضی ارتباطم خیلی بیشتر شد و حال و احوال مرتضی را از ایشان می‌پرسیدم نه از خودش. هربار كه با دكتر صحبت می‌كردم به من امید می‌داد اما از ته چشمانش می‌خواندم كه می‌خواهد حال من را خوب كند و این حس را داشتم. من همیشه از روز 23آبان ترس داشتم؛ یك سال ترس داشتم و نمی‌خواستم آن روز را ببینم اما متاسفانه دیدم و رضای خدا در بردن مرتضی بوده.

دوست خوبم بود و همیشه تلاش كردم برادر خوبی برایش باشم و امیدوارم این اتفاق افتاده باشد. دوست نداشتم این روزها را ببینم كه متاسفانه دیدم و روزهای آخر در بیمارستان، روزها و احوالات خوبی نبود. تازه مردم متوجه شده بودند كه مرتضی از بین ما خواهد رفت و مرتضی روی تخت بیمارستان بود و من مجبور بودم در لابی بیمارستان به مردم لبخند بزنم و از سلامتی مرتضی بگویم. شاید یك‌سال دربرابر افرادی كه از مرتضی سوال می‌كردند، فیلم بازی كردم اما من همیشه دوست دارم كه دوستانم در بلندترین قله و با قدرت باشند و دوست نداشتم از ناتوانی و بیماری دوستم برای مردم بگویم. دوست داشتم مردم همین‌طور عاشقانه موسیقی مرتضی را گوش بدهند.

این یك‌سال مرتضی درد كشید اما اطرافیانش روح‌شان درد گرفت و همه ما منتظر چنین روزی بودیم اما از آنجایی كه انسان با امید زنده است، امید داشتیم و دعا می‌كردیم اما قطعا خدا از ما بیشتر می‌داند و خدا مالك مرتضی بود. قطعا هرچه مالك تصمیم بگیرد، همان حق است و ما راضی هستیم به رضای او و امیدوارم در آغوش خدا آسوده بخوابد و باآن صدای بااحساس و زیبایش درگوش خدا و برای او بخواند.

 موسیقی، مثل كودك است
موسیقی ما مثل یك كودك می‌ماند و هنوز نوپاست و قطعا كم‌تجربگی‌هایی را در درونش دارد اما ظهور افراد بااستعداد در موسیقی باعث می‌شود كه موسیقی ما پیشرفت زیادی داشته باشد. در سالیان اخیر من افراد با استعدادی را در موسیقی مشاهده كردم كه كار ساختند، ترانه سرودند و خواندند و مردم هم دوست‌شان دارند. این امید من را بیشتر می‌كند از اینكه موسیقی ما خیلی پیشرفت می‌كند و امیدوارم كه در موسیقی پاپ، افراد بی‌استعداد را در هیچ‌كجای موسیقی‌مان نبینیم.

یك وقت‌هایی افراد بی‌استعدادی را در موسیقی می‌بینم اما امیدوارم روزی برسد كه نسل آدم‌های بی‌استعداد در موسیقی پاپ نباشد و آدم‌هایی حضور داشته باشند كه می‌توانند به موسیقی كمك كرده و استعداد‌های دیگران را نیز شكوفا كنند و خط فكری بدهند و امیدوارم روزی برسد كه صددرصد از خوانندگان پاپ ایران مولف باشند و خوانندگانی باشند كه هرآنچه از خواندن‌شان بلد هستند از وجود خودشان باشد نه برگرفته از خوانندگانی كه امروزه در كشور می‌خوانند.

روز واقعه
روزی كه مرتضی فوت شد، آمبولانس گوشه حیاط بیمارستان بود و كسی اجازه نداشت وارد شود اما من این اجازه را گرفتم و بالای سر مرتضی رفتم و از او حلالیت گرفتم که اگر دوست خوبی برایش نبودم یا در بیمارستان یا آن یك‌سال آخر نتوانستم به او كمك كنم. امیدوارم روحش در پناه خدا همیشه موفق و آرام باشد. حرف‌های زیادی باهم می‌زدیم و خلوت داشتیم. رازهای بسیاری در سینه من هست و اجازه بدهید هیچ وقت فاش نشود.

خیلی رازها در سینه من، مهدی كرد، میلاد ترابی و دوستان دیگر مرتضی هست اما ما هیچ وقت این رازها را نمی‌گوییم درمورد صحبت‌های مرتضی و كسانی كه به مرتضی همیشه كم لطفی كردند و من آنها را در مراسم و روز تشییع می‌دیدم كه گریه می‌كردند و من در دلم به آنها لبخند می‌زدم. اجازه بدهید این رازها در قلب من بماند تا روح مرتضی شاد باشد.

سورپرایز
مرتضی در جایگاه خودش یك خواننده بسیار خوب بود. ملودی و كارهایی كه ساخته است به صدای خودش می‌آید و فقط صدای خودش می‌تواند آنها را زنده نگه دارد نه صدای خواننده‌ای دیگر. من سعی می‌كنم ادامه راه را بدهم و در اولین كنسرتم یك سورپرایز خیلی خوب برای مرتضی دارم چون به عنوان یك دوست باید این‌كار را انجام دهم تا از من راضی باشد.

به آنها فقط لبخند می‌زنم
در این مدتی كه مرتضی رفت، حرف و حدیث‌های زیادی از گوشه و كنار می‌شنیدم اما در مقابل تمام حرف و حدیث‌ها به احترام مرتضی و خانواده‌اش كه عزیز من هستند و همیشه دوست‌شان دارم، سكوت كردم و امیدوارم این حواشی از اطراف مرتضی برداشته شود. شخصا وقتی پشت سرم حرفی زده می‌شود، فقط لبخند می‌زنم اما ممكن است خانواده و اطرافیان مرتضی ناراحت شوند. از تمام حاشیه‌سازها خواهش می‌كنم سكوت كنند و حرفی نزنند و اجازه بدهند مرتضی در آغوش خدا آرام بخوابد.

منبع:مجله زندگی ایده آل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا