Mihanpostپیشنهاد سردبیرمعماریمعماری ملل

نگاهی به معماری جالب یک خانه آلومینیومی در آلمان + عکس

تا به حال در حوزه معماری کمتر دیده شده است که در اجرای نمای بیرونی یک سازه – به کلی- از صفحه های آلومینیوم استفاده شده و حتی طرح مورد نه تنها مورد توجه خاص رسانه ها قرار گرفته ، بلکه همانند خانه ای در اشتوتگارت آلمان به عنوان الگویی دیدنی و شاهکاری معماری با استقبال خاص معماران مواجه شده باشد.

در این سبک از طراحی جدید از صفحه‌های آلومینیومی برای پوشاندن درها و پنجره‌ها و چارچوب‌های بتونی این خانه در آلمان استفاده شده است. طراح این خانه یک شرکت معماری شناخته شده این کشور به نام استیمل آرشیتکتن است. این خانه که به نام S3 شناخته می‌شود متعلق به خانواده‌ای پنج نفره است و در یکی از بهترین چشم‌اندازهای اطراف این شهر بنا شده است.
شرکت استیمل آرشیتکتن که در شهر اشتوتگارت آلمان واقع شده است این خانه سه خوابه را به گونه‌ای طراحی کرده است که بیشترین چشم‌انداز ممکن را از دره نزدیک این خانه به سمت منطقه سوابیان در کوه‌های آلپ داشته و در عین حال پنجره‌های آن به سمت خانه‌های اطراف بسته باشد. طراحی این خانه شبیه نعل اسب طراحی شده است و در مرکز آن یک حیاط زیبا نیز ساخته شده است.

 لبه‌های زاویه‌دار و خطوط سقف این خانه کمک می‌کند تا حجم بتنی و کاملا بهم پیوسته آن کمی خردتر به نظر بیاید. معماران این خانه می‌گویند :«شکل مجسمه‌ای این ساختمان به سمت دره رودخانه نکار و چشم‌اندازهای آنجا باز می‌شود. حجم و لبه‌های صاف آن نیز اشکال دقیقی را ایجاد می‌کنند که در قالب سازه‌هایی مستقل از ساختمان به نظر می‌آیند.» در سطح پایین‌تر، پارکینگی که بخشی از آن در داخل خانه فرو رفته است، از داخل ساختمان به سمت بیرون و خیابان روبرویی کشیده شده است.

بقیه این طبقه نیز به سرویس‌های بهداشتی و یک استودیو تخصیص داده شده است. پله‌های داخلی تا فضای باز پایین ساختمان ادامه می‌یابد و در انتها یک آشپزخانه و اتاق ناهارخوری دوبلکس واقع شده است. اتاق ناهارخوری از هر دو طرف امکان باز شدن به سمت فضای باز را دارد و از یک سمت به پاسیو منتهی می‌شود و سمت دیگر آن به یک استخر زیبا می‌رسد. هرکدام از چارچوب‌هایی که باز می‌شوند داخل یک سطح آلومینیومی قرار داده شده‌اند.

اگر دقت کنید در محلی که اتاق نشیمن به فضای بیرون متصل می‌شود، چارچوب تا شده زاویه‌ای را ایجاد می‌کند که تقاطع دو ماده بکار رفته در تولید آنها موجب برجسته‌تر شدن آن می‌شود. طراح این ساختمان می‌گوید: «این فرورفتگی‌ها به سطوح مختلف توپوگرافی اشاره داشته و منظره بیرون را به داخل ساختمان منتقل می‌کند. به همین شکل باغ ساختمان نیز از همه طبقات قابل دسترس است.»
همین زیبایی شناسی تا خورده به داخل بالکن‌ها و جایی ادامه پیدا می‌کند که پله‌ها و مسیر زیگزاگی با سطح ساختمان تلاقی پیدا می‌کنند.

همانگونه که می‌بینید سطوح صافی که روی بخش خارجی ساختمان ایجاد شده‌اند داخل کابینت‌ها پنهان شده و از این کابینت‌ها در تمامی بخش‌های داخلی ساختمان نیز استفاده شده است که البته همین کار باعث می‌شود عدم تقارنی در اتاق‌ها وجود نداشته باشد. معمار این ساختمان می‌افزاید: «فضاهای انباری که برای ساختمان مورد نیاز بودند به عنوان لوازمی از پیش ساخته روی دیوارها قرار داده شده و طراحی آنها با هماهنگی کامل با نور و مفهوم فضای ساده انجام شده است.»

در این میان روکش کمرنگ این کابینت‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده است تا انعکاسی از پارکت‌های کف خانه باشد و همین طراحی در بخش استخر و در اطراف خانه و همچنین در پاسیوی مرکزی نیز استفاده شده است.

منبع  world-architects

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا