Mihanpostاخبار خودروپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریعمومی

نگاهی به ۷ خودرو تاریخی که دنیای حمل و نقل را متحول کردند

کمپانی خودروسازی فیات حالا در آستانه ۶۰ سالگی خود قرار دارد و باید گفت که تولیدات اولیه این کمپانی دیگر به نوعی خودرو تاریخی محسوب می شوند . اما این خودرو ها در حقیقت دنیای حمل و نقل را متحول کرده اند . در ادامه برای معرفی این خودروهای خاطر انگیز با میهن پست همراه شوید .

خودرو تاریخی عنوانی است که می توان برای خودروهایی در نظر گرفت که میان سالی خود را تمام کرده و وارد کهن سالی شده اند . شاید این جمله برای افراد عادی کمی عجیب بنظر برسد اما اگر از علاقمندان به دنیای خودرو باشید حتما مفهومی قابل درک خواهد بود . حال به سراغ  معرفی این هفت خودرو تاریخی خواهیم رفت .

فورد موستانگ ۱۹۶۴ : اولین سری این خودرو در بازار مستقیما نوجوانان را تحت تاثیر قرار داد. همین موضوع باعث شد تا فورد در طول ۱۸ ماه موفق به فروش بیش از ۱ میلیون دستگاه از این خودرو شود. هیچ خودرویی تا کنون به رکوردی بهتر از این میزان دست نیافته است.

خودرو تاریخی

مینی ۱۹۵۹ : این خودرو تاریخی نمی‌تواند ادعا کند که اولین خودروی شهری یا اولین خودرو با محرک چرخ‌های جلو است. اما قطعا اولین خودرو با موتور عرضی نصب شده زیر کاپوت است. این ابتکار برای صرفه‌جویی در فضا و نصب گیربکس در زیر درب موتور انجام شد. نتیجه این ابتکار تولید یک خودروی کوچک با قابلیت حمل چهار چمدان و افزایش لذت رانندگی بود. این خودروی بریتانیایی که تقریبا در هیچ کلاس جهانی قرار نمی‌گرفت، مورد توجه ستارگان دنیای موسیقی قرار گرفت.

خودرو تاریخی

فیات ۵۰۰، ۱۹۵۷ : اساسا اولین خودروی شهری در جهان به شمار می‌آید. اصلی ‌ترین ورژن فیات ۵۰۰ در رقابت با موتورسیکلت و اسکوتر ساخته شد. هنوز هم این خودرو به شکل هوشمندانه‌ای اقتصادی محسوب می‌شود. استفاده از یک خنک‌کننده کوچک هوا در کنار موتور در محفظه بار از خلاقیت‌های ساخت خودرو در آن زمان محسوب می‌شود. طول این خودروی چهار صندلی به ۲٫۹۷ متر می‌رسد. موتور دو سیلندر ۴۷۹ سی‌سی قابل اعتماد است و قابلیت ارتقاء دارد.
خودرو تاریخی

سیتروئن ۲CV سال ۱۹۴۸ : داستان این خودرو تاریخی در نوع خود شنیدنی و مشهور است. این مدل برای پاسخ گویی به نیازهای روستائیان فرانسوی طراحی شد. فضای طراحی شده برای سر در این خودرو به قدری بود که کاربران با پوشیدن کلاه‌های بزرگ نیز به راحتی به حرکت خود ادامه می دادند. این خودروی سایز متوسط جای مناسبی برای جابه‌جایی محصولات مزرعه داشت و در حد خود سواری نرمی را ارائه می‌داد. این نسخه سیتروئن می‌توانست در زمین نرم تازه شخم زده نیز حرکت کند. نتیجه تمامی این ملاحظات در خودرو باعث شد تا این نسخه تا ۱۹۹۰ در خط تولید باقی بماند. البته ایجاد پاره‌ای از تغییرات اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسید. با این وجود این خودرو وجهه و اعتبار سیتروئن در کسب عنوان خلاق‌ترین کمپانی در ساخت سامانه تعلیق محسوب می‌شود.

خودرو تاریخی

فولکس‌واگن بیتل ۱۹۳۸ : بیتل در اروپا حکم فورد T در آمریکا را داشت. نسخه‌ای اقتصادی، کاربردی و همه‌ گیر.چیدمان موتور عقب با سامانه خنک‌کننده ، الهام‌بخش ساخت فیات ۵۰۰ شد و به پایه و ساختاری نمادین برای برای ساخت پورشه ۹۱۱ مبدل گشت.

خودرو تاریخی

آستین ۷، ۱۹۲۲ : احتمال دارد کادیلاک تایپ ۵۳ ساخت سال ۱۹۱۶ اولین خودرو با ایده ساخت جعبه دنده ۳ پداله و اهرم تغییر دنده به حساب بیاید. اما آستین ۷ خودرویی است که با کلاچ، ترمز، گاز و ترمز دستی به صورت استاندارد در جهان ساخته شد. حتی اگر بگوییم که این خودرو تاریخی فروش چندانی در جهان نداشته اما تکرار و رواج کم نظیر این طراحی در جهان، این خودرو را بیش از حد ارزشمند کرده است. این خودرو همچنین قالبی برای مدل‌های کامپکت در زمان خود محسوب می‌شود. طول آستین ۷ حدود ۱٫۹ متر و عرض آن ۱٫۰۶ متر برآورد می‌شود.

خودرو تاریخی

فورد مدل تی  ۱۹۰۸ : این خودرو تاریخی (تصویربالا) احتمالا در دهه دوم زندگی خود به سر می‌برده، اما فورد مدل T یک سکوی پرتاب برای تحول صنعت اتومبیل در زمان خودش محسوب می‌شود. اولین مدل از این خودرو در خط مونتاژ خودکار ساخته شد تا به شکلی مستمر در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود. از طرفی به منظور جلب مشتریان بیشتر و افزایش قدرت خرید، قیمت کمتری برای این خودرو در نظر گرفته شد. این خودرو به مدت ۱۹ سال در خط تولید باقی ماند و در بسیاری از نقاط جهان باقی ماند. بیش از نیمی از رانندگان آمریکایی در آن زمان صاحب این مدل شدند و فورد به عنوان جایگزین مدل A ،حدود ۱۴٫۶۸ میلیون دستگاه از این خودرو را ساخت.

خودرو تاریخی

نظر شما در مورد این هفت خودرو تاریخی چیست ؟ شما کدامیک را بیشتر می پسندید و تصور می کنید کدامیک نقش بیشتر در تحول داشته اند ؟

منبع : ctvnews

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا