گوناگون

معاون دبیرکل سازمان ملل: احیای دریاچه ارومیه به یک پروسه زمانی 10 تا 15 ساله نیاز دارد

81216494 5787375

هاولینگ شو روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مهاباد افزود: با توجه به وضعیت بحرانی این دریاچه، احیای دوباره آن با مشارکت دولت و مردم و پس از بازسازی زیرساخت ها و در یک پروسه زمانی چندین ساله امکان پذیر است.

وی اضافه کرد: سازمان ملل و ژاپن برای احیای این دریاچه یک میلیون دلار را در قالب کمک های فنی تقبل کرده اند که هزینه کنند.

هاولینگ شو یادآور شد: این کمک های بین المللی بیشتر در قالب همکاری های فنی و استفاده از تجارب و یافته های علمی در دیگر کشورها برای احیا و نجات این دریاچه خواهد بود.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: تعامل و همکاری دستگاههای اجرایی و بخش های مختلف دولتی و خصوصی در ایران می تواند راهکاری اساسی برای نجات این دریاچه باشد.

وی اضافه کرد: مسوولان و مردم این منطقه برای نجات این دریاچه تلاش ها و تعامل بسیار خوبی با هم دارند و این موضوع امیدها را برای تداوم این تلاش ها و رسیدن به نتیجه مطلوب بیشتر می کند.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد به همراه هیاتی متشکل از مسوولان حفاظت محیط زیست کشور برای بازدید از دریاچه ارومیه، وضعیت فعلی آن و طرح های کشاورزی پایدار که در این حوضه انجام می شود در یک سفر دو روزه به آذربایجان غربی سفر کرده است.

دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان است که از 17 سال گذشته به علت بروز خشکسالی و برخی عوامل دیگر هم اکنون در حالت بحرانی به سر می برد.

بر اساس اعلام مسوولان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی تاکنون بیش از 90 درصد دریاچه ارومیه خشک شده و این پهنه آبی تبدیل به شوره زار و نمکزار شده که کارشناسان میزان نمک موجود در این دریاچه را میلیون ها تن تخمین می زنند.

در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی علاوه بر تعداد بسیاری روستا و ساکنان آن انواع حیات وحش از پرندگان گرفته تا پستانداران و به ویژه گوزن زرد و نادر ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه و جزایر آن سکونت دارند که با بروز طوفان های نمکی معیشت مردم منطقه و تغذیه و زندگی جانواران نام برده با تهدید جدی مواجه می شود.

ستاد احیای دریاچه ارومیه با بهره گیری از ظرفیت های دانشگاههای کشور و مسوولان استانهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه، طرح های مختلفی را برای احیاء و نجات این دریاچه در دست مطالعه و بررسی دارد.

ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکنون از مشاوره بیش از 400 دانشمند داخلی و خارجی در خصوص طرح نجات دریاچه ارومیه بهره مند شده است.

شهرستان مهاباد با 215 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

7510/584/581

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا