Mihanpostرپرتاژ

معرفی شغل کارشناس کنترل کیفیت

به طور کلی کنترل کیفیت به بررسی دقیق و اصولی روش‌های تولید محصولات بر اساس استانداردهای موجود می‌پردازد. با توجه به اهمیت این موضوع، در همه‌ی واحدهای تولیدی، افرادی به عنوان کارشناس کنترل کیفیت، بررسی میزان کیفیت محصولات را مطابق با استانداردهای تایید شده، بر عهده دارند.

در واقع می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین اهداف استخدام کارشناس کنترل کیفیت در شرکت‌های تولیدی، تعیین میزان کیفیت محصولات بر اساس استانداردهای کیفیت بین‌المللی است. ازاین‌رو این بار جهت افزایش میزان آگاهی کاربران عزیز، به معرفی شغل کارشناس کنترل کیفیت پرداخته ایم. پیشنهاد می‌کنیم خواندن این مقاله را از دست ندهید.

شغل کارشناس کنترل کیفیت

قبل از هرچیز برای آشنایی بیشتر با شغل کارشناس کنترل کیفیت، بهتر است با اصطلاح کنترل کیفیت آشنا شوید. کنترل کیفیت که در حوزه‌ی فعالیت‌های درون سازمانی یک شرکت قرار می‌گیرد؛ مربوط به فرایندهایی مانند نظارت بر فرایند تولید محصول، ساخت محصول نهایی و بررسی معایب و ایرادات محصولات می‌شود.

به طور کلی افرادی که در واحدهای کنترل کیفیت مشغول به کار هستند، در سمت‌های شغلی زیر انجام وظیفه می‌کنند.

●       مدیر کنترل کیفیت

●       کارشناس کنترل کیفیت

●       مهندسی تولید

معرفی کارشناس کنترل کیفیت

در واقع می‌توان گفت در یک شرکت تولیدی، همه‌ی فرایندهایی که در آن سازمان یا کارگاه انجام می‌شود، به طور مستقیم یا غیر مستقیم، در حوزه فعالیت‌های یک کارشناس کنترل کیفیت قرار می‌گیرد. بر این اساس شغل کارشناس کنترل کیفیت یکی از مهم‌ترین واحدهای شغلی در هر سازمان یا شرکت تولیدی محسوب می‌شود. به طوری‌که می‌توان گفت، امروزه در هر کارخانه تولیدی، وجود این واحد یکی از الزامات آن به شمار می‌آید.

بخش کنترل کیفیت تنها مربوط به سازمان‌های تولیدی نیست و در شرکت‌های خدماتی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. اهمیت این واحد تا حدی است که می‌توان گفت در صورت نبود آن در هر کارخانه یا شرکتی، امکان خارج شدن کارخانه از عرصه رقابت و از دست دادن مشتریان خود وجود دارد.

از مهم‌ترین مزیت‌های واحد کنترل کیفیت، حفظ برتری سازمان و تولید محصولات با کیفیت است. در واقع هدف اصلی این واحد، اندازه‌گیری معیارها و آزمایش فرایندهای مختلف تولید است. با استفاده از این روش، میزان کیفیت محصول و مطابقت آن با استانداردهای بین‌المللی مشخص خواهد شد.

این نکته را در نظر داشته باشید که امروزه با توجه به بازار رقابتی موجود ، برای برتری بیشتر در این بازار، کیفیت حرف اول را می‌زند. ازاین‌رو برای حفظ کیفیت محصولات تولیدی، واحدهای کنترل کیفیت وارد عمل می‌شوند. به این صورت که، هرچقدر فرایندهای مربوط به کنترل کیفیت، با دقت و بررسی بیشتری انجام شود، میزان بهره‌وری بیشتر می‌شود. در نتیجه محصولات بیشتر با کیفیت بالاتر تولید خواهد شد.

استخدام کارشناس کنترل کیفیت در شرکت‌های مختلف از بین فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی صنایع، مهندسی مکانیک و مدیریت صنعتی انجام می‌شود. البته فارغ‌التحصیلان رشته صنایع، بهتر از دو رشته‌ی دیگر، در این شغل موفق خواهند شد. برای برگزیدن این شغل، داشتن حداقل مدرک کارشناسی الزامی است. ساعت کاری کارشناس کنترل کیفیت نیز به صورت تمام وقت است و یک کارشناس موظف است که در تمام مدت ساعت کاری، در محل کار حضور جدی داشته باشد.

مهارت های موردنیاز برای شغل کارشناس کنترل کیفیت

شغل کارشناس کنترل کیفیت، یکی از رشته‌هایی است که موفقیت در آن تا حد زیادی وابسته به کار گروهی و داشتن هماهنگی بین گروه است. بر این اساس از مهم‌ترین مهارت‌های موردنیاز برای این شغل، داشتن روحیه‌ی کار تیمی و توانایی ارتباط برقرار کردن با اعضای گروه است. برخورداری از سطح علمی بالا و هوش فنی نیز یکی دیگر از مهارت‌هایی است که در حوزه‌ی کنترل کیفیت به آن توجه ویژه‌ای می‌شود.

از مهارت‌های دیگر می‌توان به داشتن اطلاعات کافی از استانداردهای کنترل کیفیت، دقت داشتن در جزئیات و زمان‌بندی مناسب انجام فرآیندهای کنترل کیفیت اشاره کرد. برخورداری از روش نظام‌مند در انجام فرآیندهای کنترل کیفیت نیز از دیگر مهارت‌هایی است که با به کارگیری استانداردهای روز دنیا انجام می‌شود.

اگر می‌خواهید در این شغل موفق شوید، باید تلاش کنید مهارت‌های فردی مربوط به شغل کارشناس کنترل کیفیت را در خود افزایش دهید.

وظایف کارشناس کنترل کیفیت

هر فردی که به‌ عنوان‌ کارشناس کنترل کیفیت مشغول به کار می‌شود، مانند هر شغل دیگری وظایفی بر عهده دارد که در موفقیت او نقش به سزایی دارد. در واقع چنین فردی باید تلاش کند با انجام آزمایش‌های کنترل کیفیت بر روی محصولات مختلف، کیفیت محصول را تایید کند. در نهایت بتواند این یقین را به مشتری دهد که محصول تایید شده دارای کیفیت و استاندارد بالایی است.

نمونه‌ای از وظایف یک کارشناس کنترل کیفیت به صورت زیر است:

●       توجه به نظرات و پیشنهادات مشتریان و بررسی آن‌ها جهت دست‌یابی به معایب و نقاط قوت محصول

●       تلاش برای به روزرسانی معیارهای کنترل کیفیت محصول بر طبق آخرین استانداردهای جهانی

●       جلوگیری از به وجود آمدن خطاهای احتمالی با نظارت و بررسی عملکرد کارکنان

●       ارائه گزارش کار مربوط به سازمان به مدیران ارشد

●       بررسی میزان کیفیت مواد اولیه محصولات و درجه‌بندی آن‌ها

●       تلاش برای پیدا کردن نقص‌های احتمالی محصول و برطرف کردن آن‌ها

●       اطمینان حاصل کردن از درست بودن برچسب کنترل کیفیت روی محصول

وظایف فوق تنها چند مورد از مهم‌ترین وظایفی است که کارخانه‌های تولیدی مختلف، جهت استخدام کارشناس کنترل کیفیت در نظر می‌گیرند. اگر شما هم یکی از فارغ‌التحصیلان رشته‌های صنایع، مکانیک ‌و مدیریت صنعتی هستید و در انجام وظایف فوق توانمندی خوبی دارید، می‌توانید با استفاده از سایت ایران استخدام ار فرصت‌های شغلی مورد علاقه خود در رابطه با این شغل با خبر شوید.

فرصت‌ های شغلی و میزان درآمد کارشناس کنترل کیفیت

برای علاقه‌مندان به داشتن شغل کارشناس کنترل کیفیت، فرصت‌های شغلی بسیاری وجود دارد. در واقع این افراد می‌توانند در شرکت‌ها و سازمان‌های تولیدی مختلفی مشغول به کار شوند. با توجه به اهمیت بحث کنترل کیفیت محصولات، مدیران شرکت‌های صنعتی بزرگ، تمایل دارند این افراد را تحت هر شرایطی استخدام کنند. البته با این شرط که کارشناس موردنظر از مهارت و تخصص بالایی برخوردار باشد.

برای این کارشناسان، امکان کار کردن در شرکت‌های تولیدی دولتی و خصوصی زیادی وجود دارد. ازاین‌رو فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط می‌توانند با توجه به تخصصی که دارند در حوزه‌های مختلف تحقیقاتی، نظارتی و مدیریتی به عنوان کارشناس کنترل کیفیت مشغول به کار شوند.

از طرفی متاسفانه با وجود اهمیت بالای این شغل در جهت افزایش میزان بهره‌وری کارخانه‌ها، طبق آخرین تحقیقات انجام شده، فرصت‌های شغلی برای آن رو به کاهش است.

از نظر میزان درآمد نیز برای یک کارشناس کنترل کیفیت همانند مشاغل دیگر، با توجه به شرایط کاری، تجربه، تخصص و مهارتی که دارد دستمزدهای مختلفی در نظر گرفته می‌شود. در واقع یک کارشناس کنترل کیفیت برای کسب درآمد بیشتر باید تلاش کند تخصص و مهارت‌های خود را ارتقا دهد. هر چقدر فرد از تخصص بالاتری برخوردار باشد می‌تواند درآمد بالاتری از شرکت‌های خصوصی دریافت کند.

جمع بندی

شغل کارشناس کنترل کیفیت از مشاغلی است که تاثیر زیادی بر کیفیت محصولات تولیدی یک کارخانه دارد. در واقع می‌توان گفت برای فرد علاقه‌مندی که نسبت به اصول فنی یک صنعت و جزئیات آن آشنایی دارد، این شغل یکی از بهترین انتخاب‌ها می‌تواند باشد. شرکت‌های مختلف برای استخدام شغل کارشناس کنترل کیفیت، از بین فارغ‌التحصیلان رشته‌های مدیریت صنعتی، مهندس مکانیک و صنایع، نیروهای خود را برمی‌گزینند.

این شغل با وجود اهمیت آن بر روی کیفیت و افزایش تولیدی کارخانه‌ها، بازار کار آن رو به کاهش است. با این وجود افراد علاقه‌مند به این شغل می‌توانند با کسب مهارت‌های موردنیاز و بالا بردن تخصص خود در شغل و سمت موردنظر خود موفق شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد استخدام کارشناس کنترل کیفیت در تهران، می‌توانید به سایت ایران استخدام مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا