هوا فضاMihanpostپیشنهاد سردبیرنظامی

هواپیمای مافوق صوت X-۵۹ ناسا آزمایش های زمینی را با موفقیت پشت سر گذاشت

هواپیمای مافوق صوت X-۵۹ ناسا درحالی آزمایش های زمینی خود را در فورث ورث تگزاس با موفقیت پشت سر گذاشت است که این هواپیما هیچ پنجره ی در قسمت جلویی خود همانند هواپیماهای امروزی ندارد و تا به امروز یکی از بی نظیرترین هواپیمای مافوق صوت ساخته شده ی دست بشر محسوب می شود.

هواپیماهای مافوق صوت ممکن است خیلی سریع باشند، اما یک مشکل بزرگ دارند؛ آنها در حین پرواز، صدایی بلند و غیرقابل تحمل تولید می‌کنند. هنگامی که یک هواپیمای مافوق صوت سریع‌تر از سرعت صوت حرکت می‌کند، امواج شوک آوری شکل می‌گیرند و از هواپیما ساطع می‌شوند و با یکدیگر ادغام شده و غرش‌هایی را به وجود می‌آورند که صدایش تا کیلومترها روی زمین شنیده می‌شود.

هواپیمای مافوق صوت ناسا با نام کامل  X-۵۹ Quiet SuperSonic Technology  یا X-۵۹ QueSST که به اختصار X-۵۹ نامیده می‌شود، هدف بسیار والایی دارد. این هواپیما برای کاهش صدای حاصل از شکستن از دیوار صوتی طراحی شده است و به هواپیماهای مافوق صوت اجازه می‌دهد در هنگام پرواز بر فراز مناطق پرجمعیت، از سرعت صوت(۷۶۷ مایل در ساعت) فراتر بروند، اما صدای مهیبی تولید نکنند.

هواپیمای مافوق صوت X-۵۹ ناسا تک نفره ، دارای ۳۰ متر طول و ۹ متر عرض است و در ارتفاع ۵۵ هزار پا ۱۶.۷ کیلومتر  با سرعت ۱.۴ ماخ یا ۱۴۸۸ کیلومتر بر ساعت پرواز خواهد کرد که البته این هواپیما تاکنون در حال سپری کردن آزمایش‌های زمینی خود در فورث ورث تگزاس بود.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی ناسا که به تازگی منتشر شده است، هم اکنون‌این هواپیما پس از انجام موفقیت آمیز آزمایشات زمینی خود، به تأسیسات شرکت “لاکهید مارتین” در “پالمدیل” کالیفرنیا بازگردانده شده است.

به گفته ی ناسا آزمایشات زمینی هواپیمای مافوق صوت X-۵۹ تکمیل شده است

آزمایش‌های زمینی روی X-۵۹ برای اطمینان از توانایی این هواپیما برای تحمل بارها و فشارهای پرواز مافوق صوت یا پرواز با سرعت‌های سریع‌تر از یک ماخ انجام شد. سیستم‌های سوخت آن نیز کالیبره و آزمایش شدند.

اکنون هواپیمای مافوق صوت X-۵۹ ناسا با بازگشت به کالیفرنیا، آزمایش‌های بیشتری را پشت سر خواهد گذاشت و به تکمیل توسعه خود نزدیک می‌شود و به سمت اولین پرواز عملیاتی خود حرکت می‌کند.

تنها چیزی که این هواپیما در مقایسه با هواپیماهای مشابه خود نخواهد داشت، پنجره‌های رو به جلو است و در عوض، به یک سیستم دید خارجی موسوم به “XVS” توسعه یافته توسط ناسا متکی خواهد بود.

هواپیمای مافوق صوت X-۵۹ ناسا برای حفظ شکل دماغه بلند سوزنی خود دارای سایبان جلو نیز نیست و در عوض، از چیزی به نام “پنجره الکترونیکی” استفاده می‌کند.

سیستم الکترونیکی پنجره XVS ناسا شامل یک جفت دوربین با وضوح بالا و یک نمایشگر با کیفیت ۴K است. اولین دوربین در بالا و کمی جلوتر از کابین خلبان قرار دارد و با قابلیت دید مصنوعی تقویت شده است و به خلبان اجازه می‌دهد به طور مصنوعی از میان مه و ابرها ببیند.

دوربین دوم نیز زیر دماغه قرار دارد و می‌تواند در هنگام برخاستن و فرود، بیرون بیاید و به داخل بازگردد. بنابراین، این هواپیمای مافوق صوت دارای یک پوشش کامل تصویری است و نیازی به پنجره جلو ندارد، چرا که سیستم XVS ناسا تمام اطلاعات بصری مورد نیاز برای پرواز ایمن خلبان را فراهم می‌کند.

مراحل برنامه‌ریزی شده بعدی برای هواپیمای مافوق صوت X-۵۹ ناسا

اکنون ناسا و آژانس فضایی ژاپن JAXA برای مقایسه نتایج، اندازه‌گیری‌های مستقلی از یک مدل در مقیاس کوچک انجام می‌دهند و اگر همه چیز خوب پیش برود، یک تاریخ هدف برای اولین پرواز که انتظار می‌رود اواخر سال جاری میلادی انجام شود، تعیین خواهد شد.

پروازهای اعتبارسنجی مافوق صوت بیشتر در سال ۲۰۲۳ انجام خواهد شد و به دنبال آن پروازهای عمومی برنامه‌ریزی شده در اوایل سال ۲۰۲۴ انجام خواهد شد.

پس از آن ناسا قصد دارد در سال ۲۰۲۷ نتایج پروازهای X-۵۹ را به سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی و اداره هوانوردی فدرال ارائه دهد.

ناساس می‌گوید، سازمان‌های تنظیم‌کننده‌ و مسئول، با در دست داشتن این اطلاعات می‌توانند تصمیم بگیرند که آیا باید تغییری در قوانینی که پرواز مافوق صوت بر فراز زمین را ممنوع کرده است، ایجاد شود؟ چنین تصمیمی در سال ۲۰۲۸ مورد انتظار است.

هدف نهایی ناسا این است که در نهایت چالش شکستن دیوار صوتی و صدای مهیب حاصل از آن توسط هواپیمای مافوق صوت X-۵۹ بر فراز مناطق مسکونی را حل کند و آینده‌ای از پرواز تجاری مافوق صوت را بر فراز شهرها فراهم کند تا زمان پروازهای تجاری به شکل قابل توجهی کاهش یابد تا برای رسیدن به چنین آینده‌ای باید امیدوار بود آزمایشات هواپیمای مافوق صوت X-۵۹ ناسا همین‌طور موفقیت‌آمیز پیش برود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا