گوناگون

مهار آتش‌سوزی در جنگل هلن

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری از مهار یک مورد آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده جنگلی هلن خبرداد.

شهرام احمدی در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه چهارمحال و بختیاری، اظهارکرد: در پی وقوع یک فقره آتش‌سوزی در ساعت 20:30 در منطقه حفاظت شده جنگلی هلن در محدوده دهستان مشایخ، روبروی روستای دورک و حاشیه رودخانه کارون میانه، در همان دقایق اولیه آتش‌سوزی و به محض اطلاع مأموران یگان حفاظت محیط‌زیست با اعزام محیط‌بانان با خودرو به همراه تجهیزات اطفاء حریق، عملیات مهار حریق شروع شد.

وی افزود: تنها راه دسترسی به محل آتش‌سوزی عبور از رودخانه بود که ماموران حفاظت محیط‌زیست در تاریکی شب با شنا از عرض رودخانه عبور کرده و خود را به محل آتش‌سوزی رساندند.

به گفته وی، پس از دو ساعت و نیم تلاش ماموران، با همکاری نیروهای منابع‌طبیعی شهرستان و مردم محلی این آتش‌سوزی در ساعت 11 شب بطور کامل مهار شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گفت: برای جلوگیری از حریق مجدد، محیط‌بانان همچنان در محل آتش‌سوزی مستقر هستند.

احمدی خاطرنشان کرد: این آتش‌سوزی در مساحتی کمتر از سه هکتار و به صورت سطحی فقط گیاهان یکساله زیر اشکوب جنگل را در بر گرفت و خوشبختانه به درختان بلوط این محدوده آسیب جدی وارد نشده است. همچنین امکان آتش‌سوزی مجدد یا انتشار آن به سایر مناطق وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هنوز علت آتش‌سوزی مشخص نشده است، گفت: فصل گرما و خشکسالی زمینه را برای ایجاد یا گسترش حریق در مناطق طبیعی فراهم می‌کند به طوری که علفزارها، بوته‌زارها و چوب‌های خشک جنگلی با کوچکترین بی‌توجهی آتش می‎گیرند.

احمدی عوامل انسانی را یکی از عوامل اصلی آتش‌سوزی در فصول گرم و خشک سال در مناطق طبیعی در کشور عنوان کرد و گفت: تمام کسانی که در این روزها به طبیعت وارد می‌شوند باید اهتمام جدی در رعایت جوانب ایمنی برای جلوگیری از ایجاد حریق در مناطق طبیعی را داشته باشند.

وی عدم توجه برخی از مردم محلی و گردشگر، عدم دسترسی به امکانات مدرن و کمبود نیروی انسانی، صعب‌العبور بودن منطقه و وضعیت توپوگرافی در مناطق جنگلی را از مشکلات اصلی در مواجهه با حریق در این مناطق برشمرد.

به گفته وی، آموزش پرسنل یگان حفاظت و برخی مردم محلی توسط اداره کل، خرید برخی تجهیزات اطفاء حریق و هماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط نیز به عنوان نقاط قوت در برخورد با آتش‌سوزی در مناطق تحت مدیریت مطرح هستند.

به گزارش ایسنا، منطقه حفاظت شده جنگلی «هلن» نام خود را از کوهی که در این منطقه واقع شده گرفته و حدود 30 هزار هکتار از وسعت 40 هزار هکتاری آن جنگلی و غالبا از نوع بلوط غرب است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا