Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

نزدیک‌ترین ملاقات زمین و مریخ در بعد از ۱۱ سال در ۱۰ خردادماه ۹۵

نزدیک‌ترین ملاقات زمین و مریخ در بعد از ۱۱ سال در ۲۹ اردیبهشت‌ماه سال جاری شروع و تا دهم خرداد ماه در حالی ادامه و رخ خواهد داد که این اتفاق جالب نجومی از این جهت که سیاره سرخ به فاصله ۷۵٫۳ میلیون کیلومتری زمین خواهد رسید می‌تواند شرایط لازم را برای بررسی این سیاره توسط ستاره شناسان و علاقه مندان به نجوم و بخصوص ناسا مهیا کند. با میهن پست همراه شوید.

نزدیک‌ترین ملاقات زمین و مریخ در روز ۳۰ مه -۱۰ خرداد – سال میلادی و شمسی جاری درحالی رخ خواهد داد که این فاصله معمولا بیش از معمولا این فاصله ۴۰۰ میلیون کیلومتر بوده اما در این روز سیاره سرخ به فاصله ۷۵٫۳ میلیون کیلومتری زمین خواهد رسید.

در ین میان سازمان فضایی آمریکا ناسا طی اطلاعیه ای عنوان کرده است که علاقمندان به ستاره‌شناسی می‌توانند از روز ۲۹ اردیبهشت تا ۱۴ خرداد سیاره مریخ را بزرگتر و درخشانتر در آسمان مشاهده کنند.

اگر چه جزئیات روئیت این رخداد جالب نجومی در سال ۱۳۹۵ در ایران توسط سازمان خاصی ارائه نشده است اما در آمریکا بهترین زمان برای مشاهده این رخداد نجومی نزدیکی حدود نیمه شب خواهد بود که به شکل سیاره سرخ درخشانترین – ستاره – در آسمان جنوبی به رنگ مایل به قرمز قابل مشاهده خواهد بود.

نزدیکترین ملاقات مریخ و زمین بعد از 11 سال

البته برای مشاهده بهترین زمان نزدیکی مریخ به زمین می‌توانید به آدرس timeanddate.com/astronomy مراجعه کرده و موقعیت مکانی خود را مشخص کنید تا فهرستی از زمان طلوع و غروب خورشید، ماه و سیارات دیگر را برای مشاهده در اختیارتان قرار دهد.

بد نیست بدانید که نزدیک‌ترین ملاقات زمین و مریخ این دو سیاره مهم منظومه شمسی برای آخرین بار در اوت ۲۰۰۳ بوده که مریخ و زمین با ۵۵ میلیون کیلومتری از هم قرار گرفته و در آینده نیز یعنی درست روز ۳۱ ژوئیه ۲۰۱۸ (۲۸ خرداد ۱۳۹۷) باز هم این دو سیاره در فاصله نزدیکتری حدود ۵۸ میلیون کیلومتر از هم فاصله خواهند گرفت و به گفته ناسا نزدیکی بعدی این دو سیاره ۲۷۱ سال دیگر در ۲۸ اوت ۲۲۸۷ رخ خواهد داد.

منبع: NASA

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا