گوناگون

مدیر اقتصاد درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان: در تجهیزات سرمایه‌ای هنوز مشکل داریم

مدیر اقتصاد درمان و استانداردهای معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تجهیزات پزشکی مقوله‌ای کاملاً مرتبط با سلامت و درمان مردم است و برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در این راستا حرکتی بسیار تعیین کننده خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان، محمد شماس در خصوص برپایی یازدهمین نمایشگاه دوسالانه صنایع و تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی اصفهان در اواخر مهرماه اظهارکرد: در این نمایشگاه ضمن آشنایی با آخرین تولیدات، هدف مهم تقویت تجهیزات داخلی به جریان می‌افتد و علاوه بر آن کالاهای پزشکی داخلی و خارجی به گروه‌های هدف، معرفی و اطلاع رسانی شده تا چرخه سلامت و درمان کشور با استفاده از آنها هر چه بهتر به حرکت بیفتد.

وی با اشاره به اینکه ابزار و تجهیزات پزشکی نقش بسیار مهمی در روند درمان بر عهده دارد، افزود: با توجه به اجرای طرح تحول سلامت نیاز است که تولیدات داخلی کشور در بیمارستان‌ها به اندازه کافی وجود داشته و پاسخگوی نیاز مراجعان باشد.

شماس تأکید کرد: اولین سرفصل و دستور العمل طرح تحول نظام سلامت، کاهش پرداختی مردم به زیر 10 درصد است که بخش مهمی از اجرای این بخش به مقوله تأمین تجهیزات بر می‌گردد چرا که بر اساس این طرح باید شرایطی را فراهم کرد که بیمار به هیچ وجه برای استفاده از یک دستگاه به بیرون از بیمارستان و یا بازار آزاد مراجعه نکند. به همین دلیل تمامی مراکز مکلف هستند تجهیزات پزشکی را در چهارچوب و استاندارد تعریف شده فراهم کنند تا در نهایت، هزینه‌های دریافتی بیماران کاهش یابد.

مدیر اقتصاد درمان و استانداردهای معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این که خوشبختانه این طرح در این زمینه موفق بوده است، گفت: هم اکنون از مرحله گذار عبور کرده‌ایم و هر هفته کمیته‌هایی در این خصوص تشکیل می‌شود که مشکلات طرح را بررسی و برطرف کرده و تقریباً می‌توان گفت در مرحله استقرار طرح قرار داریم.

وی در خصوص شرایط استمرار این طرح اذعان کرد: این طرح به صورت قانون در برنامه چهارم و پنجم توسعه لحاظ شده اما متأسفانه تاکنون اجرا نشده بود. به هر حال این طرح کاملاً وابسته به بودجه است و اگر در سال اول موفق بوده و حمایت دولت و مجلس را به همراه داشته باشد می‌توان به آینده آن خوش بین و امیدوار بود.

مدیر اقتصاد درمان و استانداردهای معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی در خصوص سطح کیفی تجهیزات داخلی نیز گفت: تحریم‌ها برخی حساسیت‌ها را برای ما روشن ساخت. هم اکنون در بخش تجهیزات مصرفی جوابگوی نیازهای موجود هستیم، اما در بخش تجهیزات سرمایه‌ای هنوز مشکلاتی وجود دارد. خوشبختانه اراده حمایت از تولیدات داخلی بسیار قوی است و برگزاری نمایشگاه‌ها هم در این زمینه بسیار تأثیرگذار است.

شماس تصریح کرد: در زمان تحریم، نمونه داخلی بسیاری از تجهیزات، ساخته و یا روش‌های استفاده اصلاح شد و بعد از این نیز باید موضوع مهم مصرف منطقی ملزومات پزشکی را در دستور کار قرار دهیم.

وی با اعلام اینکه خوشبختانه نظرسنجی‌های مردمی در خصوص این طرح قابل قبول بوده است، گفت: خبر خوش ما برای مردم این است که توسعه فضاهای درمانی در قالب بخش دیگری از طرح تحول نظام سلامت در حال اجرا است و بر اساس آن، اصلاح و بازسازی فضاهای درمانی بیمارستان‌ها از نظر وضعیت هتلینگ، پیگیری و برنامه ریزی خواهد شد که بدون شک بر میزان رضایت مندی مردم بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

وی تأکید کرد: یک نمایشگاه خوب باید گروه هدف مشخص و جامع، فضا و زمان مناسب، شرکت کننده‌های معتبر و برنامه‌های جانبی کیفی داشته باشد و همچنین پس از پایان هر نمایشگاه باید روند برپایی و نقاط ضعف و قوت آن را برای دوره‌های بعدی مورد بررسی قرار داد نه اینکه آن را تمام شده دانست.

به گزارش ایسنا، یازدهمین نمایشگاه دوسالانه صنایع و تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی اصفهان از 29 مهر تا 2 آبان ماه در اصفهان برپا می‌شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا