گوناگون

همایش مازندران سرزمین فرهنگ و ایمان در بخش آیین های بومی برگزار می شود

به گزرش خبرنگار مهر، حجت الاسلام عباسعلی ابراهیمی عصر شنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: بزرگداشت 14 ابان روز مازندران با محوریت  آیین های عاشورایی وبا عنوان”مازندران سرزمین فرهنگ و ایمان ” در در مسجد تاریخی فرح اباد ساری برگزار می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اعلام این خبر گفت: این رویداد فرهنگی و هنری با اهدافی چون ترغیب هنرمندان به آیین های عاشورایی، اهتمام به ارزشهای دینی و مذهبی در متون و نمایش ها ، پیوند نسل های جدید با اصالت ها ، ریشه ها و سنتهای فرهنگ محرم و مضامین عاشورایی و شناخت تاثیرات حماسه عاشورا بر ساختار مناسبات اجتماعی مردم مازندران طراحی و پیش بینی شده است.

حجت الاسلام ابراهیمی افزود: در طول برگزاری این همایش از ابعاد و زوایای مختلف به شناسایی فرهنگ سنتهای عاشورایی و مفاهیم معنوی نهفته در حماسه محرم و تبیین ضرورتها و نیازهای نسل های جدید به این سرچشمه های معنوی پرداخته می شود.

وی افزود: این همایش توسط ارشاد مازندران با حمایت استانداری مازندران وهمکاری  اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری و بخشداری رودپی شمالی  به اجرا در می آید.

دبیر شورای فرهنگ عمومی مازندران در ادامه گفت: مازندران با داشتن پیشینه‌ای کهن در تاریخ شیعه و از نخستین خاستگاه‌های شیعه در جهان، از آیین‌های قدیمی و پرشور در ایام ماه محرم برخوردار است. تاریخ طبرستان گره خورده با نام علویان است.

وی افزود: تاریخ این منطقه با نام اسلام و شیعه رقم خورده است و نخستین حکومت‌های اسلامی در دنیا در این سرزمین تشکیل شده از این روز نام بردن از تاریخ تشیع در مازندران بدون گره خوردن با نام اهل بیت(ع) ممکن نیست و نام حسین(ع) و واقعه کربلا در تاریخ شیعه و تاریخ طبرستان نیز گمنام نمی‌ماند.

ابراهیمی افزود: هويت ايرانيان به ویژه مردم مازندران بدون توجه به آيين‌ها و سنت‌هاي ماه محرم قابل تعريف نيست.این آئین ها که ریشه در باورها و اعتقادات مردم ما دارند و بخش جدایی ناپذیر مراسم سوگواری هستند، با تغییر مناسبات اجتماعی باید همچنان پررنگ بمانند.

بزرگداشت روز مازندران روز چهارشنبه 14 ابان  ساعت 14 در مسجد تاریخی فرح اباد که یکی از نمادهای افتخار افرین هویت فرهنگی و تاریخی مردم مازندران است برگزار می شود و حضور در ان برای عموم خانواده ها و علاقمندان آزاد است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا