گوناگون

نوسازی و برقراری امنیت در پارک چمران

381726 811پارک بزرگ و قدیمی شهید چمران کرج که در ۴۰ سال گذشته با برخی مشکلات و ناهنجاری ها درگیر بود و نارضایتی خانواده ها را به همراه داشت، این روزها میزبان خوبی است که ساعت ها شهروندان کرجی را سرگرم می کند.

به گزارش تسنیم، پارک شهید چمران کرج با 40 سال قدمت، قدیمی ترین پارک این شهر محسوب می شود و خانواده های زیادی در روزهای آخر هفته برای استراحت و تفریح به این پارک مراجعه می کنند.

بیشتر فضاهای این پارک اما تا یک سال قبل به خاطر ناامن بودن و نیز حضور معتادان و کارتن خواب ها وضعیت مناسبی برای استفاده عمومی نداشت و خانواده ها ترجیح می دادند فقط از فضای شهر بازی و محیط های چمن کاری شده بهره ببرند و از نشستن و حضور در فضای بین درختان که فضایی شبیه به پارک جنگلی بود خودداری کنند.

 از دیگر مشکلات مهم پارک چمران کرج در سال های گذشته نبود امکانات و خدمات عمومی مانند سرویس های بهداشتی، وضوخانه و نمازخانه مناسب بود اما شهروندان و خانواده ها اکنون از وضعیت پارک تقریبا راضی هستند.

باید خیلی زود پارک را ترک می کردیم

 محمد 45 ساله که به همراه همسر و فرزندانش در پارک شهید چمران حضور یافته می گوید: ما قبلا ساعات کمتری را در این پارک می گذراندیم چراکه به خاطر حضور افراد معتاد و خطرناک و گاه اراذل و اوباش احساس امنیت چندانی نداشتیم. البته امنیت کامل حاکم بود اما حضور این افراد احساس امنیت را از ما سلب کرده بود. دلیل حضور آنها نیز فضای مناسبی بود که بین درختان، لابلای بوته ها و مکان های دیگر برای آنان وجود داشت. تقریبا بیشتر پارک برای حضور آنها مناسب بود اما خانواده ها از فضای کمتری برخوردار بودند.

 وی ادامه می دهد: بنابراین قبلا مجبور بودیم پارک را خیلی زود ترک کنیم. تنها تفریح ما نیز نشستن روی چمن ها و تماشای فضای سبز بود. در برخی فصول سال هم می توانستیم از شهربازی استفاده کنیم. اما چند وقتی است که فضای پارک بهتر شده. همین آلاچیق ها که الان ما در آن حضور داریم فضای خوبی برای استراحت و حضور خانواده ها فراهم کرده است. قبلا که آلاچیق ها نبود، افراد معتاد یا اراذل و اوباش به جای ما در این مکان حضور داشتند.

ناصر 20 ساله نیز که با والدینش در این پارک حضور دارد می گوید: قبلا بیشتر فضای پارک چمران تاریک بود و همین باعث وحشت و ترس افراد در این پارک وسیع و بزرگ می شد. اما اکنون تمام فضای بین درختان دارای نور کافی است و کنار هر آلاچیق چندین روشنایی وجود دارد. الان با خیال راحت می توانم زیر آلاچیق بخوابم!

حس خوبی به نام امنیت

 همچنین ریحانه 35 ساله که با همسر و فرزندش به پارک چمران آمده از ساخت نمازخانه مناسب در این پارک ابراز رضایت می کند و می گوید: سال های قبل فضای مناسبی برای وضو گرفتن و نماز خواندن در پارک وجود نداشت و گاه مجبور بودیم برای وضو و نماز از پارک خارج شویم و به امامزاده حسن (ع) برویم. چراکه سرویس بهداشتی قدیمی پارک واقعا کثیف و غیرقابل تحمل بود و نمازخانه نیز گاهی اوقات باز بود و گاهی بسته. اما اکنون ساختمان های تمیز و زیبایی به عنوان وضوخانه، سرویس بهداشتی و نمازخانه در چند نقطه پارک ساخته شده است.

 وی می افزاید: احساس امنیتی که اکنون در پارک چمران وجود دارد واقعا حس خوبی است و ما کمتر شاهد حضور معتادان یا افراد ولگرد هستیم چون فضای کمتری برای حضور آنها وجود دارد و ما امیدواریم همین فضای کم نیز به زودی از آنها گرفته شود تا امنیت صددرصدی در تمام نقاط این پارک بزرگ حاکم شود.

مدیرعامل سازمان پارک ها: اینجا مکانی برای تجمع معضلات بود

 در همین باره عباس زارع مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری کرج اظهار می دارد: اواخر سال  1388 بود که برای بهبود کمی و کیفی وضعیت فضای سبز کرج برنامه ریزی اساسی انجام و مقرر شد تمام پارک های فرسوده شهری بهسازی شود. در شهر کرج برخی پارک های قدیمی از نظر فیزیکی و کالبدی شرایط مناسبی نداشتند و متاسفانه محلی برای تجمع معضلات اجتماعی شده و مشکلاتی را برای بهره برداران ایجاد کرده بود. از جمله پارک شهید چمران که قدیمی ترین پارک کرج است و 40 سال قدمت دارد.

 به گفته وی تقریبا 20 سال قبل در دو مرحله اقداماتی برای بهسازی و توسعه این پارک انجام شده بود اما آن اقدامات کافی نبود. بعضی از مکان های این پارک به دلیل مشکلات عمرانی قابل استفاده برای مردم نبود. بنابراین کنج های خلوتی برای تجمع معتادان و کارتن خواب ها ایجاد شد.
 زارع ادامه می دهد: از نظر ما این پارک به یک قطعه مشکل دار در شهر تبدیل شده بود. این نه زیبنده شهر بزرگی مثل کرج بود و نه زیبنده نام این پارک یعنی شهید چمران.

 وی تصریح می کند: بنابراین در سال  90 برای نوسازی پارک بودجه اختصاص داده شد و عملیات آن را آغاز کردیم. الان بخش زیادی از پارک نو شده است و هنوز هم پروژه استمرار دارد.

نوسازی کامل پارک تا تابستان 94

 مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری کرج در پاسخ به این سئوال که عملیات بهسازی، نوسازی و توسعه پارک شهید چمران تا چه زمانی به پایان می رسد می گوید: در حال حاضر عملیات ما در جبهه غربی پارک چمران تکمیل شده است و امسال در جبهه شرقی پارک یعنی ساحل رودخانه در مجاورت پارک به بهسازی خواهیم پرداخت. امیدواریم تا تابستان سال 94 کل پارک شهید چمران کرج وضعیت مناسبی داشته باشد.

 زارع می افزاید: سیاستی در پارک چمران دنبال می کنیم که اگر خانواده ای صبح به این پارک آمد بتواند تا شب برای خودش برنامه تفریحی داشته باشد و تمام اعضای خانواده خود را سرگرم کند. سینما، شهربازی، باغ گل، فضاهای ورزشی، پارک بانوان، فرهنگسرا، رستوران و کافی شاپ وغیره می تواند به عنوان یک بسته تفریحی و خدماتی، بخش زیادی از اوقات فراغت جوانان و خانواده ها را پر کند و ما درصدد تکمیل این بسته هستیم.

 وی با اشاره به برخی ظرفیت های پارک شهید چمران اظهار می دارد: در حال حاضر باغ گل ها را در پارک چمران داریم که یکی از زیباترین باغ های کرج است. پارک ریحان نیز چندی قبل به عنوان دومین پارک بانوان کرج افتتاح شده است. با اداره ارشاد نیز صحبت کرده ایم تا سینمای داخل پارک چمران نوسازی شود. فرهنگسرای طبیعت توسط شهرداری در آنجا راه اندازی شد. همچنین زمینی در اختیار محیط زیست گذاشتیم تا موزه حیات وحش را در آن ایجاد کردند.

 مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری کرج در واکنش به سوالی درباره امنیت و استاندارد وسایل شهربازی پارک چمران اینچنین پاسخ می دهد: شهربازی چمران در چند سال اخیر نو و استاندارد شده و این شهربازی از معدود شهربازی های استاندارد ایران است که حتی  سال گذشته از موسسه استاندارد لوح تقدیر گرفت و از نظر استاندارد شهربازی برتر کشور شناخته شد.

 زارع ادامه می دهد: هدف ما این است که مردم به وجود این پارک در شهرشان افتخار کنند. با این رویدادها امیدواریم پای مردم بیشتر به این پارک باز شود. هرچه قدر بتوانیم مردم را به محیط های عمومی بکشانیم این باعث می شود بسیاری از معضلات اجتماعی از سمت دیگر خارج شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا