Mihanpostپزشکیپژوهشی

چرا باید از مصرف خودسرانه مولتی ویتامین پرهیز کنیم ؟!

از مصرف خودسرانه مولتی ویتامین پرهیز کنیم این موضوعی است که پزشکان به به روشنی بر آن تاکید داشته اگر چه مصرف ویتامین و یا با اصطلاح علمی و رایج آن مولتی ویتامین می تواند به سلامت بذن انسان کمک کند ، اما مصرف زیاد و خودسرانه مولتی ویتامین ها و برخی دیگر از این نوع عناصر می تواند خطرناک و مشکل آفرین باشد. با میهن پست همراه شوید.

مصرف مولتی‌ویتامین به نظر کاری زیرکانه می‌رسد: شما میزان زیادی از ریزمغذی‌ها را از طریق یک قرص که روزانه مصرف می‌شود را دریافت می‌کنید. اما در پژوهشی که به تازگی انجام شده، محققان دریافته‌اند که مولتی‌ویتامین‌ها هیچ تاثیری در جلوگیری از بیماری قلبی، سرطان، یا زوال مهارتهای شناختی ناشی از کهولت سن ندارد.

در این میان حتی بدتر این که، برمبنای برخی از یافته‌ها، میزان بالای بتاکاروتین (ویتامین آ)، و ویتامین ای می‌تواند به سلامت شما آسیب برسانند. هر جور که به قضیه نگاه کنید، مولتی‌ویتامین‌ها در معرض اتهامهای سنگینی هستند.

کمل ها کلا به دو دسته مکمل های تغذیه ای و دارویی تقسیم می شود که مانند هر ترکیب دیگری اگر بی رویه و نابجا مصرف شود می تواند عوارض کوتاه مدت و یا بلند مدت خفیف و یا کشنده ای داشته باشد.
البته فراموش نشود که در میان مکمل های تغذیه ای، مکمل های پروتئینی پرمصرف ترین مکمل است که ممکن است این نوع مکمل با املاح و ویتامین ها غنی شده باشد. درصد پروتئین ها در مکمل های مختلفی از ۲۵ تا ۹۷ درصد می باشد.نکته مهم این است که مصرف پروتئین بیش از نیاز بدن ضرورتا منجر به تولید ماهیچه نمی شود.

بدن شما می‌داند که چگونه غذا را تجزیه کند و به صورت بهینه از آن استفاده کند. اما این موضوع در مورد قرصهای مصنوعی صدق نمی‌کند.

بنابراین کالری اضافه که می تواند از طریق پروتئین وارد بدن شود که اگر در بدن استفاده نشود به شکل بافت چربی ذخیره می شود. مسئله دیگر این است که در افرادی که ورزش های قدرتی مثل بدنسازی، پاورلیفتینگ ، وزنه برداری و پرورش اندام انجام می دهند نیاز به پروتئین آنها نسبت به فرد عادی بالاتر است و اگر بخواهند این مقدار پروتئین را از طریق غذا دریافت کنند شاید از نظر هزینه مقرون به صرفه نباشد اما باز هم مصرف این مکمل ها اگر با مشورت پزشک نباشد مشکل آفرین و خطر ساز است چرا که بدن توانایی دریافت مقدار لازمی از ویتامین ها  را دارد که اگر میزان آن در مدت زمانی مشخص زیاد شود عوارض و اختلالات در سلامت انسان نمایان می شود.
واقعیت این است که متخصصینی که معتقد به بیماری زا بودن مصرف بیش از نیاز پروتئین هستند می گویند پروتئین ها خصوصا پروتئین هایی که منشاء حیوانی دارند از نظر فسفات و سدیم غنی بوده و به خوبی در بدن تصفیه نمی شوند. این مواد باعث افزایش دفع ادراری کلسیم می شود که می تواند بر روی استخوان اثرات نامطلوبی داشته باشد.

نکته دیگر این است که دست کم از نظر تئوری مصرف زیاد مکمل های پروتئینی می تواند فشار را در دو طرف نوترون های کلیه افزایش دهد و گفته می شود پروتئین مازاد بر نیاز ممکن است در درازمدت به کلیه آسیب برساند و بلاخره مسئله آسیب های کبدی نیز در اثر مصرف بی رویه مکمل های پروتئینی مطرح شده است.

اگر چه بیشتر ورزشکاران از این مکل ها استفاده می کنند اما برای مصرف مکمل های تغذیه ای با یک متخصص تغذیه که در زمینه تغذیه ورزشکاران تجربه دارد مشاوره کنند و هرچیزی که می شنوند و می بینند را بر روی خود امتحان و مصرف نکنند.

همچنین توصیه می شود از مکمل های هورمونی استفاده نشود اگر هم ضرورت ورزش چنین چیزی را ایجاب می کند باید قبل از استفاه حتما از یک متخصص غدد مشاوره بگیرید و بگذارید عوارض و سود و زیان آن را برای شما تشریح کند تا در نهایت خودتان تصمیم بگیرید که به صرفه است از آن استفاده کنید یا نه؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا