گوناگون

نقش مهم رسانه‌ها در مسابقات بین المللی قرآن فراموش نشود

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه این هفته «افق» روز گذشته سوم خردادماه با حضور رحیم خاکی، داور و قاری بین‌المللی قرآن و با اجرای‌ کارشناسی؛ جواد نصیری و با موضوع مسابقات بین‌المللی قرآن به روی آنتن شبکه رادیویی قرآن رفت.

رحیم خاکی، در ابتدای این برنامه اظهار کرد: مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران از شناسنامه خوبی برخوردار است و هر سال در زمینه‌های مختلف شاهد رشد کمی و کیفی آن بوده‌ایم. این مسابقات از همه ابعاد در مقایسه با سایر مسابقات بین‌المللی که در سایر کشورها برگزار می‌شود از نظر فنی و نحوه اجرایی بهتر و بالاتر است.

وی افزود: مسابقات بین‌المللی قرآن به لحاظ فنی شامل نحوه ثبت‌ نام، نحوه گزینش، تدوین آیین‌نامه، انتخاب داوران، زمان برگزاری مسابقات، کیفیت صوتی سالن، نحوه حضور شرکت‌کنندگان و به لحاظ جنبی نیز شامل؛ کیفیت برنامه‌ریزی است که در طول روزهای حضور شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن دنبال می‌شود که البته باید تلاش شود مسابقات قرآن هم از نظر فنی و هم از نظر فعالیت‌های جنبی ارتقا پیدا کند.

بسیاری از کشورها آرزوی کسب رتبه در مسابقات قرآن ایران را دارند

خاکی با بیان اینکه مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران، مسابقاتی جدی است، گفت: خیلی از کشورها آرزو دارند که در مسابقات ایران رتبه‌های اول تا پنجم را کسب کنند. جمهوری اسلامی ایران با توجه به موقعیت خود و کارهایی که دشمنان اسلام علیه شیعه و جمهوری اسلامی ایران انجام می دهند، باید در بهترین سطح برگزار شود.

وی ادامه داد: مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران با حضور رئیس جمهور آغاز و در محضر مقام معظم رهبری به پایان می‌رسد که حضور مسئولان در این مسابقات بی‌نظیر است و مشابه آن در هیچ یک از مسابقات قرآن که در سایر کشورها برگزار می‌شود، دیده نشده است.

داور بین‌المللی قرآن در این بخش از سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف گفت: این مرکز در سال‌های اخیر اقدامات بسیار خوبی انجام داده است که به طور مثال برگزاری همایش بانوان فعال قرآنی از جمله فعالیت‌های این مرکز است که در حاشیه برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن انجام می‌شود و اجرای چنین برنامه‌هایی می‌تواند بُعد بین‌المللی مسابقات قرآن را بیشتر نمایان کند.

بعد رسانه‌ای در مسابقات قرآن، نمود بیشتری داشته باشد

وی در ادامه عنوان کرد: اما به هر حال آنچه که در مسابقات بین‌المللی قرآن اهمیت دارد بُعد رسانه‌ای است که باید این اتفاق در مسابقات بین‌المللی قرآن نمود بیشتری داشته باشد. البته به نظر می‌رسد مسابقات قرآن امسال با پوشش خوبی از سوی رسانه‌های بین‌المللی روبه‌رو باشد و امیدواریم که شاهد پوشش خوب رسانه‌‌ای سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن باشیم.

معتز آقایی، حافظ کل قرآن کریم و استاد راهنمای متسابقان در سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن میهمان تلفنی برنامه بود که درباره وظایف خود در این دوره از مسابقات گفت: چند سال پیش پیشنهادی مطرح شد مبنی بر اینکه شرکت‌کنندگانی که از سایر کشورها می‌آیند در حد شرکت‌کنندگان ایران، مالزی یا… نیستند و نیاز به آموزش دارند که به همین دلیل سازمان اوقاف تصمیم گرفت که اساتید راهنما برای حافظان و قاریان در مسابقات بین‌المللی قرآن در نظر بگیرد تا نکات لازم درباره تلاوت‌ها از سوی اساتید راهنما به حافظان و قاریان شرکت‌کننده عنوان شود.

رحیم خاکی به ادامه بحث پیرامون مسابقات قرآن و ایجاد وحدت اسلامی بین شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن گفت: اصل برگزاری مسابقات قرآن و اصل اقداماتی که انجام می‌شود به این دلیل است که تعدادی نخبه قرآنی از کشورهای اسلامی و غیراسلامی در این اجتماع بین‌المللی حضور پیدا کنند و خود این اتفاق بخش مهمی از اهدافی است که ایجاد وحدت اسلامی را محقق می‌کند؛ همین اقدامات بسیار مهم و البته به لحاظ اجرایی بسیار سنگین و مشکل است که بارها و بارها باید به خاطر آن از سازمان اوقاف تشکر کنیم.

بین جامعه قرآنی جهان، تاکنون مشکل جدی وجود نداشته است

وی ادامه داد: اگر بخواهیم از حضور نخبگان جوان و نخبگانی که در آینده در کشورهای خودشان منشأ اثر هستند استفاده کنیم ایجاد فضای گفت‌وگو بین شرکت‌کنندگان و رسانه‌ای شدن نظرات بسیار ضروری است. ما تاکنون ندیدم که بین جامعه قرآنی جهان مشکل جدی وجود داشته باشد و اگر هم وجود داشته باشد با گفت‌وگو حل می‌شود.

داور بین‌المللی مسابقات قرآن در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: برگزاری محافل قرآنی همزمان با برگزاری مسابقات قرآن و حضور علاقه‌مندان در این محافل قرآنی و همچنین امکان ارائه برنامه توسط شرکت‌کنندگان مسابقات قرآن بسیار موثر است و اگر بتوانیم فعالیت‌های متنوعی که داشته‌ایم در معرض دید شرکت‌کنندگان قرار دهیم، این هم می‌تواند یکی از کارهای موثر باشد.

علی‌اکبر حنیفی، استاد و پیشکسوت قرآنی دیگر میهمان تلفنی برنامه افق بود که درباره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران گفت: در ابتدا از همه مسئولان برگزاری مسابقات قرآن تشکر می‌کنم و اگر هم نکته‌ای را در باب انتقاد مطرح می‌کنم به منظور کیفی‌سازی بیشتر مسابقات قرآن است.

کشورهای مختلف، مسابقات قرآن ملی را با نام بین‌المللی برگزار می‌کنند

حنیفی عنوان کرد: مسابقات بین‌المللی در تمامی حوزه‌های ورزشی، هنری و… هر سال به میزبانی یک کشور برگزار می‌شود اما مسابقات بین‌المللی قرآن به این شکل نیست و این عیب در حوزه مسابقات قرآن وجود دارد که هر کشور مسابقات ملی خود را با نام بین‌المللی به صورت مجزا هم برگزار می‌کند.

نمرات داوران در مسابقات قرآن به صورت مجزا در سالن اعلام شود

این پیشکسوت قرآنی با عنوان این مطلب که باید بتوانیم با برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن، اسلام و قرآن را گسترش دهیم، گفت: در برگزاری مسابقات قرآن باید به نحوی عمل کنیم که نمرات داوران به لحظه در سالن برگزاری مسابقات پخش شود. به این صورت که نمره‌ هر یک از داوران قبل از اینکه جمع‌آوری شود، به صورت مجزا در سالن اعلام شود تا همه ببینند که عدالت رعایت شده است.

وی یادآور شد: این در حالی است که در حال حاضر نمرات داوران را کسی نمی‌بیند و فقط نمره نهایی را اعلام می‌کنند که این باعث می‌شود تا اعتراضات زیاد شود. در صورتی که نمرات تک ‌تک داوران به صورت مجزا باید اعلام شود و دیگر اعتراضی هم وجود نخواهد داشت.

تعداد داوران ایرانی در مسابقات قرآن نباید زیاد باشد

حنیفی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: از دیگر ایراداتی که نسبت به نحوه برگزاری مسابقات قرآن ایران دیده می‌شود این است که از ایران یک حافظ یا قاری به عنوان نماینده در مسابقات حضور دارد، اما 9 داور ایرانی در مسابقات حضور دارند و از داوران بین‌المللی هم فقط پنج نفر شرکت می‌کنند؛ این در حالی است که در مسابقات قرآن مالزی فقط یک داور از مالزی حضور دارد و بقیه داوران از سایر کشورها هستند.

وی در ادامه به کلاس‌های آموزشی که در حاشیه برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن برگزار می‌شود اشاره کرد و گفت: گاهی اوقات مشاهده می‌کنیم که قاریان و حافظان در سالن برگزاری مسابقات در حال اجرای برنامه هستند اما همه حاضران در کلاس‌های آموزشی حضور دارند و سالن برگزاری مسابقات خالی است.

اساتید و فعالان قرآنی برای حضور در مسابقات قرآن دعوت نمی‌شوند

حنیفی یادآور شد: یکی دیگر از ضعف‌هایی که در مسابقات قرآن ما وجود دارد این است که اجراکنندگان مسابقات قرآن به نحو شایسته‌ای از اساتید و فعالان قرآنی برای حضور در مسابقات دعوت نمی‌کنند. به طور مثال به بنده که یک فعال قرآنی هستم کارت دعوت برای حضور در سالن برگزاری رقابت‌ها را نمی‌دهند؛ من نیز خجالت می‌کشم که به سالن مسابقات بیایم چون دعوت نشده‌‌ام، هرچند که به هر حال قرآن است و در کار قرآنی نیازی به دعوت نیست. این را برای اساتیدی می‌گویم که دوست دارند در مسابقات قرآن باشند اما هیچ سالی دعوت نمی‌شوند.

آیین‌نامه داوری مسابقات قرآن پیچیدگی‌های زیادی دارد

وی در این بخش از سخنان خود درباره آیین‌نامه داوری مسابقات قرآن نیز گفت: آیین‌نامه مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران نیز پیچیدگی‌های زیادی دارد و باید ساده‌ شود. باید محورهای صوت، لحن، تجوید، وقت و ابتدا در این آیین‌نامه به سادگی تعریف شود و همه ببینند. متأسفانه آیین‌نامه مسابقات قرآن ما دست و پاگیر است. بنده کاری با این آیین‌نامه ندارم و برای خودم یک آیین‌نامه درست کرده‌ام.

رحیم خاکی، قاری بین‌المللی در تأیید سخنان استاد حنیفی گفت: درباره اینکه نمرات هر یک از داوران باید به صورت مجزا در سالن برگزاری مسابقات اعلام شود موافق هستم و به هر حال حق با شرکت‌کنندگان است که از نمره خود مطلع شوند و طلب کنند. بنده هم به عنوان یکی از فعالان قرآنی در کنار استاد حنیفی این کار را پی‌گیری می‌کنم.

وی درباره آیین‌نامه مسابقات قرآن نیز گفت: در خصوص بحث آیین‌نامه مسابقات هم که استاد حنیفی به آن اشاره کردند، به هر حال اشکالاتی وجود دارد که این اشکالات باید دوره به دوره تغییر کند و به هر حال انتظار این که هرساله شاهد تغییرات اساسی در آیین‌نامه باشیم کار جالبی نیست.

آیین‌نامه مسابقات قرآن نیازمند بازبینی است

خاکی ادامه داد: در حال حاضر، آیین‌نامه مسابقات قرآن بعد از توقف چندساله نیاز به بازبینی دارد و اساتید قرآنی باید جمع شوند و روی این موضوع کار کنند. استاد حنیفی یکی از بهترین‌ها برای پی‌گیری موضوع آیین‌نامه مسابقات قرآن است.

وی درباره دعوت نشدن تمامی اساتید و فعالان قرآنی به مسابقات بین‌المللی قرآن که از سوی استاد حنیفی مطرح شد، گفت: به لحاظ اجرایی باید تأسف خورد که چرا اساتید و فعالان قرآنی به شایستگی از سوی مجریان مسابقات قرآن دعوت نمی‌شوند. البته طی دو، سه هفته گذشته که چندین بار به سازمان اوقاف رفته‌ام شاهد بوده‌ام که دوستان به صورت شبانه‌روزی در حال کار کردن هستند تا بتوانند مسابقات قرآن را به خوبی برگزار کنند؛ شاید در مواردی هم نواقصی داشته باشند اما باید از همین حالا نسبت به رفع این نواقص اقدام کنند.

بهزاد هژبری، نماینده ایران در رشته حفظ سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن میهمان تلفنی برنامه بود که درباره آمادگی خود برای مسابقات گفت: آمادگی لازم را دارم اما نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که برنده می‌شوم یا خیر؛ همه چیز دست خداست، البته من هم سعی خودم را می‌کنم.

در حال حاضر هیچ استادی برای آمادگی بیشتر ندارم

هژبری در خصوص در اختیار داشتن استاد راهنما برای آمادگی بیشتر جهت شرکت در مسابقات بین‌المللی قرآن اظهار کرد: در حال حاضر هیچ استادی ندارم و تمرین‌های دوره‌ای خود را به تنهایی ادامه می‌دهم.

در پایان برنامه محمد خالقی، مدیر گروه محافل و مسابقات رادیو قرآن طی ارتباط تلفنی با اشاره به برنامه‌های این شبکه رادیویی همزمان با سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، گفت: رادیو قرآن در این دوره از مسابقات تمامی بخش‌های رقابت‌ها و همچنین، مراسم افتتاحیه و اختتامیه را به طور کامل به صورت زنده پوشش می‌دهد.

وی افزود: شبکه رادیویی قرآن با استقرار غرفه این شبکه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی و حضور استاد احمد ابوالقاسمی به عنوان کارشناس فنی تحلیل تلاوت، آخرین اخبار مسابقات را به همراه تحلیل فنی به سمع شنوندگان می‌رساند.
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا