Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

کشف بزرگترین سیاه‌چاله‌ فضایی در کهکشان NGC 1332

کشف بزرگترین سیاه‌چاله‌ فضایی در کهکشان NGC 1332 در حالی توسط دانشمندان مورد مطالعه و تحقیق قرار گرفته است که بدون داشتن عکس واقعی از این سیاه‌چاله فضایی مشخص شده است که جرمی ۶۶۰ برابر خورشید را داراست و باید گفت که این یکی از دقیق‌ترین اندازه‌گیری یک سیاه‌چاله است که تاکنون توسط بشر انجام شده است. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

کشف بزرگترین سیاه‌چاله‌ فضایی در کهکشان NGC 1332 که همانند سایر سیاه چاله های فضایی عظیم در مرکز کهکشان‌‌ها قرار دارد،دارای توده‌ای ستاره‌های اخترفیزیک هست که نه تنها بسیاری از ذهن‌های نخبه جهان را به خود مشغول کرده‌، بلکه دست‌مایه بسیاری از داستان‌های علمی-تخیلی نیز خواهد شد.

با این حال، گروهی از دانشمندان بین‌المللی سیاه‌چاله‌ای فضایی را درون کهکشان NGC 1332، که ۷۳ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد، اندازه‌گیری کرده‌اند و به عظمت این سیاه‌چاله پی برده‌اند.

جالب است بدانید که این یکی از دقیق‌ترین اندازه‌گیری یک سیاه‌چاله است که تاکنون انجام شده است. به گفته این تیم، سیاه‌چاله مذکور ابری از گاز دارد که دور آن با سرعت ۱/۸ میلیون کیلومتر در ساعت می‌چرخد. اندازه‌گیری سرعت این چرخش بسیار مهم است زیرا دانستن اینکه این ابرهای متراکم و سرد با چه سرعتی دور سیاه‌چاله در حال چرخشند، می‌تواند بر اساس «کشش گرانشی» اطلاعات بسیاری در مورد جرم مرکز سیاه‌چاله ارائه دهد.

کشف بزرگترین سیاه‌چاله‌ فضایی در کهکشان NGC 1332
کشف بزرگترین سیاه‌چاله‌ فضایی در کهکشان NGC 1332

این ابرها نوری از خود ساطع نمی‌کنند تا ستاره‌شناسان بتوانند آنها را آشکارسازی کنند اما «آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما» (ALMA) طول موجی از نور را به سوی این اجرام آسمانی می‌تاباند تا قابل رویت شوند. این نور طول موجی نزدیک میلی‌متر، بین نور فروسرخ و امواج رادیویی دارد، و از این رو به عنوان اشعه میلی‌متری و ریزمیلی‌متری شناخته می‌شود.

طول موج‌های این نور ساطع‌شده از ابرهای عظیم سرد در فواصل میان ستاره‌ای، در نتیجه درجه حرارتی فقط کمتر از ۱۰ درجه بالای صفر مطلق و برخی به واسطه قدمت و فاصله بیشتر از کهکشان در گیتی است.

ستاره‌شناسان می‌توانند این را برحسب حالات شیمیایی و فیزیکی مولکولی در ابرها، تراکم ناحیه‌های گاز و گرد و غبار مکانی که ستاره جدید در حال تولد است، استفاده و بررسی کنند. اغلب، این ناحیه‌ها در گیتی سیاه و کدر در نور مرئی هستند، اما آنها به روشنی در طول موج میلی‌متری و ریزمیلی‌متری از طیف تابش دارند.

تصویری از کهکشان NGC 1332
تصویری از کهکشان NGC 1332

یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی بنام آرون بارت می گوید:

این نخستین بار است که حرکت مداری مولکول‌های گازی سرد را در داخل کره گرانشی جریان یک سیاه‌چاله کاوش شده است و ما به طور مستقیم منطقه‌ای را که در آن گاز سرد در حال واکنش به کشش گرانشی سیاه‌چاله است، مشاهده کرده ایم.

در این میان محققان معتقدند که شناخت این سیاه‌چاله ما را در شناخت چگونگی شکل‌گیری کهکشان‌ها به عنوان یک کل کمک می‌کند. که البته با نقشه‌برداری از گردش این صفحه با داده‌های وضوح بالا توانستند جرم دقیق این سیاه‌چاله را با گستره عدم قطعیت ۱۰ درصد تعیین کنند.

منبع: theguardian

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا