گوناگون

نابودی 95درصد نخیلات خرمشهر در جنگ

فرماندار خرمشهر گفت: طی هشت سال جنگ تحمیلی زیرساخت‌های بخش کشاورزی‏‏‏، نخیلات و تاسیسات بندری این شهرستان در معرض آسیب‌های فراوانی قرار گرفتند.

ولی‌الله حیاتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه‌خوزستان، اظهار کرد: بخش زیادی از اراضی کشاورزی خرمشهر را نخیلات تشکیل می‌دهد، پیش از آغاز جنگ تحمیلی 2.5 میلیون اصله نخل در این شهرستان وجود داشت که 95 درصد آن طی هشت سال جنگ، نابود و دچار خسارت جبران‌ناپذیری شد.

وی افزود: در پی از بین رفتن زیرساخت‌های کشاورزی، بسیاری از نخلداران خرمشهر یا به شهرهای دیگر مهاجرت کردند یا مجبور به اشتغال در مشاغل دیگر شدند.

حیاتی با تاکید بر لزوم احیای نخیلات خرمشهر خاطرنشان‌کرد: قرار است 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان که بخش عمده آن نخلستان است، در قالب طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری احیا شوند.

فرماندار خرمشهر تصریح‌کرد: علاوه بر بخش کشاورزی به تاسیسات دیگر خرمشهر مانند بندر خرمشهر خسارت فراوانی وارد شد. این بندر سابقه طولانی در امر تجارت دریایی داشته و ساخت و بهره‌برداری از اسکله‌های ویژه پذیرش کشتی‌های اقیانوس‌پیما در سال‌های آغازین 1300 شمسی آغاز شد. در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی بندر خرمشهر با داشتن تعداد 20 اسکله یکی از بزرگترین بنادر کشور به‌ حساب می‌آمد و در سال 1356، چهار میلیون تن کالای عمومی از طریق این بندر به کشور وارد شد.

وی گفت: در حال حاضر کلیه زیرساخت‌های قبل از جنگ اعم از اسکله‌ها، انبارها و محوطه‌ها بازسازی شده است.

حیاتی بیان‌کرد: این بندر با توجه به مشکلات موجود در ارسال کالا به عراق، مناسبترین گزینه برای ترانزیت کالا به این کشور است و به دلیل نزدیکی به بنادر عراق و فاصله 15 کیلومتر تا گذرگاه مرزی شلمچه از مزیت منحصر به فردی برخوردار بوده و همزمان قابلیت ترانزیت کالا از طریق زمینی و دریایی را دارا است. با توجه به استقرار بندر خرمشهر در جنوب غربی ایران و مسافت کوتاه این شهر با استان‌های غربی ایران، این بندر گزینه خوبی برای ترانزیت کالاهای عراقی از طریق گذرگاه‌های غربی کشور (مریوان، باسمات، ایلام و مرز خسروی) است.

وی بیان کرد: خوشبختانه اکنون جهت رفع نواقص، اقدامات خوبی انجام شده اما هنوز به نقطه ایده‌ال و مطلوب که مورد رضایت مردم باشد نرسیده‌ایم. ‌امروز دغدغه اصلی مردم خرمشهر، اشتغال است که این امر با توسعه اقتصادی محقق می‌شود. در این بخش هنوز با توسعه اقتصادی به معنای واقعی فاصله داریم. همان طور که عموم ملت ایران در آزادسازی خرمشهر سهیم بودند، اکنون نیز آبادسازی خرمشهر نیازمند عزم ملی در سطح کشور است.

فرماندار خرمشهر با اشاره به اقداماتی که برای توسعه این شهرستان انجام شده است، خاطرنشان‌کرد: امروز خرمشهر به عنوان بزرگ‌ترین قطب توسعه صادرات غیرنفتی در خوزستان و حتی کشور محسوب می‌شود، به گونه‌ای که در مرز بین‌المللی شلمچه روزانه کالاهای فراوانی از همه نقاط کشور، صادر و وارد می‌شود.

وی بیان‌ کرد: آمار تردد زائرین در مرزهای دریایی خرمشهر بیش از 7000 نفر در 6 ماهه نخست سال برآورد شده است. این آمار نشان‌گر اهمیت بالای بندر خرمشهر در کشور است. در مرز بین‌المللی شلمچه روزانه 2500 نفر تردد می‌کنند.

حیاتی اظهارکرد: به طور کلی پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای خوبی در خرمشهر در حال انجام است که با بهره‌برداری از آن‌ها شاهد رونق اقتصادی در حوزه کسب و کار این شهرستان خواهیم بود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا