گوناگون

هراس اردوغان از شکست در انتخابات

روزنامه ˈآیدینلیکˈ چاپ ترکیه روزشنبه نوشت : ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه از عدم انتخابش به عنوان رییس جمهوری آینده این کشور هراس دارد.

به گزارش ایرنا، این روزنامه در مطلبی با عنوان ˈ پشت پرده عدم اعلام نام نامزد حزب حاکم عدالت و توسعه ˈ می نویسد : کاهش آرای حزب حاکم ترکیه و ترس از عدم انتخاب اردوغان به عنوان رییس جمهوری آینده این کشور سبب شده است که حزب حاکم تاکنون نامزد خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری معرفی نکند.

به نوشته آیدینلیک ، نتایج یک نظر سنجی که در اختیار نخست وزیر ترکیه قرار گرفته است ، حاکی از آن است که آرای حزب حاکم عدالت و توسعه در پی انتخابات شهرداری ها در این کشور کاهش یافته است و همین امر سبب شد که اردوغان حملات خود را بر مخالفان افزایش دهد.

حزب حاکم عدالت و توسعه در انتخابات شهرداری ها که فروردین ماه گذشته برگزار شد با کسب بیش از 45 درصد آرا پیروز انتخابات شد.

به ادعای این روزنامه ، این نظر سنجی نشان می دهد که اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری آتی این کشور 41 درصد آرا را به خود اختصاص می دهد و انتخابات به مرحله دوم کشیده می شود.

شورای عالی نظارت بر انتخابات ترکیه ، هشتم تیرماه سال جاری ( 29 ژوئن ) را زمان آغاز ثبت نام نامزدهای شرکت در انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد.

ثبت نام نامزدهای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری تا 12تیر ماه ادامه خواهد داشت.

در این انتخابات برای نخستین بار از اتباع ترکیه در خارج از کشور رای گیری به عمل خواهد آمد.

دور نخست انتخابات ریاست جمهوری ترکیه 19 مرداد( 10 اوت ) برگزار می شود و یک روز بعد نتایج اولین دور اعلام خواهد شد.

طبق قانون اساسی ترکیه در صورتی که نامزدی در دور نخست 50 درصد به اضافه یک رای را کسب نکند دو نامزدی که بیشترین رای را در دور نخست کسب کرده اند در دور دوم که 15 روز بعد از انتخابات دور اول برگزار خواهد شد ،به رقابت خواهند پرداخت.

این اولین بار است که رییس جمهوری ترکیه با رای مستقیم مردم انتخاب می شود.

رییس جمهور ترکیه تاکنون با رای نمایندگان مجلس ملی ترکیه انتخاب می شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا