گوناگون

معدن، فرصت کشف نشده پیشرفت زنجان

81220411 5794215

به گزارش ایرنا، از کنار کوه های رنگی ماهنشان که عبور می کنی، می توانی به چشم تنوع مواد معدنی موجود در استان زنجان را که در یک نقطه از این سرزمین سر از خاک برای نمایش زیبایی خود بیرون آورده ببینی.

گرانیت، فلدسپات، خاک صنعتی، تالکت، کائولن، گچ، آهک، مارن و مواد اولیه سیمان، پرلیت، تراورتن، سیلیس، نمک، بر (bor)، سنگ لاشه، دولومیت، سولفات منیزیم، آهن، منگنز، سرب و روی، مس، آلونیت، طلا، پوزولان، باریت، مرمریت و پتاس هر یک با رنگ و عیار و ارزش خاصی کنار هم گرد آمده اند تا استان زنجان را به رنگین کمانی از کانی ها و مواد معدنی گوناگون تبدیل کنند.

سابقه فعالیت معدنی در این استان به بیش از 100 سال با کشف معدن انگوران، بزرگترین معدن سرب و روی خاورمیانه و خالص ترین معدن سرب و روی جهان آغاز شد.

شاید عظمت معدن انگوران در سالهای نخست، فعالیت معدنی این استان را تحت تاثیر قرار داد و بر دیگر معادن موجود در زنجان سایه انداخت تا کار شناسایی، اکتشاف و استخراج از معادن دیگر با تاخیر چندین دهه ای انجام شود.

با وجود فعالیت های معدنی که تا کنون آغاز و اجرا شده است، همچنان مسوولان امر بر این باور هستند که بخش عظیمی از ذخایر معدنی این استان ناشناخته باقی مانده و باید سراغ اکتشاف در پهنه های گوناگون زنجان رفت.

هم اکنون زنجان دارای 287 واحد معدنی است که 204 فقره از آنها دارای پروانه بهره برداری هستند و 176 فقره از آن دارای تولید محسوب می شوند.

بیش از یک هزار نفر فقط در بخش استخراج از این معدن فعال هستند و در صورتی که تعداد افراد شاغل در صنایع و واحدهای فرآوری مواد معدنی نیز کنار این آمار قرار گیرد، به حتم عدد قابل توجهی به دست خواهد آمد و اهمیت بخش معدن در اشتغالزایی، کسب درآمد و صادرات بیشتر آشکار خواهد شد.

با وجود این میزان ذخایر، سالانه از معادن زنجان نزدیک به شش میلیون تن ماده معدنی برداشت می شود و اغلب آنها پس از فرآوری راهی کشورهای مقصد صادراتی می شوند.

ذخایر قطعی پیش بینی شده از معادن فعال زنجان به 343 میلیون و 140 هزار و 552 تن می رسد و این در حالی است که اغلب آنها از عیار و خلوص بالایی برخوردارند و گاه در نوع خود بی نظیر محسوب می شوند.

تا کنون بر روی معادن استان زنجان بیش از دو هزار و 342 میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده است، اما به اذعان تمام مسوولان اقتصادی و به ویژه فعالان معدنی، اکتشاف ظرفیت ناشناخته معادن این استان نیازمند سرمایه گذاری های کلان تری است.

استاندار زنجان در همین زمینه می گوید: به همان میزان که در فرآوری مواد معدنی، اقدام شده، کار خاصی در بخش اکتشاف انجام نشده است.

جمشید انصاری از رایزنی با شرکت های بزرگی همچون شستا، خوارزمی و ایمیدرو برای ورود به بخش اکتشاف پهنه های معدنی استان خبر می دهد و سرمایه های در اختیار این شرکت ها را پاسخگوی اکتشاف در زنجان می داند.

رییس خانه صنعت و معدن استان زنجان نیز معتقد است، در کشور ما آنقدر که برای صنعت کار شده برای معدن کاری انجام نشده است.

سیدسجاد نباتچیان ایران را سرشار از فرصت برای فعالیت معدنی می خواند و از نیاز کشور به سنجش وضعیت معدنی خبر می دهد.

وی که خود رییس هیات مدیره سیمان خمسه است خواهان حمایت از واحدهای صنعتی معدنی استان زنجان بوده و ابراز امیدواری می کند دولت برنامه ریزی منسجمی برای حمایت از بخش معدن و صنایع معدنی داشته باشد.

به نظر می رسد در صورتی که سرمایه گذاری در بخش معدن با جدیت تمام پیگیری شود، مشارکت شرکت های سرمایه گذاری بزرگ و سرمایه گذاران خارجی برای بهره برداری از ظرفیت های آن جلب می شود و می توان از این صندوقچه سرشار از گنج ناشناخته، نهایت بهره برداری را برای پیشرفت این استان داشت.

7319/596/ 1495

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا