گوناگون

نشست «پاسخ‌ جدید به پارادکس دروغ‌گو و ردپای آن در سنت فلسفه‌ اسلامی» برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، از سلسله نشستهای انجمن منطق ایران، نشست علمی «یک پاسخ‌ جدید به پارادکس دروغ‌گو و ردپای آن در سنت فلسفه‌ اسلامی» چهارشنبه ۷ خرداد ساعت ۱۷ با سخنرانی محمدصالح زارع پور در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می شود.

در چکیده این سخنرانی آمده است: استفان رید (Stephen Read) در دهه‌ی اخیر تلاش کرده است تا با نقد طرح صدق تارسکی و ارائه‌ یک طرح صدق جدید، راهِ‌حل تازه‌ای برای پارادکس دروغ‌گو ارائه دهد. استفان رید با اعمال این طرح بر روی جمله‌ی دروغ‌گو نتیجه می‌گیرد که این جمله بدون هیچ تناقضی کاذب است. در این سخنرانی ضمن شرح و بررسی دیدگاه استفان رید، تلاش می‌کنیم تا شباهت‌های روی‌کرد او در مواجهه با پارادکس دروغ‌گو را با روی‌کرد اثیرالدین ابهری نشان دهیم.

همچنین نشست علمی «مشکل رئالیست با معرفت‌شناسی تطوری» با سخنرانی دکتر علیرضا منصوری عضو هیات علمی  گروه فلسفه علم و فناوری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در روز چهارشنبه ۷ خردادماه از ساعت ۱۵ در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، برگزار می شود.

در چکیده این سخنرانی آمده است: تلقی علم به مثابۀ پدیده‌ای زیست‌شناختی در معرفت‌شناسی تطوری (یا تکاملی) متضمن در نظر گرفتن ویژگی‌هایی برای علم است که ممکن است با دیدگاه رئالیست‌ها در مورد صدق نظریه‌های علمی و عینیت آن‌ها و همچنین عقلانیت و پیشرفت در سیر تحول علم هم‌خوانی نداشته باشد. مسأله‎ای که در این سخنرانی به آن می‌پردازیم این است که معرفت‌شناسی تطوری چه مشکلاتی را برای رئالیست ایجاد می‌کند و آیا رئالیست می‌تواند معتقد به معرفت‌شناسی تطوری باشد؟

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا