پیشنهاد سردبیرنظامی

قدیر و نصر دو موشک های کروز دریایی ایرانی را بیشتر بشناسید

«قدیر» یکی دیگر از موشک‌های کروز ساخت ایران جهت عملیات‌های دریایی است که اولین‌ بار در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۶ در جریان رزمایش مشترک محمد رسول‌الله(ص) ارتش شلیک شد.

موشک های کروز دریایی ایرانی سال هاست که در پاسداشت امنیت کشور و در سایه ی تحریم ها طراحی و تولید انبوه شده است . موضوعی که باعث هراس غربی ها و بخصوص آمریکایی ها در خلیج فارس و دریاهای جنوبی کشورمان شده است.

به لطف توان متخصصان داخلی در حوزه نظامی، موشک های کروز دریایی ایرانی کم نیستند ، موشک هایی که همگی ساخت داخل بوده و بدون دخالت هر قدرت خارجی ساخته شده اند.

این در حالی است که نیرو‌های مسلح کشورمان در رزمایش‌های مختلف خود از موشک‌های کروز و بخصوص از موشک های کروز دریایی ایرانی بارها و بارها نه تنها استفده کرده اند بلکه همه ی آزمایش های این موشک ها را با موفقیت انجام داده اند.

موشک های کروز دریایی ایرانی قدیر

«قدیر» یکی دیگر از موشک‌های کروز ساخت ایران جهت عملیات‌های دریایی است که اولین‌ بار در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۶ در جریان رزمایش مشترک محمد رسول‌الله(ص) ارتش شلیک شد.

این موشک از خانواده موشک‌ کروز نور است که متخصصان صنایع دفاعی ایران از طریق افزایش بازدهی موتور و کاهش سوخت مصرفی، موفق به افزایش بُرد آن شده‌اند.

با نگاه به ساختار «قدیر» یک ورودی هوا در قسمت زیرین بدنه آن به چشم می‌خورد که مربوط به موتور جت آن برای تأمین نیروی پیشران در فاز پروازی کروز است. یک بوستر نیز در بخش انتهایی آن برای فراهم کردن سرعت اولیه شلیک قرار داده شده است. این موشک همچون موشک قادر دارای برد ۳۰۰کیلومتری است و یک هشدار برای دشمنانی است که خیال تجاوز به ایران را در سر می‌پرورانند.

موشک های کروز دریایی ایرانی قدیر
موشک های کروز دریایی قدیر

موشک نصر یک موشک کروز ساخت ایران است که برای نخستین بار طی رزمایش وحدت ۸۷ در آب‌های خلیج فارس آزمایش شد. این موشک در انواع دریاپایه و هواپایه طراحی و ساخته شده است.

سردار سرتیپ پاسدار احمد وحیدی وزیر اسبق دفاع ۱۷ اسفند سال ۸۸ در مراسم رونمایی از نخستین نمونه از موشک کروز نصر درباره این موشک گفت :
موشک نصر یکی از نوع موشک‌های کروز است که می‌تواند شناورهای ۳ هزار تنی را منهدم کند، این موشک در کلاس موشک‌های کوتاه برد است که در حال حاضر قابلیت شلیک از ساحل و انواع شناور‌ها را دارد و در آینده نزدیک امکان شلیک از بالگرد و زیردریایی نیز به قابلیت‌های تاکتیکی آن اضافه می‌شود.

پس از اینکه نخستین نمونه موشک کروز نصر با کاربری دریایی به نیرو‌های مسلح کشورمان تحویل داده شد، ۲۰ بهمن ماه سال ۹۴ نیز نوع هواپایه این موشک با حضور سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان وزیر سابق دفاع و امیر سرتیپ شاه‌صفی فرمانده سابق نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به این نیرو تحویل داده شد.

سردار دهقان وزیر سابق دفاع در مراسم تحویل دهی موشک نصر هواپایه گفت:
این موشک از قابلیت‌های بالایی برای انهدام اهداف مورد نظر برخوردار است. موشک کروز نصر هواپایه توان عملیاتی و قدرت تاکتیکی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را بالا می‌برد. سیستم سلاح نصر هواپایه قابلیت نصب و بهره‌برداری بر روی انواع جنگنده‌ها را دارد.

مشخصات فنی موشک های کروز دریایی ایرانی نصر

مشخصات این موشک کروز به شرح زیر است :

وزن: ۳۵۰ کیلوگرم
وزن کلاهک: ۱۵۰ کیلوگرم
طول: ۳٫۵ متر
قطر: ۰٫۲۸ متر
برد: ۳۵ کیلومتر
سرعت: ۰٫۹ – ۰٫۸ ماخ (معادل ۲۷۰ تا ۳۰۰ متر بر ثانیه)
نحوه هدایت: به صورت هدایت تلویزیونی و راداری

موشک کروز دریایی نصر

موشک های کروز دریایی ایرانی ابومهدی

افزایش بُرد، مهم‌ترین نکته‌ای است که باید در مطالعه نسل‌های مختلف کروزهای دریایی ایران به آن توجه کرد. موضوعی که امروز با الحاق ابومهدی از ۳۰۰ کیلومتر در موشک قدیر به سه برابر آن، یعنی بالای یک هزار کیلومتر افزایش پیداکرده است.

موشک های کروز دریایی ایرانی ابومهدی ، موشک کروز ضدکشتی ساخت وزارت دفاع ایران است که بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر برد دارد. موشک های کروز دریایی ایرانی ابومهدی که همزمان با موشک حاج قاسم در ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ رونمایی شد، می‌تواند از سکوهای زمینی، هوایی و دریایی پرتاب شود.

به‌گفتهٔ وزارت دفاع ایران، موشک ابومهدی حدود ۳ برابر موشک‌های کروز ضدکشتی پیشین ایران، مانند «موشک رعد» و موشک قدیر، بُرد دارد. موشک های کروز دریایی ایرانی ابومهدی از لحاظ ظاهری، شباهت زیادی به موشک هویزه دارد. ابومهدی به موتور توربوجت از خانواده «طلوع» مجهز است و بالک‌های آن مستطیلی‌شکل و جمع‌شونده هستند.

این موشک می‌تواند بر شناورهای نظامی مستقر شود و ادعا شده‌است که در طراحی مسیرهای پرواز آن از «هوش مصنوعی» استفاده می‌شود.

موشک های کروز دریایی ایرانی ابومهدی 

توضیح بیشتر این که موشک کروز ابومهدی نیز به حسگرهای دوگان یعنی ترکیبی از حسگرهای راداری فعال و غیر فعال مجهز است تا بتواند در محیط‌های جنگ الکترونیک پایداری بیشتری داشته باشد. این قابلیت موجب می‌شود موشک ابومهدی تا نزدیک هدف با استفاده از حسگر غیرفعال خود و بدون انتشار امواج راداری و تنها با جذب امواج منتشر شده توسط راداری شناور به سمت آن حرکت کند و زمانی که به نزدیکی هدف رسید با روشن کردن رادار فعال خود محل دقیق شناور دشمن را کشف کرده و آن را منهدم کند.

به این ترتیب موشک ابومهدی زمانی رادار فعال خود را روشن می‌کند که سامانه‌های پدافندی شناور هدف، کمترین زمان ممکن برای شناسایی و درگیری با آن را داشته باشند.

چنگیز قیاسی

چنگیز قیاسی متولد ۱۳۶۰ و فارغ التحصیل دوره کارشناسی علوم ارتباطات - شاخه روزنامه نگاری - و دکترای مدیریت کسب و کار است. وی علاوه بر 12 سال تجربه سردبیری چند نشریه چاپی ،۷ عنوان ملی در جشنواره های مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در کارنامه خود دارد ، وی در سال 92 مجله اینترنتی« میهن پست» را تاسیس کرد .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا