Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

ناپدید شدن ستاره ها تعجب ستاره‌ شناسان را برانگیخت !

ناپدید شدن ستاره ها در حالی تعجب ستاره‌ شناسان را برانگیخته است که مراحل عمر یک ستاره به سوی سیاه‌ چاله به این شکل است که ستاره آنقدر جرم از خود خارج می‌کند که ناگهان منفجر و به یک غول فروزان به نام «سوپرنوا» یا «ابرنواختر» تبدیل می‌شود. در این مرحله پس از چند میلیون سال ، ستاره کم‌کم خاموش و به‌ تدریج به سیاه‌چاله تبدیل می‌شود. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

ناپدید شدن ستاره ها اگر چه موضوع جدیدی نیست اما برخی از ستارگان آسمان بی‌کران ، این مراحل را طی نمی‌کنند و مدت‌هاست ستاره‌ شناسان متوجه شده‌اند که تعداد ابرنواخترها بسیار کمتر از آن چیزی‌ است که باید باشد. از سوی دیگر برخی ستاره ها ناگهان ناپدید می‌شوند و این یکی از رازهای اخترشناسی بوده است.

ناپدید شدن ستاره ها

اکنون پژوهشگران دانشگاه آکسفورد ، ستاره‌ ای عظیم در فاصله ۲۲ میلیون کیلومتری زمین به نام N6946-BH1 را رصد کرده‌اند که بدون تبدیل به ابرنواختر ، در حال سیاه شدن و تبدیل به یک سیاه‌چاله است. بر اساس مشاهدات انجام گرفته ، ستاره‌شناسان به ناسا اینطور پیشنهاد داده‌اند که ۱۰ تا ۳۰ درصد از ستارگان ، بدون انفجار به آرامی تاریک و به سیاه‌ چاله تبدیل می‌شوند.

هنوز بنیان‌های علمی مطلقی برای این پدیده ارائه نشده و مشخص نیست که فوران عظیم جرم از ستاره، بدون تبدیل به سوپرنوا یا انفجار چطور عملی می‌شود اما در صورت اثبات این فرضیه ، بسیاری از اتفاقات رازآلود فضای بی‌انتها، حل خواهد شد.

منبع  nasa

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا