هوا فضاMihanpost

دهانه یخ زده مریخ جدیدترین تصویر ارسالی مدارگرد شناسایی مریخ را تماشا کنید !

دهانه یخ زده مریخ جدیدترین تصویر ارسالی مدارگرد شناسایی مریخ است که جدید توسط ناسا منتشر شده و نشان می دهد که یخبندان سراسر سطح یک دهانه جنوبی مریخ را فرا گرفته است.

بر اساس بیانیه ناسا، ابزار موسوم به آزمایش علمی تصویربرداری با وضوح بالا HiRISE روی مدارگرد شناسایی مریخ ناسا MRO تصویری از سطح یخ زده یک دهانه در مریخ را ثبت کرده است.

به گفته ی دانشمندان ناسا زمستان‌ های مریخ بسیار سرد است و دما در نزدیکی قطب‌های آن به منفی ۱۹۵ درجه فارنهایت یعنی منفی ۱۲۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

با انتشار تصویر دهانه یخ زده مریخ توسط مدارگرد شناسایی، احتمال می رود که این یخ زدگی ناشی از لایه‌ هایی از کربن دی‌ اکسید یا یخ خشک باشد که در سطح برخی از مناطق این سیاره ایجاد شود.

دهانه یخ زده مریخ
دهانه یخ زده مریخ

اما مدارگردها همچنین می‌توانند تکه‌ های کوچک یخبندان را در نشیب‌های نزدیکتر به استوای این سیاره مشاهده کنند. این مکان‌ها دماهای سردتری را تجربه می‌کنند، چرا که نور خورشید کمتری دریافت می‌کنند، بنابراین یخ‌زدگی کربن دی اکسید یا همان یخ خشک، ذوب نمی‌شود.

عکس جدید آزمایش علمی تصویربرداری با وضوح بالا HiRISE از نیم‌کره جنوبی مریخ در اواسط زمستان گرفته شده است. این عکس دهانه‌ای را در نزدیکی عرض جغرافیایی ۳۷ درجه جنوبی مریخ نشان می‌دهد.

تصویر دهانه یخ زده مریخ که احتمالا شیب آن رو به جنوب دهانه است، پر از یخ زدگی درخشان کربن دی اکسید است که در عکس رنگی پردازش شده و بهبود یافته، آبی به نظر می‌رسد و البته این عکس، یخ خشک را درون و اطراف خندق‌های روی شیب دهانه نشان می‌دهد که توسط جریان‌هایی که در ماه‌های گرم‌تر رخ می‌دهند، بدین شکل درآمده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا