دسته‌بندی نشده

معماری پل های معلق و حیرت انگیز را در گوشه و کنار جهان تماشا کنید + عکس

معماری پل های معلق در گوشه و کنار جهان علاوه بر این که مردم عادی و بخصوص معماران این حوزه را به وجد می آورد بلکه سازه های شگفت انگیز آن ها به عنوان جاذبه ای دیدنی و توریستی نیز مورد توجه خاص گردشگران در سراسر دنیا قرار می گیرد.

در این میان نیز ما در میهن پست مطالب زیادی را در خصوص معماری پل های معلق و نحوه ساخت جالبترین و حتی عجیب ترین آن ها منتشر کرده ایم. از جمله به معرفی معماری جالب ۹ پل دیدنی در جهان ، معماری جالب پل مدور سواحل اروگوئه و چندین پل دیگر که دارای معماری جالب و حیرت انگیز هستند.

امروز هم نگاهی خواهیم انداخت به 9 پل معروف که در ردیف معماری پل های معلقجهان قرار گرفته اند . پل هایی که هر یک از طراحی خاص و ایده آل خودشان برخوردارند.

طراحی و ساخت پل خلیج هانگ زو  یا Hangzhou Bay Bridge در سال 2008  میلادی : این پل که در ردیف معماری پل های معلق جهان قرار گرفته است باید گفت که در گذشته برای رفت‌ و آمد بین نینبو و شانگهای ۴ ساعت زمان صرف می‌شد، زیرا باید مسیر رودخانه کیاتنگ را دور می‌زدند. این فاصله باعث شد که مهندسین این پل را طراحی کنند، البته این پل مقاومت ناحیه اطراف در برابر زلزله را نیز افزایش می‌دهد. طراحی این پل حدود یک دهه طول کشید و توسط ۶۰۰ نفر انجام گرفت و سپس در طول ۴ سال ساخته شد. برای افزایش جاذبه توریستی، در انتهای این پل، رستوران، هتل، پمپ گاز و برج نیز احداث‌شده است.

معماری پل های معلق
پل خلیج هانگ زو

پل گیتسهد میلنیوم Gateshead Millennium Bridge ساخته شده در سال 2008  میلادی : از میان پل‌های موجود در این لیست، این تنها پلی است که نمی‌توانید بر روی آن رانندگی کنید. این پل بر روی رودخانه تاین قرار دارد و تنها برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری تعبیه‌شده است. ساختار آن به‌گونه‌ای است که قایق‌ها بتوانند در زیر آن رفت‌وآمد کنند. درواقع این سازه تنها پل منحنی دنیا است. زمانی که پل بالا و پایین می‌شود، به حالت یک‌چشم در حال باز و بسته شدن درمی‌آید.

معماری پل های معلق
پل گیتس هد میلنیوم

معماری پل میلو The Millau Viaduct در سال 2004  میلادی :  یکی دیگر از شگفت انگیز ترین معماری پل های معلق در جهان پل میلو است که این پل از بهترین پل‌ های ساخته دست بشر ، در بالای رودخانه تارن یکی از روستاهای فرانسه ساخته‌شده است. طول این پل ۲۴۴۰ و ارتفاع آن ۳۴۳ متر است. این پل به‌عنوان طولانی‌ترین جاده کابلی پل در جهان به‌حساب می‌آید. اما چرا به‌جای ساخت پل در بالای رودخانه، در دوسمت آن پلی نساخته‌اند؟ زیرا در آن صورت مسیر جریان آب با مشکل مواجه می‌شد.

معماری پل های معلق
پل میلو

پل اورسوند Øresund Bridge ساخته شده در سال 2000  میلادی : در میان معماری پل های معلق معماری جالب پل معروف اورسوند با متصل کردن دانمارک و نروژ به یکدیگر، علاوه بر پل یک تونل هم محسوب می‌شود. می‌ دانم که گیج شدید اما اگر به گوشه سمت راست تصویر نگاه کنید جزیره‌ای می‌بینید. این جزیره مصنوعی و ساخته دست انسان است، این پل به جاده جزیره وصل شده و سپس به زیرآب می‌رود. اگر دقت کنید متوجه باریک بودن این پل می‌شوید. زیرا ریلی وجود دارد که از زیر جاده رد می‌شود. از آنجاییکه این پل دو کشور را به هم وصل می‌کند باید پاسپورت به همراه داشته باشید. البته پول نقد یادتان نرود. زیرا ردشدن از چنین پل شگفت‌انگیزی ارزان نیست.

معماری پل های معلق
پل اورسوند

پل واسکو دو گاما Vasco da Gama Bridge ساخته شده در سال 1998  میلادی : این پل طولانی‌ترین پل اروپاست که برای مقابله با فشار هوا ساخته‌شده است. این پل با طول ۷,۶ مایل، نه‌تنها طولانی، بلکه عریض هم هست. بر روی این پل ۶ مسیر وجود دارد. پروژه ساخت این پل ۳ سال طول کشید. این پل با مه غلیظ اطرافش بدون شک به پل گلدن گیت سان‌فرانسیسکو شباهت بسیاری دارد.

معماری پل های معلق
پل واسکو دو گاما

پل معلق کلیفتون Clifton Suspension Bridge ساخته شده در سال 1864 میلادی : این پل طولانی‌ترین، یا عریض‌ترین پل موجود نیست، بلکه مقدس‌ترین آن‌ها است. این پل در بریستول کانادا واقع‌شده. این پل در هنگام ساخته‌شدن، جانشین پل قبلی شد که خانه‌ها را به مسیر آن‌طرف رودخانه متصل می‌کرد.

معماری پل های معلق
پل معلق کلیفتون

اجاره آن خانه هزینه موردنیاز ساخت پل اولیه را تأمین نمود. اما با دریافت پول از افرادی که از پل جدید رد می‌شدند، هزینه ساخت پل جدید فراهم شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا