گوناگون

مقامات اسرائیلی: استقلال کردستان عراق را قطعی بدانید

مقامات اسرائیلی: جدایی کردستان عراق را قطعی بدانید

روز
پنجشنبه 26 ژوئن اسرائیل به ایالات متحده گفته است، استقلال کردستان در شمال عراق، نتیجه
قطعی تحولات این کشور است و کارشناسان اسرائیلی پیش‌بینی کرده‌اند که اسرائیل به
سرعت کشور کردستان را پس از تشکیل آن به رسمیت خواهد شناخت.

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه حریت ترکیه، اسرائیل از دهه 1960 روابط صمیمانه و مخفی نظامی، اطلاعاتی و تجاری با کردها داشته و انها را اقلیتی قابل بهره‌برداری در منازعه خود با اعراب می‌دانسته است.

در جریان تحولات اخیر عراق، اقلیم کردستان توانسته کنترل کرکوک را به دست بگیرد که بر منابع بزرگ نفت قرار دارد و می‌تواند از لحاظ اقتصادی به اهداف آنها کمک جدی کند.

خبر تأکید جان کری، وزیر خارجه آمریکا خطاب به مقامات آمریکایی برای یافتن راهی برای حفظ یکپارچگی عراق در 24 ژوئن، در حالی منتشر شد که وی دو روز بعد (26 ژوئن) در پاریس با لیبرمن، وزیر خارجه رژیم اسرائیل در مورد مسائل عراق گفت و گو کرده است. پس از این دیدار، سخنگوی لیبرمن به نقل از وی در این دیدار اظهار داشته است: «عراق در جلو چشمان ما در حال تجزیه شدن است و به نظر می‌رسد، ایجاد دولت مستقل کردها نتیجه‌ای قطعی باشد».

یک روز پیش از این، در جریان میزبانی اوباما از شیمون پرس در کاخ سفید، وی نیز پیام مشابهی از مقام اسرائیلی دریافت کرد. پرس خطاب به خبرنگاران گفته است، در دیدار با اوباما، وی تأکید کرده که حفظ یکپارچگی عراق را بدون مداخله عظیم خارجی ممکن نمی‌داند و این به معنای جدایی کردستان از اکثریت شیعه و اقلیت سنی عراق خواهد بود.

وی ادامه داده که به نظرش ترکیه نیز این را پذیرفته، زیرا به کردها در صدور نفت به خارج کمک کرده است.

گفتنی است، محموله نفتی کردستان در هفته‌های اخیر و به ارزش یکصد میلیون دلار به اسرائیل صادر شده است. این محموله با وجود مخالفت دولت اوباما با صدور خودسرانه نفت توسط کردها در بیستم ژوئن به اسرائیل تحویل شده است.

مقامات اسرائیلی در حالی در مورد روابط خود با کردهای عراق سکوت می‌کنند که فعلا رابطه رسمی دیپلماتیکی بین دو طرف وجود ندارد. «آموس گیلاد»، مقام ارشد امنیتی اسرائیلی در این باره گفته است: سکوت اسرائیل در این باره بهترین انتخاب است و هر سخنی از اسرائیلی‌ها در این باره به کردهای عراق آسیب خواهد زد.

وی در پاسخ به پرسش رادیو ارتش اسرائیل درباره استقبال اسرائیل از استقلال کردها گفته است که می‌توان به گذشته نگریست و آینده را پیش‌بینی کرد.

مقامات اسرائیلی تأیید می‌کنند، کردها در ازای دریافت آموزش نظامی از اسرائیلی‌ها به انتقال یهودیان به اسرائیل، جاسوسی از رژیم سابق عراق و به تازگی جاسوسی از ایران کمک کرده‌اند. مقامات سابق اسرائیلی که در این روند درگیر بوده‌اند، محرمانه بودن این مراودات را نتیجه درخواست کردها دانسته‌اند.

«الیعازر تسفریر»، رئیس سابق ایستگاه موساد در کردستان به رویترز گفته است، «ما عاشق این بودیم که این روابط را علنی کنیم، در آنجا سفارت و روابطی علنی داشته باشیم، ولی روابطمان را مخفی نگاه داشتیم چون این درخواست طرف مقابل بود».

«اوفرا بنگیو»، کارشناس اسرائیلی مسائل کردستان نیز اظهار داشته است: به محض اعلام استقلال کردستان توسط مسعود بارزانی، روابط بین دو طرف علنی خواهد شد؛ هرچند این مسأله بسته به نظر کردها خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا