Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

اس‌ ان ۱۹۸۷ ای آخرین ابر نواختری که انسان با چشم غیر مسلح کشف کرد

آخرین ابرنواختری که توسط بشر با چشم غیر مسلح رصد شد اس‌ ان ۱۹۸۷ ای است که حالا ناسا در مراسم سی سالگی سالگرد کشف آن امکانی فراهم نموده تا علاقمندان بتوانند بصورت متحرک آن را تماشا کنند . در ادامه با میهن پست همراه شوید .

اس‌ ان ۱۹۸۷ ای در سال ۱۹۸۷ توسط یان شلتون ، اخترشناسی که در رصد خانه لاس کامپاناس کار می‌ کرد در ابر ماژلانی بزرگ کشف شد . این اختر شناس ابتدا تصور می کرد که شاهد تولد یک ستاره جدید است اما خیلی سریع متوجه شد که در حقیقت در حال تماشای نابودی یک ستاره است . چیزی که در علم نجوم به آن ایر نواختر می گویند .

پس از کمی مطالعه و تحقیقات بیشتر مشخص شد که این ستاره با نام علمی Supernova ۱۹۸۷A در اثر جاذبه خودش در خود فرو ریخته و حجم بسیار زیادی از مواد رادیو اکتیو را در فضا منتشر کرده است . گفته می شود میزان انتشار مواد رادیو اکتیو توسط این ستاره برابر با انرژی حاصل از ۱۰۰ میلیون خورشید است.

اما حالا سازمان ناسا در سی امین سالگرد کشف این ستاره تصاویر متحرکی را از روند بررسی ابر نواختر اس‌ ان ۱۹۸۷ ای منتشر کرده است . طبق گفته یکی از برگزار کنندگان این رویداد  کشف این ستاره یکی از بهترین فرصتهای تاریخی برای بررسی دقیق قبل، حین و پس از مرگ یک ستاره است .

البته باید بدانید که ابر نواختر اس‌ ان ۱۹۸۷ ای درخشان ترین ابر نواختر کشف شده در طی صد سال اخیر بوده و از جهت که با چشم غیر مسلح کشف شده برای ناسا دارای اهمین ویژه ای است .

جالب است بدانید بعد از اینکه تلسکوپ هابل در سال ۱۹۹۴ تعمیر شد دوباره SN1987A مشاهده شد و این بار در اطراف آن سه حلقه نورانی دیده شد.این حلقه ها اثری از هیدروژن غنی شده اتمسفر بیرونی هستند که حدود ۲۰۰۰۰ سال قبل توسط باد های ستاره ای از ستاره اجدادی ؛ وقتی که یک ابرغول قرمز بوده ، خارج شده است.

منبع : dailymail

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا