Mihanpostپیشنهاد سردبیرمحيط زيست

نهنگ سفید و غول پیکر افسانه ای آیا در اقیانوس های زمین وجود داشته است ؟

نهنگ سفید و غول پیکر که وجود آن در اقیانوس های زمین با افسانه همراه است در حالی این روزها دوباره مورد کاوش علمی قرار گرفته است که این موجود دریایی غول پیکر در رمان کلاسیک هرمان ملویل موجودی خیالی است، اما نویسنده از زندگی واقعی صیادان وال برای خلق این اثر جاودانه بهره برده است. علاوه بر تجربیات دسته اول وی از صید وال (حضور در سفر دریایی در اقیانوس آرام به سال ۱۸۴۱)، ملویل همچنین مطالعات گسترده ای در مورد وال ها و روایت های دریانوردان و صیادان وال داشته است. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

در واقع این رمان نویس درباره نهنگ سفید و غول پیکر تقریباً هرگونه جزئیات، حوادث و چیزهای دیگری از این جانوران را در هر کجا می یافته می خوانده و تنها چیزی که با گذشت چند صفحه از مطالعه رمان موبی دیک برای خواننده آشکار می شود و خواننده را به این فکر وا می دارد که در حال خواندن یک دایره المعارف نهنگ شناسی است!

نهنگ سفید و غول پیکر در حالی موضوع اصلی رمان ملویل است و وی در نوشتن رمانش به طرز ماهرانه ای تجربیات شخصیش را با روایت های گوناگونی که شنیده و خوانده در هم آمیخته، تا خالق یکی از برجسته ترین و مهمترین آثار ادبی تاریخ ادبیات آمریکا و جهان باشد.

مهمترین منبع الهام برای موبی دیک یا همان نهنگ سفید و غول پیکر افسانه ای داستان کشتی والگیری اسکس بوده که در سال ۱۸۲۰ توسط وال ۸۰ تنی در فاصله ۲۰۰۰ مایلی سواحل جنوبی آمریکا غرق شده است. بیست خدمه این کشتی با استفاده از سه قایق، موفق به فرار شده بودند اما در نهایت تنها پنج نفر از آنها پس از گذراندن ۸۹ روز در دریا، موفق شدند به ساحل برسند. در آن زمان این حادثه توجهات زیادی را به خود جلب کرد.

کاپیتان کشتی اسکس، جورج پولارد جونیور یکی از این پنج نفری بود که به خانه اش نانتاکت، ماساچوست بازگشت، اما پس از سفر دریایی دیگری که بازهم با بدشانسی (برخورد به صخره های مرجانی) همراه شد، دریانوردان دیگر و مالکان کشتی به طعنه به او لقب یونس (کنایه از بدشانسی دریانورد) را دادند و دیگر هیچ صاحب کشتی حاضر نشد، هدایت کشتی اش را به او واگذار کند.

نهنگ سفید و غول پیکر افسانه ای
داستان های مربوط به حمله نهنگ سفید و غول پیکر افسانه ای به قایق ها بارها در کتاب روایت شده است

پولارد باقی سال های عمرش را به عنوان نگهبان شب در مزارع روستایی گذراند، ملویل در طول سفرش به نانتاکت، شخصاً با او ملاقات کرد، مدتی پس از این دیدار بود که رمان مشهور وی منتشر شد.

همچنین ملویل قطعا داستانِ “موبی دیک: وال سفیدی از اقیانوس آرام” را که در سال ۱۸۳۹ توسط روزنامه نگار و ماجراجوی آمریکایی، ارمیا ان رینولدز در نشریه ای منتشر شده بود، خوانده بود. رینولدز در این داستان، روایتی که از صیادان نانتاکتی در مورد وال سفیدی در اقیانوس آرام شنیده بود را روایت کرده بود.

به نوشته رینولدز: “این هیولای مشهور که توانسته صدها بار از دست صیادان خود فرار کند، یک نهنگ نر غول پیکر بوده است. احتمالا در اثر سن و یا احتمالا بازهم شاید به دلایل طبیعی ناشناخته ای، موبی دیک به سفیدی پشم بوده است.”

احتمالا باید موبی دیک یا همان نهنگ سفید و غول پیکر افسانه ای در دهه ۱۸۳۰ در سواحل شیلی، نزدیکی جزیره مچا کشته شده باشد اما در این میان نکته جالب این است که داستان های مربوط به حمله نهنگ سفید و غول پیکر افسانه ای به قایق ها، مدت ها پس از مرگ او نیز گزارش شده اند.

منبعhistory

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا