گوناگون

نبي: کار داور به لحاظ حرفه‌اي نادرست و غلط بود

به گزارش ورزش سه و به نقل از سايت رسمي فدراسيون فوتبال؛ مهدي محمد نبي دبير کل فدراسيون گفت: تيم ملي فوتبال ايران براي چهارمين بار است که در رقابت‌هاي جام جهاني فوتبال حضور داشته و نزديک به 70 ميليون جمعيت ايراني، نگاهشان به مسابقات در برزيل است. نزديک به 60 روز اردوي تدارکاتي تيم ملي فوتبال برگزار شد که در اين مدت با تلاش بازيکنان و هدايت خوب کادر فني در شرايط خوبي قرار داريم.

وي افزود: اولين نتيجه برابر نيجريه نسبتا قابل قبول بود و در مسابقه دوم عليرغم اينکه آرژانتين به گل رسيد، تيم ملي ايران واقعا عالي بود. در واقع چيزي که مردم دنيا به آن اعتقاد دارند اين است که برزيل در فوتبال يا رشته‌هاي ديگر به عنوان ميزبان است و مردمي که در طول مسابقات در اين کشور حضور دارند تقريبا نزديک به يک ماه زندگي مي‌کنند. در واقع تمام نگاه‌ها به اين مسابقات است و ميلياردها نفر به طور مستقيم اين پيکارها را تماشا مي‌‌کنند. يکي از اين ديدارها، رقابت دو تيم ايران و آرژانتين بود که اعلام مي‌کنم به شدت از نتيجه‌اي که داور مسابقه رقم زد ناراحت هستيم و معتقدم داوراني که براي اين بازي‌ها در نظر گرفته مي‌شود بايد عدالت را رعايت کنند.

سرپرست تيم ملي فوتبال بزرگسالان در ادامه بيان کرد: آرژانتين تيم بسيار خوبي است و جزو حريفان تاريخ‌دار در جام جهاني است، اما متاسفانه نتيجه به عدالت تمام نشد و در تمام صحنه‌هاي مختلف، داور بازي 50-50 را به تيم آرژانتين داد و اين کار به لحاظ اخلاقي حرفه‌اي اشتباه است. اگر اين امتياز 50-50 براي آرژانتين ثبت شده، چه دليلي دارد که از تمام قاره‌ها در اين مسابقات حضور داشته و به رقابت با يکديگر بپردازند؟ باز هم مي‌گويم عدالت بايد برقرار شود.

وي افزود: نزديک به سه سال است که تيم ملي فوتبال ايران درگير مسابقات مقدماتي جام جهاني، اردوها و بازي‌هاي تدارکاتي مختلف بود که به اين مرحله رسيده‌ايم، اما قضاوت ناعادلانه داور، نتيجه بازي را تغيير داد و معتقدم اين کار اشتباه است و اين رفتار، نوعي رفتار غير حرفه‌اي محسوب مي‌شود. پس از پايان بازي ايران و آرژانتين، تمام رسانه‌هاي خارجي دنيا و رسانه‌هاي داخلي ايران به اتفاق به بحث داوري پرداخته و قضاوت داور را عادلانه ندانستند.

دبيرکل فدراسيون فوتبال گفت: تيم‌هاي ايران، استراليا، ژاپن و کره جنوبي از تيم‌هاي برتر آسيا هستند که در برزيل حضور دارند اگر مروري گذري بر عملکرد اين تيم‌ها داشته باشيم خواهيم ديد که اين 4 تيم زحمات زيادي براي حضور در برزيل کشيده‌اند. تنها يک خواسته کوچک از مسئولين داريم و آن اين است که داوراني که تعيين مي‌شوند از فيلترهاي مختلف عبور کنند و به راحتي تلاش و زحمات يک تيم را هدر ندهند.

وي درادامه بيان کرد: بعد از پايان بازي ديروز کادر فني به همراه سرپرست تيم ملي، فيلم بازي ايران و آرژانتين را بازبيني کرده و متوجه شديم که صحنه هاي 50-50 را داور به نفع آرژانتين اعلام مي‌کرد. در حين مسابقه و در دقيقه 54 داور پنالتي محرز که روي بازيکن تيم ايران رخ داد را نگرفت و با توجه به اينکه به صحنه بسيار نزديک بود، به راحتي از آن عبور کرد و دستور ادامه بازي را داد. در واقع داور چشم خود را بر حقيقت بست و معتقدم اين کار کاملا زشت و عملا ناپسنديده است. بر همين اساس حدود يک ساعت پيش نامه‌اي را به دبير کل فدراسيون جهاني فوتبال، رئيس دپارتمان داوري فيفا و مسئول برگزاري مسابقات جام جهاني ارسال کرديم و به دليل قضاوت ناصحيح داور اين ديدار اعتراض خود را اعلام کرده و خواستار رسيدگي به اين موضوع شديم تا در مسابقات آتي چه براي تيم ايران و چه تيم‌هاي ديگر چنين اتفاقي رخ ندهد. تنها خواسته ما از دپارتمان داوري فيفا اين است که نهايت دقت را براي انتخاب داوران براي مسابقات ايران و يا ساير تيم‌ها داشته باشند. هر چند که مي‌دانيم فيفا همه تيم‌ها را از خود مي‌داند و مانند يک خانواده و فاميل مي‌شناسد. اميدواريم در چيدمان داوري دقت بيشتري شود. به طور مثال مي‌گويم تيم ملي ايران سه سال پياپي زحمت کشيد تا به جام جهاني برسد و متاسفانه با يک سوت ناصحيح در اين وضعيت قرار بگيرد.

سرپرست تيم ملي در ادامه گفت: نکته ديگري که براي من بسيار جالب بود، اين است که حدود 40 هزار تماشاگر آرژانتيني در استاديوم حضور داشتند و 4 هزار تماشاگر از ايران. چطور ورزشگاهي که ظرفيت 60 هزار نفري را دارد بيش از 8 درصد ظرفيتش در اختيار تيم آرژانتين قرار مي‌گيرد؟ در اين خصوص نيز با مسئولين موارد را مطرح کرديم که آنها اعلام کردند اين تعداد آرژانتيني در شهر بلوهوريزنته حضور دارند و به خاطر اين است که اين تعداد تماشاگر آرژانتيني در ورزشگاه حاضر بودند، اما زماني که مي‌خواستيم وارد استاديوم بازي شويم، تعدادي زيادي از تماشاگران برزيلي بيرون از ورزشگاه مانده بودند و اين در حالي است که تماشاگران آرژانتيني به راحتي در جايگاه‌هاي تماشاگران نشسته بودند. معتقدم مسئولين يا نبايد مقرراتي را در اين خصوص بنويسند و يا اگر مي‌نويسند به آن عمل کنند.

دبيرکل فدراسيون فوتبال در ادامه بيان کرد: استاديوم‌هايي که برزيل براي رقابت‌هاي جام جهاني در نظر گرفته بود در مجموع خوب بودند. خاطرم است که حدود سه ماه پيش در کارگاه آموزشي که حضور داشتيم، با توجه به اينکه استاديوم کورنتيبا مشکلاتي داشت، اعلام کرديم که تماشاگران حق حضور در اين ورزشگاه را دارند و ما خواستار اين امر شديم که تحت هيچ شرايطي نبايد تماشاگران محروم شوند که خوشبختانه شرايط ورزشگاه ها مطلوب شد، اما در بحث رعايت مقررات فيفا به عنوان 8 درصد، مي‌خواهم بدانم آيا اين موضوع رعايت مي‌شود؟ اگر قرار است که رعايت نشود؛ بهتر است که از ابتدا مقررات مشخص شود؛‌ چرا که به دليل عدم ظرفيت 8 درصد، تعداد زيادي از ايراني‌ها، تماشاگران نيجريه و يا خيلي ديگر از تماشاچيان نتوانستند در ورزشگاه حضور داشته باشند. معتقدم به عنوان فدراسيون فوتبال ايران اين مقررات را رعايت کرده، اما چه دليلي داشت که تماشاگران آرژانتيني اين موضوع را رعايت نکرده اند؟ فکر مي‌کنم که حق بود اين موضوع را مطرح کنيم.

وي در ادامه در خصوص نمايش بازيکنان و عملکرد کادر فني در اين ديدار گفت: بازي بسيار خوبي را شاهد بوديم. بازيکنان خوب بودند و کادر فني به خوبي ملي‌پوشان را هدايت کرد. تماشاگران تيم هاي ايران و آرژانتين و مردم شهر بلوهوريزنته نيز خوب بودند و از تمامي آنها تشکر مي‌کنم. اميدوار هستيم که بازي‌هاي خوبي را در آينده شاهد باشيم.

سرپرست تيم ملي در پاسخ به اين سؤال که آيا حماسه بازي ايران و آرژانتين در بازي ايران برابر بوسني نيز تکرار مي‌شود، گفت: بچه‌هاي تيم ملي در بازي پيش رو بايد ريکاوري خوبي داشته باشند. انگيزه ما براي صعود وجود داشته و تمام تلاش‌مان را در ديدار مقابل اين تيم به کار مي‌گيريم. تيم ملي فوتبال ايران هنوز شانس براي صعود دارد. با توجه به اينکه بازي هر دو تيم به صورت همزمان برگزار مي‌شود، از حالت تشريفاتي خارج شده و ان‌شاءالله شاهد ديدار خوبي باشيم. اميدوار هستم در بازي آرژانتين و نيجريه عدالت به گونه‌اي باشد که تاثير گذار در بازي تيم ملي ايران و بوسني نباشد و اتفاقات بازي کاملا طبيعي باشد نه غير طبيعي.

وي در خصوص پاداش و برنامه تمريني بازيکنان گفت: طبق مصوبه‌اي که وجود دارد مبالغي را براي بازيکنان در نظر گرفته‌ايم. ضمن اينکه شب گذشته با رئيس فدراسيون فوتبال جلسه‌اي را برگزار و در خصوص بازي ايران برابر آرژانتين که از نظر ما ديدار بسيار خوبي بود، حتما پاداشي را در نظر خواهيم گرفت. در خصوص تمرينات تيم ملي نيز بايد بگويم که ملي‌پوشان امروز و فردا تمرين داشته و سپس راهي شهر سالوادور مي شوند و پس از يک جلسه تمرين در روز سه‌شنبه، چهارم تير ماه به مصاف تيم بوسني خواهند رفت. اميدواريم روز چهارشنبه مسابقه خوبي را شاهد باشيم و بتوانيم با کسب سه امتياز به دور بعد صعود کنيم و برنامه‌ريزي براي دور دوم مسابقات داشته باشيم.

محمد نبي با تشکر از فيفا و فدراسيون فوتبال برزيل در پايان گفت: از زحمات فيفا و فدراسيون فوتبال برزيل، دولت برزيل و مردم اين کشور به خاطر زحماتي که کشيده‌اند، تشکر مي‌کنيم. در بحث برگزاري مسابقات و برنامه‌ريزي، فيفا و فدراسيون برزيل در بخش هدايت تيم‌ها به محل تمرين و مسابقه در يک سلامت کامل و به نحو شايسته‌اي عمل کرده و به همين دليل است که برترين‌هاي دنيا در اين کشور گرد هم آمده‌اند. باز هم از طرف قاره آسيا و فدراسيون فوتبال ايران از مردم برزيل، فيفا و فدراسيون فوتبال برزيل تشکر و قدرداني مي‌کنيم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا