Mihanpostاخبار خودروپیشنهاد سردبیر

نمک چگونه به بدنه و رنگ خودروها خسارت وارد می کند؟

در کشورها و بخصوص شهرهایی که میزان بارندگی در آن ها زیاد است و همه ساله زمستان ها مردمانشان با برف و یخ بندان سروکار دارند ، علاوه بر مشکلات و زیان های خاص این فصل ، صاحبان خودرو بدون این که خودشان هم بدانند بیشترین خسارات را متحمل می شوند ، خساراتی که ناشی از زنگ زدگی بدنه و پوسیدگی رنگ خودروها به وسیله نمک است. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

همین نمکی که باعث آب شدن یخ در کوچه ها ، خیابان ها و جاده ها می شود در واقع دشمن و نابود کننده رنگ خودروها است که با زنگ زدگی می تواند بدنه سالم خودرو را پر از حفره کند.

رنگ خودروها که اساسا بر اثر اکسید شدن فلزات دچار زنگ زدگی شدیدی می شوند عوامل مختلفی دارند که یکی از این عوامل نمک است . همین نمک یکی از عاملی است که باعث خوردگی و تجزیه خودروها در فصل زمستان می شود . همانطور که می دانید قطعاتی از خودرو که به هنگام بارندگی خیس می شوند ، نسبت به قطعاتی که خشک هستند بیشتر دچار زنگ زدگی می شوند و از طرفی جاده ها در زمستان هم خیس هستند و هم پوشیده از نمک که به همین خاطر یک فرآیند شیمیایی بسیار مضر برای بدنه خودروها بین یخ آب شده و نمک اتفاق می افتد.

رنگ خودروها

با این حال رنگ خودروها به این صورت دچار خوردگی می شود که در واقع نمک حل شده در آب ، تبدیل به الکترولیت شده که الکترولیت ها نیز به نوبه خود عامل هدایت الکتریسته هستند و این واکنش باعث پوسیدگی بدنه خودرو  و در مقابل پس دادن رنگ و پوسیدگی آن می شود.

در این میان مرسوم ترین راه ها برای حفاظت از بدنه و رنگ خودروها در تماس با نمک بخصوص در زمستان و جاده های برفی ، رنگ کردن ، روکش دار کردن و یا غوطه ور کردن خودرو  در فلز روی مذاب است.

با این همه انجمن خودروی آمریکا به رانندگانی که همواره در زمستان های برفی در جاده ها در حال تردد هستند توصیه می کند از حرکت به هنگام کولاک و بعد از آن پرهیز کنند چرا که در این زمان جاده ها به تازگی پوشیده از نمک شده اند.

پیشنهاد می شود بعد از خروج خودرو از جاده برفی هر چه سریعتر شاسی و اگزوز خودرو را بشویید . این دو به دلیل نوع فلز به کار رفته در آن ها بسیار سریعتر دچار زنگ زدگی می شوند . پوشش های محافظتی بدنه خودرو را ترمیم کنید و بطور منظم سرویس خودرو را انجام دهید.

منبع  jalopnik

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا