Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

کشف اتم‌های اکسیژن در جَو مریخ توسط ناسا + عکس

کشف اتم‌های اکسیژن در جَو مریخ توسط سازمان فضایی آمریکا ناسا بالاخره بعد از۴۰ سال شناسایی کند . این کشف بزرگ ناسا در حالی توسط ابزار مادون قرمز رصدخانه استراتوسفریک انجام شده که این رصدخانه استراتوسفریک، اتم های اکسیژن را در لایه مزوسفر کشف کرده که این لایه از لایه های بالایی جو مریخ است .برای توضیحات بیشتر در ادامه با میهن پست همراه شوید .

شناسایی اتم های اکسیژن در مریخ می تواند در یافتن  دلایل فرار گاز های دیگر از مریخ به دانشمندان کمک کند.رصد خانه استراتوسفریک تنها تواسته نیمی از اتم های اکسیژنی که انتظار می رود در اثر تغییرات جوی  در اتمسفر مریخ یافت شوند را شناسایی کنند.

پاملا مارکوم یکی از دانشمندان رصدخانه استراتوسفریک در مورد این کشف می گوید: اندازه گیری میزان اتم های اکسیژن کار بسیار دشواری است و این کار با ابزار بسیار پیشرفته و دقیقی انجام گرفته است.

جالب است بدانید که آخرین بار در سال ۱۹۷۰ میلادی  وایکینگ و مارینر در ناسا توانسته بودند میزان اکسیژن در مریخ را شناسایی کنند و حالا بعد از چهل سال رصدخانه استراتوسفریک توانسته در ارتفاع ۱۱ کیلومتری در لایه مزوسفر اتم های اکسیژن را کشف کرده و آنها را اندازه گیری کند.

رصدخانه استراتوسفریک دارای یک هواپیمای  بوئیگ ۷۴۷SP  است که در داخل آن یک تلسکوپ با قطر ۱۰۰ اینچ وجود دارد .

پروژه کشف و اندازه گیری اتم های اکسیژن در لایه مزوسفر یک پروژه مشترک میان سازمان ناسا و سازمان هوا و فضای آلمان بوده است که همچنان ادامه دارد و محققان این دو سازمان در حال تحقیق روی علل فرار گاز ها از سطح مریخ هستند.

کشف اتم های اکسیژن در مریخ

منبع :nasa

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا