Mihanpostپژوهشیپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

ملخ ها مواد منفجره را تشخیص می دهند!

ملخ ها مواد منفجره را تشخیص می دهند این نتیجه یک تحقیق و پژوهش چندین ساله در دانشگاه واشنگتن آمریکا است . ملخ ها با کمک حس بویایی خود می توانند وجود انواع مواد منفجره در محیط را تشخیص دهند . برای مشاهده توضیحات بیشتر در ادامه با میهن پست همراه باشید .

امروزه استفاده انسان  از حواس خارق العاده حیوانات در بسیاری از علوم و ماموریت ها امری بسیار طبیعی است که در این میان می توانیم به سگ ها اشاره کنیم آنها با حس بویایی به شدت قوی در عملیات های پلیسی و یا نجات بسیار موثر هستند . اما اینبار دانشمندان دانشگاه واشنگتن از حس بویایی ملخ برای پیش برد اهدافشان استفاده کرده اند .

دانشمندان این دانشگاه طی تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که مغز ملخ زمانی که بوی مواد منفجره را احساس کند واکنش خاصی از خود نشان می دهد . آنها می توانند این واکنش را تشخیص داده و متوجه عامل خطر در اطراف محل وجود ملخ شوند .

ملخ ها مواد منفجره را تشخیص می دهند!

یک مدار الکترونیکی بسیار کوچک به سطح بدن ملخ متصل خواهد شد که می تواند اطلاعات لازم از حس بویایی او را دریافت کند و آنها را برای گیرنده ارسال کند در قسمت گیرنده پردازش های پیچیده ای روی این اطلاعات انجام می گیرد و در نهایت  با روشن  شدن یک ال ای دی کوچک وجود یا عدم وجود مواد منفجره مشخص خواهد شد .

آنها قصد دارند انرژی مورد نیاز  این مدار الکترونیکی کوچک را نیز  از طریق مواد ابریشم زیست سازگار تاتو پلاسمایی تامین کنند .این دانشمندان اعتقاد دارند در آینده حتی می شود کاری کرد که ملخ ها به بوهای خاصی حساس شوند در حقیقت یعنی می شود آنها را برای مواقع اضطراری آموزش داد .

این پروژه مراحل تحقیقاتی خود را به پایان رسانده و حالا مراحل عملیاتی و ساخت  آن آغاز شده . طبق گفته مدیر تحقیقاتی احتمالا آنها این پروژه را تا دو سال آینده به پایان خواهند رساند.

منبع : bbc

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا