Mihanpostپزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیرورزشی

دوپینگ ژنتیکی هدیه ناخوشایند پیشرفت علم به ورزشکاران ؟

دوپینگ ژنتیکی هدیه ناخوشایندی از پیشرفت علم به ورزشکاران است که این روزها و در جریان برگزاری بازی های المپیک ۲۰۱۶ ریو بیش از گذشته مورد بحث محافل علمی در حوزه تحقیق و پژوهش دوپینگ ورزشکاران قرار گرفته است. موضوعی که بارها و بارها توسط محققیق هشدار داده شده و از عواقب بد آن مقالاتی علمی نیز منتشر کرده اند. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

با این حال آیا می توان تصور کرد که ورزشکاران با استفاده از ژن درمانی به قابلیتی فراتر از آنچه که امروز دارند دست پیدا کنند این پروژه جدید گروهی از دانشمندان است. محققان یک شرکت تحقیقاتی موسوم به BioViva که در زمینه فناوری های پزشکی و ژنتیکی ضد پیری فعالیت می کند این روزها به شدت مشغول بررسی آزمایشگاهی درخصوص استفاده از ژن درمانی است.

در این تحقیقات تلاش می شود که از ژن درمانی به عنوان تکنیکی مؤثر در ایجاد توقف در روند تحلیل بافتهای ماهیچه ای استفاده شود. به بیان دیگر ماهیچه ها به رغم افزایش سن و حتی اگر شخص ورزش نکند همچنان قدرتمند باقی می مانند.

این در حالی است که بر اساس این روش نوین دوپینگ ژنتیکی، ماهیچه افراد درصورتیکه تمرینات ورزشی داشته باشند رشد سریعتر خواهد داشت. البته این روش درمانی در صورتی که از سوی ورزشکاران مورد استفاده قرار گیرد به عنوان تقلب در ورزش در نظر گرفته خواهد شد.

دوپینگ ژنتیکی

بنابراین نباید فراموش کرد که این روش نوین مورد توجه برخی ورزشکاران قرار گرفته به طوری که درخواست هایی را برای انجام آزمایشات مربوط به ژن درمانی به این شرکت ارایه کرده اند.

به نظر می رسد این نگرش جدید به سرعت مورد توجه ورزشکارانی قرار گیرد که خود را برای مسابقات مهم ورزشی در عالی ترین سطح خود یعنی المپیک آماده می کنند.

از همین رو کمیته بین المللی المپیک که این روزها سخت درگیر برگزاری رقابتهای ریو ۲۰۱۶ است اعلام کرده که آزمایشات دقیقی را درخصوص استفاده از ژن درمانی انجام خواهد داد که الیته امروزه این نگرانی شکل گرفته که دوپینگ ژنتیکی به عنوان نسخه پیشرفته تر استفاده از مواد نیروزا ورزش قهرمانی را آلوده تر از قبل کند.

منبع   newscientist

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا