Mihanpostپزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیر

مشخصات عینک آفتابی طبی که می تواند از چشمان شما مواظبت می کند ؟

مشخصات عینک آفتابی طبی را همگان نمی دانند . بنابراین همه شما کاربران همیشه همراه مجله اینترنتی میهن پست می دانید که استفاده از عینک های آفتابی غیر استاندارد جز این به چشم شما آسیب جدی می رساند ، کار خاصی انجام نمی دهد.

به عبارتی دیگر عینک آفتابی یک سپر محافظ برای چشمان شماست که چشم ها را در برابر گرد و خاک و آلودگی اشعه های مضر آفتابی محافظت می کند.

بنابراین اطلاع از مشخصات عینک آفتابی طبی حتما برای همه افراد جامعه و بخصو آن هایی که وقت بیشتری را در مقابل آفتاب می گذراند ، لازم و ضروری است . بخصوص برای ما ایرانی ها که از این عینک بیشتر از این که بخواهیم با استفاده از آن از چشمانشان مواظبت کنیم ، متاسفانه به خاطر زیباتر شدن استفاده اش  می کنیم بر خلاف این که در کشورهای دیگر استفاده از عینک های آفتابی بیشتر جهت محافظت از چشم ها از عوارض جانبی و مضرات نور خورشید ، رایج تر است.

اغلب در برچسب های نصب شده بر روی عینک های آفتابی قید شده است که چشم ها را در برابر اشعه های غیر طبیعی و ماورا بنفش محافظت می نماید.

بنابراین ما قبلا نیز در میهن پست مطلبی را تحت عنوان راهنمای خرید عینک آفتابی برای شما مخاطبین منتشر کرده ایم . با این حال شما می توانید از مشخصات عینک آفتابی طبی آگاه شوید و در واقع به هنگام خرید آن ، برندی را انتخاب نمایید که مطمئن شوید با کیفیت ترین عینک آفتابی موجود در بازار است.

مشخصات عینک آفتابی طبی

فتوکرومیک باشد : یکی از مشخصات عینک آفتابی طبی فتوکرومیک بودن آن است . این لنز به گونه ایست که در برابر نور تیره می شود و بلعکس. آن ها عمدتا در قالب رنگ های گرادیان و یا یکنواخت ارائه می شوند که البته این گونه لنز ها در رفع اشعه های uv بسیار عالی می باشند. شما می توانید با کنترل برچسب از قابلیت حفاظت خوب این لنز ها در برابر اشعه های مضر اطمینان حاصل نمایید. مقداری زمان می برد تا این لنز ها بتوانند خود را به شرایط جدید نوری تطبیق دهند.

عینک آفتابی باید اشعه های ماورا بنفش کنترل کند : اگر چشمان شما به مدت طولانی در معرض اشعه های uv قرار دارند ، همیشه عینک افتابی را بخرید که قابلیت مسدود کردن حداقل ۹۹ درصد از اشعه های مضر را داشته باشد، زیرا اشعه های مضر می تواند موجب بروز آب مروارید و تورم چشم گردد. همچنین می تواند موجب بروز سرطان شود. نور های uvb شرایط خطرناک تری را در مقایسه با اشعه های uva برای چشم و پوست ایجاد می نماید.

اگر از لنز های شیشه ای و یا پلاستیکی استفاده می کنید به خاطر داشته باشید که انها مقداری از اشعه های uv را جذب  می کنند . تولید کنندگان می تواند میزان جذب اشعه uv را با اضافه کردن مواد شیمیایی در طول روند تولید بهبود بخشند. همچنین می توانند کیفیت را از طریق ایجاد پوشش های خاص بر روی لنز بهبود بخشند.برای اطمینان حاصل کردن از اینکه آیا عینک های افتابی می توانند اشعه ای مضر را مسدود کنند ،بررسی کنید که در برچسب روی آن قید شده باشد که قابلیت جذب اشعه uv تا ۴۰۰nm را دارد. این بدین معنی است که آن عینک قابلیت جذب ۱۰۰ % اشعه uv را دارا می باشد.

مشخصات عینک آفتابی طبی

شیشه عینک آفتابی طبی جلا نداشته باشد : یکی دیگر از مشخصات عینک آفتابی طبی داشتن شیشه استاندارد است . کیفیت شیشه برخی از عینک های بدون نسخه می تواند از طریق جلا دادن بهبود یابد و البته برای کنترل کیفیت عینک آفتابی باید دنبال مواردی بگردید که دارای الگو های مستطیل شکل باشند. عینک را در فاصله ایمن قرار دهید و به یک چشم خود نزدیک کنید. عینک را به ارامی به اطراف و بالا  و پایین حرکت دهید. اگر خطوط به صورت راست مشاهده شدند بدین معنی است که عینک آفتابی دارای کیفیت خوبی است و اگر خطوط  به صورت غیر راست مشاهده گردید ،بدین معنی که کینک دارای کیفیت بالایی نمی باشد.

عینک آفتابی طبی در برابر ضربه مقاوم باشد : برای تمامی عینک های افتابی بسیار ضروری است که بتواند تمام الزامات سازمان غذا و دارو را فراهم نماید و این اقدامی مناسب برای دستیابی به ایمنی مطلوب می باشد.

تمامی لنز ها قابلیت شکسته شدن را دارند .اما لنز هایی که از پلاستیک ساخته می شوند در مقایسه با لنز های شیشه ای سخت تر می شکنند .لنز های بدون نسخه بیشتر از پلاستیک ساخته می شوند. در ورزش، افراد از لنز هایی که از پلاستیک پلی کربنات ساخته می شوند استفاده می کنند که دارای پوشش مقاوم در  برابر خراش می باشد.

پولاریزه باشد : خرید لنز های پولاریزه یک انتخاب عالی است، زیرا باعث از بین بردن تابش شدید می شود. نور خورشید که از سطوح صاف مانند شیشه خودرو، آب و اسفالت و غیره منعکس می گردد مضر می باشد. لنز های پولاریزه می توانند در جلوگیری از هر گونه آسیب مفید باشند، زیرا برای جلوگیری از بازتاب های خیره کننده در هنگام رانندگی بسیار کارا می باشند.

مشخصات عینک آفتابی طبی

هیچ ارتباطی بین این لنز و جذب اشعه uv وجود ندارد، اما در حال حاضر آن ها با یکدیگر در یک سطح صاف ترکیب می شوند که می تواند اشعه های uv را مسدود نماید. شما همیشه باید برچسب های نصب شده را کنترل نمایید تا مطمئن شوید که عینک شما می تواند حداکثر حفاظت در برابر اشعه uv را فراهم نماید.

لنز های تک گرادیانت و دو گرادیانت : این گونه لنز ها دارای یک سایه دائم از بالا به پایین و یا از بالا به پایین که به سمت وسط متمایل است هستند. لنز های تک سایه می توانند تابش های خیره کننده منعکس شده از آسمان را کاهش دهند و اجازه می دهند که دید واضحی داشته باشید.

بنابراین استفاده از این نوع از عینک های آفتابی در هوای برفی و ساحل مناسب نیست و البته لنز های گرادیانت برای رانندگی مناسبند زیرا به عنوان یک سپر برای نور خورشید عمل می کند و اجازه می دهد نور بیشتر به نیمه پایینی لنز منعکس گردد. لنز های دو گرادیانت برای رانندگی مناسب نمی باشد، زیرا تصویر واضحی از داشبورد ارائه نمی دهد. لنز های دو گرادیانت گزینه مناسبی برای پوشش در حین ورزش و جایی که بازتاب نور آب یا برف وجود دارد هستند.

توجه به این امکانات در هنگام خرید عینک آفتابی، چشمان شما را در برابر اشعه های مضر آفتاب محافظت می نماید و سالم نگاه می دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا