Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

نگاهی به ساخت هواپیمای مافوق صوت AS2 توسط آمریکایی ها

قبل از توضیح در مورد ساخت هواپیمای مافوق صوت AS2 محققان دانشگاه جرج میسون آمریکا بد نیست بدانید به این نکته توجه کنید که شما بتوانید صبحانه را در شهر لندن و چند ساعت بعد ناهار را در نیویورک بخورید ، این ایده‌ای است که بر اساس آن ساخت جت مسافربری مافوق صوت پس از شکست پروژه کنکورد دوباره شکل گرفته است و محققان دانشگاه جرج میسون آمریکا اعلام کرده‌اند که فاصله کمی با تولید هواپیمای مافوق صوتی دارند که صدای آن در زمین گوش‌خراش نباشد. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

این بار در حالی هواپیمای مافوق صوت AS2 ساخته خواهد شد که وقتی در دهه ۷۰ میلادی هواپیمای کنکورد پرواز خود را آغاز کرد می‌توانست فاصله بین لندن تا نیویورک را در کمتر از سه ساعت بپیماید اما با توجه به شکست دیوار صوتی و صدای مهیب آن در روی زمین از ماموریت کنار گذاشته شد.

هواپیمای مافوق صوت AS2 از این جهت دارای اهمیت ویژه ای است که بسیاری از افراد مانند تجار و سیاستمداران نیاز دارند در مدتی کوتاه مسیرهای بین قاره‌ای را طی کنند، برای همین طی چند سال اخیر چندین شرکت مختلف مانند بوئینگ طرح ساخت دوباره هواپیمای مافوق صوت مسافربری را پیگیری کرده‌اند که بیشتر این طرح‌ها به دلایلی مانند امنیت پرواز، مصرف بالای سوخت، نداشتن صرفه اقتصادی کافی، تولید صدای بیشتر از حد استاندارد و قیمت بالای هواپیما کنار گذاشته شدند تا بالاخره شرکت اریون Aerion با همکاری ایرباس توانست یک هواپیمای مسافربری را طراحی کند که می‌تواند به سرعتی بیش از یک و نیم برابر سرعت صوت دست پیدا کند.

با این حال محققان دانشگاه جرج میسون آمریکا اعلام کرده‌اند به طراحی کامل هواپیمای مافوق صوتی که آلودگی صوتی نداشته باشد بسیار نزدیک شده‌اند و نمونه کامل شده آن را تا سال ۲۰۲۳ رونمایی خواهند کرد.

ساموئل هاموند از اعضای تیم تحقیقاتی دانشگاه جرج میسون در خصوص ساخت هواپیمای مافوق صوت AS2 می گوید:

ساخت هواپیمای مافوق صوت AS2 می‌تواند صنعت هواپیمایی را متحول کند و در این میان نیز مطالعات ما نشان می‌دهد با فناوری‌های کاهش صدا ما قادر به ساخت این هواپیماها خواهیم بود که البته با پیشرفت‌هایی که در زمینه صنعت هواپیمایی اتفاق افتاده است و با استفاده از رایانه‌های قدرتمندتر و قطعات سبک‌تر می‌توان هواپیماهای سریع‌تر و بهینه‌تری تولید کرد.

پیش از این نیز ایرباس از ساخت ساخت هواپیمای مافوق صوت AS2 خبر داده و اعلام کرده بود که برای ساخت یک هواپیمای مافوق صوت موسوم به AS۲ برنامه‌ریزی کرده است. ظرفیت این هواپیما ۱۲ نفر بوده و می‌تواند مسافت ۹۸۰۰ کیلومتری را با سرعت ۱۹۶۰۰ کیلومتر بر ساعت بپیماید.

کمپانی اریون امیدوار است تا سال ۲۰۲۱ مراحل پروازهای آزمایشی هواپیمای مافوق صوت AS2 را طی کرده و در سال ۲۰۲۳ به طور عمومی جت‌های خود را به بازار عرضه کند که با استفاده از این جت که AS2 نام گرفته حدود سه ساعت در مسیرهایبین اروپا و آمریکا و تا شش ساعت در مسیرهای به مقصد استرالیا و شرق آسیا طول پرواز کاهش می‌یابد. معمولا هواپیماهای امروزی فاصله بین نیویورک و لندن را در هفت ساعت طی می‌کنند، اما به وسیله جت‌های AS2 مسافران می‌توانند در چهار ساعت و ۲۴ دقیقه به مقصد برسند.

منبع  businessinsider

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا