Mihanpostپزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیر

دلایلی که باعث آسیب رسیدن به ستون فقرات می شود ؟

دلایلی که باعث آسیب رسیدن به ستون فقرات می شوند کم نیستند، بنابراین ستون مُهره‌ها یا ستون فقرات که بخش اصلی استخوان‌بندی انسان در نیم‌تنهٔ بالایی بدن را تشکیل و نقشی اساسی در استواری بدن انسان دارد باید با روش های مواظب و حتی عوامل آسیب رسان به آن آشنا شد، چرا که نقش ستون مهره‌ها، حمایت از کل بدن، توانایی در خم شدن و چرخیدن در تمام مسیرها، و نیز حمایت از ساختمان‌های حیاتی بدن مثل اعصاب و نخاع است که در داخل آن قرار دارند.با میهن پست همراه شوید.

دلایلی که باعث آسیب رسیدن به ستون فقرات متأسفانه بسیار متداول است. ما به هزار و یک روش، از قبیل سوانح رانندگی، آسیب‌های ورزشی، بی‌احتیاطی در محل کار، سقوط، زمین خوردن و … به کمر خود آسیب می‌زنیم. پزشکان صدمه‌های کمر را به دو گروه اصلی با انرژی بالا (شدید) و پایین تقسیم‌بندی می‌کنند. سپر به سپر شدن دو ماشینی که یکی ایستاده است و دیگری با سرعت ۵ مایل در ساعت به آن برخورد می‌کند یا زمین خوردن در حمام منجر به کمر دردی می‌شود که آسیب‌های حاصل از آن بسیار متفاوت از برخوردهای با انرژی بالا هستند که در آن مسافر از ماشین به بیرون پرت می‌شود.

در این میان پزشک در صورت آگاهی کامل از سانحه پیش آمده بهتر می‌تواند نوع آسیب کمر را در اثر ضربه به کمر تشخیص دهد. دیگر مؤلفه حائز اهمیت به عامل‌های خطر آسیب کمر مربوط می‌شود. برای مثال استخوان‌های ستون فقرات بیماران مبتلا به پوکی استخوان (دارای استخوان نرم)، در مقایسه با استخوان‌های سالم و قوی با وارد شدن فشار کمتری می‌شکند. بنابراین باید با اصلی ترین و آسیب رسان ترین عوامل و یا بهتر بگوییم با دشمن اصلی ستون فقرات خود آشنا شویم .

دلایلی که باعث آسیب رسیدن به ستون فقرات می شود

 خوابیدن به روش های غیر متعارف : وقتی اصول صحیح خواب را رعایت نمی‌کنید می‌بینید که صبح روز بعد از شدت درد قادر به بلند شدن نیستید. بهتر است به پهلو بخوابید و بالش شما فاصله شانه تا سر را پر کند. اگر به پشت بخوابید، قوس گردنی شما در صورت مناسب نبودن بالش به جای تمایل به عقب، به جلو می‌آید و آرتروز گردنی و درد ایجاد می‌شود.

داشتن شکم بزرگ: در این حالت، چون تعادل انحنای کمری یا لوردوز به هم می‌خورد ستون مهره‌ها ناچار است انحنای مهره‌های سینه‌ای یا کیفوز را بیشتر کند و همین امر به گودی زیاد کمر، قوز پشتی و بر هم خوردن راستای قرار گرفتن سر و انحنای گردنی منجر می‌شود و درد ایجاد می‌شود.

بغل کردن طولانی مدن بچه‌ها: بستن حامل‌هایی که بچه‌ها را در آن می‌گذارید به ستون مهره شما فشار می‌آورد. اگر می‌خواهید فرزندتان را بغل کنید او را به پهلو تکیه بدهید، یعنی یک پایش جلو و پای دیگر بچه عقب باشد تا وزن او به پهلویتان وارد شود.

بدون بالش خوابیدن یا بالش کوتاه همان‌قدر بد هستند که انتخاب بالش بلند. دمر هم نخوابید و اگر مجبورید یک بالش زیر شکم و لگن خود بگذارید تا گودی کمرتان زیاد نشود و محل اتصال مهره آخر کمر به باسن دردناک نشود. تشک شما نباید زیادی نرم یا زیادی سفت باشد.

بلند کردن یکباره جسم سنگین: رعایت اصول بلند کردن اجسام مهم است. جسم را با دست بگیرید. یک پا اهرم و پای دیگر جلو باشد. دست‌ها به بدن چسبیده باشد و از راستای دست‌ها نیرو بگیرید نه از کمرتان.

 سر پا ایستادن طولانی: معمولا به دلیل وجود شکم برآمده در چاق‌ها و یا عضلات ضعیف کمری در لاغرها و از همه بدتر عدم رعایت اصول صحیح ایستادن، به دنبال طولانی ایستادن دردها شروع می‌شوند. وقتی می‌ایستید باید یک پا جلوتر از دیگری باشد و پای دیگر ١۵ سانتی‌متر بالاتر باشد تا فشار وزن‌تان عملا تقسیم شود.

نشستن چهار زانو یا دو زانو: وقتی چهار زانو یا دو زانو می‌نشینید باعث تخریب غضروف خود می‌شوید. روی صندلی استاندارد بنشینید و زاویه ١٢٠ درجه را رعایت کنید. قوز به جلو (زاویه کمتر از ٩٠) و یا عمود نشستن راستاها را به هم می‌زند و بدن ما سعی می‌کند به عضلات منطقه فشار بیاورد تا در حد ممکن راستاهای طبیعی را حفظ کنند و همین عامل، درد را به وجود می آورد. پا، باسن، پشت و کتف شما باید نقاط تماس هنگام نشستن صحیح باشند.

پاها را مرتب با حفظ همین ١۵ سانتی‌متر از زانو خم کنید تا لوردوز کمری زیاد نشود و درد و خستگی به وجود نیاید. در بعضی مشاغل، داشتن زیرپایی الزامی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا