Mihanpostاخبار خودروپیشنهاد سردبیر

فرایند ساخت خودروهای ضد گلوله چگونه انجام می شود + عکس و ویدیو

فرایند ساخت خودروهای ضد گلوله قابل اعتماد فقط توسط چند کمپانی انجام می شود که استانداردهای لازم و قابل قبول یک خودرو ضد گلوله را داشته و حتی در آزمایش ها مختلف به درستی حساب خود را پس داده است.

امروزه در شهرهای بزرگ و گران قیمت دنیا لیموزین‌ های زیادی را می‌بینیم که مالکین آن ها برای حفظ جان خود مبالغ هنگفتی می‌پردازند. تاکنون از خود پرسیده‌اید چرا و چه افرادی سوار بر این اتومبیل‌ ها می‌شوند؟ عموما هنرپیشه ها، خواننده‌ ها، افراد سیاستمدار از ترس آدم ربایی و ترور دست به چنین انتخاب‌ هایی می‌زنند.

فرایند ساخت خودروهای ضد گلوله

بنابراین فرایند ساخت خودروهای ضد گلوله اگر چه بسیار هم راحت و حتی ارزان قیمت هم نیست اما بعضی از  شرکت ها در مقاطع مختلف دست به تقویت اتاق ، شاسی ، پنجره، تایر، محفظه موتور و باک سوخت خودروهای سفارش شده می‌زنند تا در مقابل انواع تپانچه و مسلسل‌های سبک و سنگین مقاومت کنند. این شرکت‌ها که از استانداردهای موجود ناتو ، موسسه استاندارد ملی اروپا و ایالت متحده استفاده می‌کنند ، قادر به ضد انفجار کردن خودروها در مقابل مین و موشک یا نارنجک نیز هستند.

فرایند ساخت خودروهای ضد گلوله

با این حال و در فرایند ساخت خودروهای ضد گلوله بایستی آزمایش های لازم را نیز در خصوص جز به جر قطعات مقاوم شده انجام بگیرد که در این میان آزمایشگاههایی که در دنیا امکانات لازم برای انجام چنین تست هایی را دارند تنها در آلمان ، انگلستان ، ایالات متحده و اسکاتلند هستند.

اگر چه هیچ کدام از این شرکت‌ها حتی در حساس‌ ترین شرایط هم اقدام به افشای مواد مورد استفاده در فرایند ساخت خودروهای ضد گلوله نمی‌کنند، اما کنجکاوی برای پی بردن به شیوه و فرمول مقاوم سازی خودروهای ضد گلوله توسط افراد سود جو و حتی افراد علاقه مند به حوزه خودرو همیشه ادامه دارد.

پنهان کاری در خصوص نحوه و فرمول مواد به کار رفته در ساخت خودروهای ضد گلوله امری عادی است چرا که ، تروریست‌ ها و شرکت‌ های رقیب در صورت پی بردن به این شیوه از ساخت ، مشکل ساز خواهند شد.

جالب است بدانید که شرکت های سازنده ی خودروهای ضد گلوله فقط بر روی چند برند از خودروها همانند مرسدس بنز ، آئودی ، ب ام و ، رولزرویس،  بنتلی ، کادیلاک ، جاگوار ، سیتروئن ، لکسس و لینکلن کار می کنند و دلیل آن نیز قابلیت های فنی و ساختار ، بدنه محکم و مهمتر از همه قابلیت های ساختاری  این خودروها برای ایجاد کمترین تغییر در این خودروها است.

به عبارتی دیگر عامل بعدی  انتخاب خودروها برای ضد گلوگه کردن آن ها اقلیم جغرافیایی و هدف از به کارگیری آن است. برای مثال لیموزین‌های کشیده و سدان ها برای محیط‌های عمومی در ایالات متحده، اروپا و آسیا مناسب بوده و خودروهای کوچک‌تری چون شورولت، فورد، پژو، پورشه، فولکس واگن که از نظر بدنه کمی جمع و جورتر هستند، برای امریکای جنوبی مناسب خواهند بود. ولی اخیراً بیشترین رشد سفارش جهت ضد گلوله کردن خودروها در رده SUV داشته و پس از آن مرسدس بنز جی کلاس، شورولت سابربن، رنجروور، تویوتا لندکروز و نیسان پیس کیپر بوده‌اند.

آزمایش شلیک روی چنین خودروهایی دارای استانداردهای سخت بین المللی است که با گرد هم آوردن مهندسین فنی، طراحان، متخصصین بالستیک و کارشناسان اسلحه صورت می‌پذیرد.

بنابراین هدف از ضد گلوله کردن خودروها نیز به غیر از مسئله امنیتی، بالا بردن راحتی، توانایی‌های حرکتی و فنی آن ها نسبت به خودروهای پایه است و در مدل‌های جدید سعی شده حتی نمای بیرونی آنها برای جلوگیری از جلب توجه کردن با خودروهای معمولی تفاوتی نکند.

اگر چه برای رسیدن به این منظور تمامی موادی چون فولاد، تیتانیوم، کولار، سیلیکات بور و سرامیک‌های سبک با یکدیگر به کار گرفته می‌شوند اما اولین و بزرگ‌ترین هدف، بالا بردن ایمنی اتاق است و سپس شاسی خودرو تقویت می‌شود. پس از آن سیستم تعلیق بسیار قدرتمند با فنر لول و سیستم ضد شوک به همراه سیستم ترمز به این مجموعه افزوده می‌گردد و در نهایت یک لیموزین ضد گلوله تولید می‌شود که نزدیک به یک یا دو تن به وزنش اضافه شده است، البته این مسئله برای رانندگان آنها امری غیر عادی جلوه نمی‌کند، زیرا تمامی این رانندگان دوره‌های ویژه برای رانندگی با این اتومبیل‌ها گذرانده‌اند.

فرایند ساخت خودروهای ضد گلوله

برای مشخص کردن میزان ضد گلوله بودن یک خودرو، دو بخش وجود دارد:

شلیک مستقیم توسط کلت، اسلحه تیربار، تک تیرانداز یا گروهی کثیر از مهاجمان در جهات و فواصل مختلف.

آزمایش توانایی‌ها در برابر نارنجک‌های دستی، مین و راکت بوده و سرانجام ادغام هردوی آنها در فاصله بسیار نزدیک به خودرو است.

فرایند ساخت خودروهای ضد گلوله

بحث دیگری که در مورد این لیموزین‌ ها مطرح بوده ، راحتی و محیط داخلی آنهاست که برای افراد خاص حتی گاهی اوقات به منزله یک دفتر کار لوکس است. به همین منظور پیشرفته‌ترین سیستم‌های صوتی تصویری، صندلی‌های لوکس با ماساژور و گرم کن، یخچال، ایجاد دیوار حائل ضد هوا بین کابین راننده و سرنشینان، مجهز کردن به سیستم تهویه مطبوع قوی‌تر، آنتن (جی پی اس) برای تقویت تلفن ماهواره‌ای، سیستم ارتباط داخلی بین راننده با سرنشین و محافظ شخصی، قرار گیری کلت کمری، ماسک حملات شیمیایی، جعبه کمک‌های اولیه، سیستم رادار هوشمند و موکت‌های ضد آتش در کف و سقف آنهاست. در این میان دو کمپانی بیش از سایرین در زمینه ضد گلوله کردن خودروها در سراسر دنیا معروف هستند. یکی از آن‌ها تازه کار است و دیگری سابقه‌اش به 125 سال پیش باز می‌گردد.

بد نیست بدانید که کمپانی موتک به عنوان مجموعه‌ ای آلمانی از سال 2000 تاکنون به ساخت خودروهای ضد گلوله رو آورده و البته به این تجارت اشتغال داشته و مرکز رسمی ضد گلوله کردن رولزرویس است.

فرایند ساخت خودروهای ضد گلوله

اونگرر مدیر عامل کمپانی موتک در خصوص فرایند ساخت خودروهای ضد گلوگه می‌گوید:

اکثر خودروهایی که مورد بهینه سازی ایمنی قرار می‌گیرند از نوع لانگ و دارای فواصل اکسل طویلی هستند که رولزرویس فانتوم هم نوعی از آنهاست. کار خودرویی مثل فانتوم تا سه ماه به طول می‌انجامد و با انجام پروسه‌هایی روی سقف جدید، سیستم تعلیق و اگزوز که صد هزار دلار هزینه دارد، کار آغاز و حتی تا بیش از یک میلیون دلار هم می‌رسد که معمولاً بین 500 کیلو گرم تا یک تن بر وزن خودرو می‌افزاید. البته فرمان پذیری خودروهایی چون ب ام و سری 7 و فانتوم با اضافه کردن حداکثر امکانات، تضعیف نمی‌شود. مشتریان او نیز افراد خاصی بوده که نیمی از آنها از خاورمیانه و 25 درصد از اروپا و آسیا هستند و در این میان خانواده‌های سلطنتی، سیاستمداران و دولتی‌ها 60 درصدان را تشکیل می‌دهند و 35 درصد از افراد ناشناس و تجار معمولی و 5 درصد هم رهبران مذهبی کلیساها هستند.

از طرفی شرکت سنتیگون که در جولای 2007 توسط مجموعه‌ی مادر بایی تأسیس شد، بزرگ‌ترین مرکز تهیه مواد اولیه برای ضد گلوله نمودن اتومبیل‌ ها است. البته شرکت سنتیگون مدعی است که در زمینه علوم بالستیک، مهندسی خودرو، حفاظت و امنیت شخصی و علم ضد گلوله متخصص است. این شرکت 8 مجموعه در 7 کشور دنیا دارد و سالیانه بین 1500 تا 1700 دستگاه خودرو را ضد گلوله می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا