گوناگون

نقش خدا و ایمان در زندگی حضرت امام(ره)

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، با یادآوری این فرموده مقام معظم رهبری که فرمودند بزرگداشت امام خمینی(ره) برای ما جنبه اعتقادی، ایمانی، انقلابی و عاطفی دارد، به بیان مطالبی درباره نقش خدا و ایمان در زندگی حضرت امام(ره) پرداخته می‌شود. استواری آدمی در برابر مشکلات یا آرامش درونی انسان هنگام مواجهه با انبوه سختی‌ها و ناملایمات از یک عامل تقویت کننده و آرامبخش درونی حکایت دارد که همان ایمان قوی به خداوند و ارتباط عمیق و مستحکم با آن مبدأ قدرت بیکران است.

به عبارت دیگر، انسان مؤمن هنگام مواجه شدن با انبوه مشکلات همچون اقیانوس بیکران و عمیقی است که تندباد حوادث ظاهر آن را متلاطم، مواج و خروشان می‌نماید. لیکن اعماق آن از یک آرامش وصف ناشدنی برخوردار است و مبتلا نشدن افراد مؤمن به بیماری‌های روانی به گفته روانشناسان با وجود دارا بودن مشکلات فراوان در طول زندگی، از آرامش درونی برخاسته از ایمان مذهبی آنها حکایت دارد و آیه شریفه قرآنی «و هو الذی انزل السکینه فی قلوب مؤمنین» مؤیدی روشن و گواهی صادق بر این حقیقت است. شکی نیست که آرامش ستودنی و اعجاب‌برانگیز امام راحل(ره) در طول زندگی، چه آن زمان که در حبس یا تبعید یا در معرض انواع تهدیدها به سر می‌بردند و چه آن زمان که با پیروزی انقلاب اسلامی بر قلب ملت ایران به عنوان محبوب دل‌ها فرود آمدند، از ایمان والا و عمیق آن عزیز سفرکرده حکایت داشت.

لذا ایشان به کرات می‌فرمود: «به والله هرگز نترسیده‌ام» و نیز در پایان وصیتنامه مهم الهی و سیاسی خویش فرمود: «با دلی آرام و قلبی مطمئن و ضمیری شاد و روحی امیدوار به فضل الهی از خدمت شما مرخص می‌شوم.» جالب است که علامه شهید مطهری پس از بازگشت از سفر پاریس و ملاقات با امام خمینی(ره) چنین فرمود: «من که 12 سال در خدمت این مرد بزرگ تحصیل کرده‌ام، باز وقتی که در سفر اخیر به پاریس به ملاقات و زیارت ایشان رفتم، چیزهایی از روحیه او را درک کردم که نه فقط بر حیرت من افزود، بلکه بر ایمان من اضافه کرد.» پرسیدند چه دیدی؟ فرمودند:

 «4 آمن را در وجود ایشان دیدم که عبارتند از:

 1- آمن بهدفه یعنی به هدفش ایمان دارد. اگر دنیا جمع بشود، نمی‌تواند او را از هدفش منصرف کند.

 2- آمن بسبیله: یعنی به راهی که برای وصول به هدفش انتخاب کرده است، ایمان دارد و امکان ندارد بتوان او را از این راه منصرف کرد. شبیه همان ایمانی که پیامبر(ص) به هدف و راهش داشت.

3- آمن بقومه: یعنی به ملتش ایمان دارد. در میان همه رفقا و دوستان احدی را سراغ ندارم که مثل ایشان به مردم ایمان داشته باشد.

4- آمن بربه: یعنی به خدایش ایمان دارد و در جلسه خصوصی به من می‌گفت این ما نیستیم که چنین می‌کنیم. من دست خدا را به وضوح حس می‌کنم.»

شهید مطهری در ادامه می‌افزاید: «این مردی که روزها می‌نشیند و این اعلامیه‌های آتشین را می‌دهد، سحرها حداقل یک ساعت با خدای خویش راز و نیاز می‌کند، آنچنان اشک‌هایی می‌ریزد که باورش مشکل است. این مرد درست نمونه علی‌(ع) است. درباره علی‌(ع) گفته‌اند در میدان جنگ به روی دشمن لبخند می‌زد و در محراب عبادت از شدت زاری بیهوش می‌شد و ما نمونه او را در این مرد می‌بینیم.» آری قدرت و نفوذ معنوی و خارق‌العاده امام عزیز‌(ره) برخاسته از ایمان عمیق او به خداوند و رابطه معنوی و پیوند مستحکم او با آن مبدأ قدرت بی‌نهایت است و صلابت و پایمردی او در طول زندگی پرفراز و نشیب او نیز جز در پرتو ایمان کامل او به خداوند و اعتقاد او به امدادهای الهی توجیه‌پذیر نیست، لذا مقام معظم رهبری فرمودند: «اخلاص، صفای باطنی و رابطه معنوی و پیوند مستحکم میان امام‌(ره) و خدای مقلب‌القلوب موجب شد که دستی نیرومند برای برافکندن بنیادهای مادی شود.»

سخنان یکی از نویسندگان غربی نیز شنیدنی است که می‌گوید: «امام خمینی‌(ره) یک توفان بود، لیکن برخلاف تمامی توفان‌ها که ویرانگر و وحشت‌آفرین و نگران‌کننده هستند، انسان در توفان وجود امام‌(ره) آرامش مطلقی را احساس می‌کرد.» خلاصه این‌که در سخنان و تمامی رفتارهای امام‌(ره) خداوند جلوه‌گر است و این نگاه در تمامی سخنان و رفتارها و موضعگیری‌های امام‌(ره) بخوبی بیانگر آن است که خدامحوری در تمامی ابعاد زندگی امام‌(ره) حاکم بود و خدای عزوجل فرمانده اصلی وجودامام و امام فرمانبر علی‌الاطلاق خداوند بود و اصلاً امام ارزش آدمی را در بندگی خدا و ارزش زندگی را به فرمانبری از فرامین الهی می‌دانست، چرا که او با دستیابی به درجات بالای ایمان مذهبی در خدا فانی می‌شد و جز خدا نمی‌دید و جز برای رضای او گام بر نمی‌داشت، لذا در یک بیان شعری بسیار زیبا و عارفانه که از اوج شخصیت عرفانی امام عزیز‌(ره) حکایت می‌کند، می‌فرماید:

پیر میخانه بنازم که به سرپنجه خویش
فانی‌ام کرده، عدم کرده و تسخیرم کرد
خادم درگه پیرم که زدلجویی خود
غافل از خویش نمود و زبر و زیرم کرد

در یک جمله باید گفت امام‌‌(ره) همانطور که خود فرمود: دلداده یار بودند و به دلیل همین دلدادگی، شهره بازار شدند و رمز ماندگاری امام عزیز(ره) نیز در همین یک جمله خلاصه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا