گوناگون

نسخه هاي منحصر به فرد براي خانم ها

سلامت نیوز: مي گويد متأسفانه بسياري از خانم ها در طول دوران زندگي با مشکلات جسمي و روحي زيادي دست و پنجه نرم مي کنند؛ در حالي که به سادگي مي توان از بسياري از آن ها رهايي يافت.

بيشتر مشکلات خانم ها مربوط به سيکل ماهانه و تغييرات هورموني است که کم خوني، ريزش مو و … را به دنبال مي آورد.

مهندس فهيمه نبي دانشجوي دکتراي گياهان دارويي معتقد است که بايد بيماري ها به شکل اصولي درمان شود در حالي که بيشتر افراد به دنبال درمان موضعي مشکل خود از جمله ريزش مو هستند. وي پيشنهادهايي براي رفع مشکلات خانم ها ارائه مي کند که در ادامه مطلب به برخي از آن ها پرداخته مي شود.

ريزش مو

يکي از عوارض کم خوني که بيشتر به شکل مزمن ديده مي شود، ريزش موست. کم خوني همراه با فشار خون پايين باعث مي شود خون کافي به پياز مو نرسد؛ بنابراين پياز مو خشک مي شود و تار مو را رها مي کند. در اين مواقع نبايد دنبال درمان هاي موضعي بود بلکه براي درمان اصولي ريزش مو بايد به رژيم غذايي توجه کرد. استفاده از غذاهاي خون ساز به ويژه آب جو طبيعي مناسب است . يک پيمانه جو و ۱۴پيمانه آب را روي حرارت مي گذاريم ؛ وقتي جوشيد حرارت را خاموش مي کنيم و ۲ساعت به همين شکل کنار مي گذاريم؛ با اضافه کردن کمي عسل به آن، بهترين نوشيدني حاوي تمام مواد مغذي لازم براي رشد مو را در اختيار داريم. بهتر است صبح يک استکان آب جو را همراه کمي عسل ميل کنيد.پودر مالت هم موها را درشت و با طراوت مي کند.جوي دو سر و شلتوک هم براي رشد مو مناسب است. از آب شلتوک براي تهيه غذا استفاده کنيد. در کنار توجه به رژيم غذايي مي توان از درمان موضعي هم استفاده کرد پودر ۲۰ گرم رزماري، ۲۰گرم گزنه و ۲۰گرم دم اسب را با دوبرابر روغن زيتون مخلوط کنيد و در شيشه مناسب در جاي گرم قرار دهيد.

بعد از ۱۰روز ترکيب را صاف کنيد و هفته اي يک تا ۲بار موها را با آن ماساژ دهيد و بعد از يک ساعت به حمام برويد.

ماساژ اين روغن براي بچه ها نيز مناسب است.

پوست

استفاده از مواد ضدآفتاب توصيه عمومي در فصول گرم سال است. در طب سنتي بهترين ضد آفتاب روغن کنجد است. استفاده از روغن کنجد علاوه بر اين که مانع از خشکي پوست مي شود سرشار از ويتامين هاي محلول در چربي است و ضدآفتاب وسيع الطيف (فيزيکي و شيميايي) است اما هميشه تاکيد مي شود که قبل از بروز عارضه پوستي از آن پيشگيري شود؛ زيرا در صورت بروز عارضه علاوه بر هزينه، بايد زمان زيادي را صرف کنيم. بنابراين توصيه مي شود هفته اي يک يا دوبار از ماسک مناسب استفاده کنيد. استفاده از جعفري، گل محمدي، هميشه بهار، جوانه جو، رازيانه و شيرين بيان به صورت ترکيبي يا جداگانه مفيد است.

به طور معمول يک ساعت بعد از استفاده از ماسک ها از منزل بيرون نرويد زيرا روزنه هاي پوست باز است و باعث مي شود آفتاب و آلودگي هوا روي آن تاثير نامطلوب بگذارد. به طور کلي آب ميوه حاوي قند است و براي پوست جز در مواردي مناسب نيست زيرا قند آن باعث جوش صورت مي شود.

رفع خون ريزي و لکه بيني

خانم ها بايد نسبت به مشکل خون ريزي و لکه بيني حساس باشند؛ شايد سونوگرافي مشکلي را نشان ندهد ولي به تجربه ثابت شده است که اين افراد دچار ضعف جسمي و روحي و استرس هستند. فعاليت جسمي زياد و کار سنگين معمولاً باعث لکه بيني بانوان مي شود. بنابراين نبايد گذاشت بي نظمي قاعدگي به صورت روال هميشگي تبديل شود اگر مشکلي در رحم و تخمدان وجود نداشته باشد يکي از بهترين راهکارها براي رفع اين مشکل استفاده از زردچوبه، عدسي و تخم يونجه و آب هويج است.

اين گياهان عوارض جانبي و تداخل دارويي ندارد. يک قاشق از پودر هر يک از اين گياهان را با سه قاشق عسل مخلوط کنيد و يک ساعت بعد از صبحانه به ميزان يک قاشق مرباخوري از آن استفاده کنيد.درخانم هايي که دچار لکه بيني هستند جداره رحم ضعيف است و اين مواد به تقويت جداره هاي رحم کمک مي کند. در مواردي که خون ريزي زياد باشد مصرف صمغ عربي را هم توصيه مي کنيم. يک قاشق چاي خوري صمغ عربي را با يک قاشق عسل مخلوط کنيد و صبح و عصر از آن استفاده کنيد. ۴ تا ۷روز قبل از شروع قاعدگي، خانم ها دچار علايمي مي شوند که گاهي آن قدر شديد است که فرد احساس مي کند چند کيلوگرم (۳ تا ۵) بر وزنش اضافه شده است. احتباس آب و نمک و يبوست بدون دليل هم به علت تغيير هورموني است. هنگامي که بدن نسبت به يک فرآيند طبيعي چنين واکنشي نشان مي دهد اين امر نشان مي دهد که بدن ضعيف است چه به لحاظ عملکرد هورمون و چه به لحاظ جذب ويتامين ها و موادمغذي.از دم کرده بابونه، آويشن، بومادران ۴ تا ۷ روز قبل از قاعدگي استفاده کنيد. در طب سنتي مصرف شيرابه اي به نام گزانگبين علفي توصيه شده است. اين شيرابه علاوه بر اين که نفخ و اضافه وزن و تغيير خلق و خو را کاهش مي دهد، براي رفع دردهاي قاعدگي نيزمناسب است. ۵گرم از ماده را با آب جوش به مدت ۲۰دقيقه دم و سپس مصرف کنيد. تاکيد ما مصرف آن در روزهاي قبل از قاعدگي است زيرا با شروع قاعدگي داروهاي گياهي در کاهش درد تاثير چنداني ندارد.

منبع:روزنامه خراسان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا