Mihanpostاقتصادیمسکن

جزئیات وام مسکن ۸۰ میلیون تومانی خانه اولی‌ها

به گزارش میهن پست –  وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه با راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن می‌توان ۵۰ درصد قیمت مسکن را از طریق تسهیلات خریداری کنیم، گفت: خانه‌ اولی‌ها برای ما بسیار مهم هستند. برهمین اساس، متراژی که برای خانه اولی‌ها در نظر گرفته شده، ۷۵ متر است و میانگین پرداخت تسهیلات ۸۰ میلیون تومان است.

به  نقل از مهر، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دیشب در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما با بیان اینکه زلزله چند روز گذشته در آبدانان تلفات جانی نداشت گفت: متأسفانه از جهت تخریب ساختمانی خسارات بسیاری وارد شده و باید بیش از ۴ هزار واحد مسکونی نوسازی گردد، ضمن اینکه ۷ تا ۸ هزار واحد مسکونی در این زلزله خسارات کمتری دیده‌اند ولی تمامی آنها نیازمند تعمیرات است.

آخوندی با اشاره به اینکه از هفته گذشته بنیاد مسکن اقدام به آمارگیری خانه به خانه کرده است، افزود: با اعلام نتایج آمارگیری ما سریعاً اقدام به بازسازی واحدهای تخریب شده می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: در حال حاضر اقدامات لازم جهت اسکان اضطراری صورت گرفته و با ارائه کمک‌های بلاعوض و تسهیلات بانکی اقدام به مقاوم سازی واحدهای مسکونی می‌کنیم. در همین هفته برنامه‌های لازم جهت میزان کمک به واحدهای مسکونی تصویب می‌گردد.

آخوندی با با بیان اینکه شاخص دسترسی به واحد مسکونی بر اساس درآمدهای خانوارها در ایران خوب نیست، گفت: به شکل متوسط هر خانواده ایرانی باید ۱۲ سال درآمد خود را هزینه کند تا بتواند یک واحد مسکونی خریداری کند این در حالی است که در کشورهای دیگر این شاخص ۳ تا  ۵ سال است، ضمن اینکه با برنامه‌ریزی‌های لازم سعی خواهیم کرد با ارائه تسهیلات بانکی کمتر از ۴۰ درصد هزینه خانوارها جهت بازپرداخت تسهیلات بانکی پرداخت شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نباید بیش از ۴۰ درصد از هزینه خانوارها جهت خرید مسکن صرف شود، خاطرنشان کرد: در غیر این صورت مردم مجبور هستند از سهم بهداشت و آموزش خود زده و جهت خرید مسکن مصرف کنند.

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین بحث برای خانواده‌های قشر متوسط جامعه خرید خانه است، اظهارداشت: با استفاده از پس‌انداز و پرداخت اقساط مناسب یک خانواده طبقه متوسط جامعه می‌تواند خانه‌دار شود.

آخوندی با تاکید بر اینکه تنها از طریق پس‌انداز می‌توان اقدام به تأمین مسکن کرد، گفت: این طرح در تمام کشورهای دنیا موفق بوده و در ایران نیز به طور قابل قبولی موفق خواهد بود. در حال حاضر قشر وسیعی از جامعه جوان هستند و می‌توان با کاهش سطح زیربناها اقدام به تولید انبوه مسکن کرد.

وی با اشاره به اینکه بازار سفته‌‌گری به بازار مسکن جهت می‌دهد، تصریح کرد: باید با مطرح کردن تقاضاهای متوسط جامعه و قدرت خرید پیدا کردن این طبقات بازار تولید را متناسب با بازار تقاضا کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با توضیح مناسب مسکن قیمت زمین نیز کاهش می‌یابد گفت: قیمت زمین در شهرهای مختلف متفاوت است و به صفر رساندن قیمت زمین در حال حاضر غیرقابل ممکن است.

آخوندی با اشاره به بافت‌های فرسوده در تهران گفت: قیمت این بافت‌ها نسبت به جاهای دیگر ارزان‌تر است بنابراین باید اقدام به نوسازی این بافت‌ها کنیم و با توزیع مناسب جمعیت بازار تقاضا و عرضه را متعادل کنیم. با افزایش تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده و ارزان‌تر شدن سود تسهیلات اقدام به تشویق نوسازی این بافت‌ها می‌کنیم.

آخوندی به مالیات از خانه‌های خالی اشاره کرد و اظهارداشت: با توجه به نرخ تورم در کشور طرح مالیات از خانه‌های خالی باعث کاهش تولید می‌شود و انگیزه ساخت و ساز را در کشور کاهش می‌دهد در صورتی که از رکود تورمی خارج شویم و میزان تورم کشور به ۲ یا ۳ درصد برسد مالیات از خانه‌های خالی موفق خواهد بود در غیر این صورت این طرح بازار سرمایه‌گذاری را تهدید می‌کند.

وی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های ما برای خروج از رکود جدا کردن بانک‌ها از بنگاه‌داری است گفت: بانک‌ها باید تنها به فعالیت بانکداری خود بپردازند و حذف وام‌دهی بانک‌ها و خروج آنها از فعالیت ‌بنگاه داری فعالیت اصلی ما است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در سال ۹۲ بانک‌ها ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات دادند که ۱۲۰ میلیارد تومان از آن تجدید قرارداد شد، اظهارداشت: کمتر از ۱۱۵ میلیارد تومان تسهیلات در سال گذشته به بخش مسکن پرداخت شد، ضمن اینکه ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان در بخش مسکن باید تسهیلات پرداخت شود.

آخوندی با اشاره به راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن گفت: بخش اعظم منابع این صندوق اندوخته‌های مردم است و کمک دولت برای جبران کسری‌های این صندوق می‌توان به خانه‌دار شدن قشر متوسط کمک کرد. ۵۰ درصد قیمت یک واحد مسکونی را می‌توان در منابع این صندوق پرداخت کرد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه خانه‌ اولی‌ها برای ما بسیار مهم هستند، اعلام کرد: متراژی که برای خانه اولی‌ها در نظر گرفته شده ۷۵ متر است و میانگین پرداخت تسهیلات ۸۰ میلیون تومان است. قیمت متوسط هر مترمربع مسکن۲٫۵ تا ۳ میلیون تومان است و اگر قیمت مسکن را ۲۰۰ میلیون تومان در نظر بگیریم، با پرداخت تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی می‌توان زمینه خرید خانه را فراهم کرد.

آخوندی با بیان اینکه میانگین قیمت مسکن در بافت‌های قدیمی تهران ۲٫۵ تا ۳ میلیون تومان است، اظهارداشت: هدف ما خانه‌دار کردن زوج‌های جوان است. این افراد باید ۲۰ میلیون تومان پس‌انداز داشته باشند و حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان دیگر را نیز تأمین کنند تا به همراه تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی بتوانند قدرت خرید را در بازار به دست آورند.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: تاریخ نشان داده است که این طرح موفق بوده و ما می‌توانیم با اجرای طرح صندوق پس‌انداز مسکن ۳ میلیون خانوار را خانه‌دار کنیم. وی به میزان اقساط این طرح اشاره کرد و گفت: ۴۰ درصد هزینه خانواده را برای پرداخت این اقساط در نظر گرفته‌ایم

آخوندی با بیان اینکه در گذشته برنامه‌های مسکن لحظه‌ای بوده است، گفت: باید برای مسکن برنامه‌ریزی‌های کافی صورت گیرد و بدون پس‌انداز نمی‌توان اقدام به خرید خانه کرد؛ بنابراین اقتصاد خرد و اقتصاد کلان هر دو طرف به صورت متعادل برای کنترل بازار مسکن اقدام کنند. با راه‌اندازی بازار رهن می‌توان عرضه و تقاضا را متعادل کرد به گونه‌ای که خانوارها یک واحد مسکونی را از طریق تسهیلات بانک خریداری کنند و آن را به رهن بانک تا پرداخت کامل باز پرداخت تسهیلات آن را به رهن بانک دربیاورند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بخش مسکن نیاز به سیاست‌‌های بلند مدت دارد، افزود: باید سازنده، خریدار و بانک با یکدیگر رابطه خوبی برقرار کنند و بخش مسکن را فعال‌تر کنند. در کشورهای خارجی دخالت دولت در بخش ساخت و ساز صفر است و تنها نقش نظارتی دارد.

آخوندی درباره مسکن اجتماعی گفت: مسکن اجتماعی بخشی از سیاست‌های تأمین اجتماعی است و دولت به کمک شهرداری‌ها، بهزیستی و سایر نهادها اقدام به ساخت مسکن برای اقشار ضعیف جامعه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ما یک روز هم ساخت و ساز مسکن مهر را متوقف نکرده‌ایم، گفت: تاکنون ۱ میلیون و ۴۵۰ هزار واحد مسکن مهر از ۲ میلیون واحد مسکن مهر به اتمام رسیده است.

آخوندی با اعلام اینکه مسکن مهر پیشرفت ۸۲ درصدی داشته است، گفت: ۱۴۴ هزار واحد مسکن مهر آماده شده که در این هفته به متقاضیان واگذار می‌شود. سعی خواهیم کرد بخش اعظمی از مسکن مهر را امسال به اتمام برسانیم و باقی‌مانده آن را به نیمه اول سال ۹۲ واگذار کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه مسکن مهر گرفتاری‌های بسیاری دارد گفت: در حال حاضر ما تنها خانه ساختیم و این خانه‌ها نیاز به کلانتری، مدرسه، بیمارستان و مراکز تجاری بسیاری دارد و برای شهر شدن چندین دولت را باید سپری کند. من به دنبال افزایش کیفیت زندگی مردم در مسکن مهر هستم.

برنامه های توسعه در بخش حمل و نقل
وی بابیان اینکه در بخش حمل و نقل، توسعه زیرساخت‌ها و ناوگان مهم است، گفت: در زیرساخت به دنبال ارتباطات حمل و نقل و تکمیل کریدورهای مفقوده اروپا به آسیا هستیم. شبکه ریلی آسیایی، بزرگراه آسیایی، جاده ابریشم،‌ کریدور جنوبی آسیا،‌ کریدور بین‌المللی حمل و نقل شمال – جنوب و کریدور حمل و نقل شرق-غرب برخی از کریدورهایی است که در راستای تکمیل حلقه‌های مفقوده کریدورهای ترانزیتی در حال تکمیل است.

آخوندی با اشاره به اینکه در کریدور حمل و نقل شمال-جنوب چابهار به خط آهن سراسری متصل می‌شود‌، اظهار داشت: برای تکمیل همه حلقه‌های مفقوده این کریدورهای بین‌المللی ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم داریم در حالی که در تنگنای اعتباری هستیم.

وزیر راه و شهرسازی ترانزیت را یکی از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی دانست و بیان کرد: به همین جهت بر آن متمرکز شده‌ایم و در حال حاضر در جنوب کشور فاز دوم بندر شهید رجایی در حال تجهیز است و فاز سوم نیز احداث می‌شود. همچنین در بندر چابهار نیز ۲٫۵ میلیون ظرفیت باید افزایش یابد ضمن آنکه در بندر امیرآباد طرح‌های توسعه‌ای داریم.

آخوندی در خصوص بخش ریلی، تصریح کرد: به دنبال آن هستیم که در بخش توسعه راه‌آهن، از فاینانس خارجی استفاده کنیم و برای توسعه پروژه‌های جاده‌‌ای از منابع داخلی استفاده شود.

وی با بیان اینکه برای تأمین فاینانس از کشورهای مختلف در حال پیگیری هستیم اما مراحل اداری زیادی دارد، گفت: تا پایان سال ۹۶ میزان ۳ هزار کیلومتر خط آهن اجرا می‌شود.

وزیر راه و اشاره به بخش جاده ای، اظهار داشت: امسال در بخش جاده‌ای ۷۰۰ کیلومتر راه را به بهره‌برداری می‌رسانیم که شامل بزرگراه و راه اصلی است.در بخش راه روستایی نیز ۹۲۰ کیلومتر راه روستایی عرضه می‌کنیم و ضمن آنکه ۱۰۰۰ کیلومتر راه روستایی آسفالته امسال داریم.

آخوندی با بیان اینکه ۲۰۰ هزار کیلومتر راه موجود ثروتی بزرگ برای کشور است که باید نگهداری شود، افزود: امسال ۳ هزار کیلومتر راه روستایی برای تکمیل هدفگذاری شده است.

وی با بیان اینکه لازم است مصرف سوخت در ناوگان حمل و نقل کاهش یابد، افزود: تا سال ۱۴۰۰ شمسی مجموع بارهای قابل حمل کشور به ۲۵۰ میلیون تن خواهد رسید که باید قسمت  اصلی جابه‌جایی آن توسط ریل انجام شود تا مصرف سوخت تا ۶ برابر کاهش یابد.

وززیر راه و شهرسازی افزود: ناوگان ریلی در اختیار بخش خصوصی است و به تازگی و در ۱۰ ماه اخیر ۲۳ دستگاه لکوموتیو مسافری، ۲۵ دستگاه لکوموتیو باری، ۲۳۲ دستگاه باری و ۳۰ دستگاه واگن مسافری به ناوگان ریلی کشور افزوده شده است.

آخوندی به برقی کردن خط‌آهن تهران- مشهد اشاره کرد و گفت: پیمانکار در این باره انتخاب شده و طراحی پروژه را شروع کرده‌ایم مقدمات جذب فاینانس انجام شده است و به زودی این پروژه عملیاتی می‌شود تا ۱۰ میلیون تن بار و ۳۳ میلیون مسافر از این مسیر جابه‌جا شود.

وی درخصوص مترو پرند، اظهار داشت: پس از هماهنگی‌های انجام شده مقرر شد مترو پرند با هماهنگی شهرداری تهران اجرا شود و نمی‌توانم درباره اجرای این پروژه نظری بدهم اما احتمالا تا پایان امسال به اتمام می‌رسد.

ورود ۱۰ فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور
وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه کمیسیون بررسی سانحه هواپیمای ایران ۱۴۰ در حال بررسی جوانب این حادثه است، اظهار داشت: امیدواریم زودتر از مهلت قانونی علت وقوع سانحه مشخص شود. البته نباید تا زمان مشخص شدن علت حادثه، موارد غیر کارشناسی و حاشیه‌ای مطرح شود و لازم است همه تابع کمیسیون بررسی سانحه باشیم.

آخوندی افزود: کاهش تحریم‌ها موجب نفس کشیدن نسبی صنعت حمل و نقل هوایی شده است و به تازگی ۱۰ فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور افزوده شد که شامل ۲ هزار و ۸۰۰ صندلی پروازی بود و سن ناوگان ۱٫۵ سال کاهش یافت.

وی بابیان اینکه خرید قطعات هواپیما راحت‌تر شده است، گفت: به تازگی موتورهای هواپیما را برای تعمیرات اساسی به کشورهای خارجی فرستاده‌ایم ضمن آنکه دسترسی به دستورالعمل‌های تعمیر و نگهداری و کتابچه‌های تعمیر و نگهداری تسهیل شده است.

وزیر راه و شهر خصوص انتقال فرودگاه مهرآباد گفت: قرار بود پروازهای بین‌المللی در تهران از طریق فرودگاه امام انجام شود که این مورد در حال حاضر عملیاتی شده است و پروازهای حجاج هم به زودی منتقل می‌شود. د ر حال حاضر حدود ۶ میلیون مسافر از فرودگاه امام سالانه جابه‌جا می‌شود و این فرودگاه در حال تکمیل فازهای بعدی هستیم اما اجرای آن پرهزینه است.

وی افزود: جابه‌جایی پروازهای فرودگاه مهرآباد بسیار پرهزینه است و صدها هزار میلیارد تومان نیاز دارد بنابر‌این در این راستا باید ایمنی پرواز را افزایش داد.

آخوندی با بیان اینکه پس از کاهش تحریم‌ها خطوط کشتیرانی خارجی که قبلاً به بندر شهید رجایی می‌آمدند اما به واسطه تحریم‌ها حضور آنها در این بنادر حذف شده بود دوباره در این بندر پهلو گرفتند، اظهار داشت: تا پیش از این از مزایای تجارت بین‌المللی محروم بودیم و قیمت حمل و نقل نیز افزایش به سزایی داشت؛ این مورد موجب شده بود بابت هر کانتینر ۵۰۰ تا ۷۰۰ دلار افزایش قیمت داشته باشیم که قیمت تمام شده کالا را نیز افزایش می‌داد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین موضوع‌ اتصال سیستم ریلی کشور به بنادر اصلی در حال انجام است تا به راحتی کالا از روی کشتی به ریل منتقل شود.در این راستا در بخش حمل گندم قسمت عمده این کالا از طریق ریل و از مبدا بنادر جابه‌جا شد.

وی ‌بابیان اینکه پس از زلزله اخیر ایلام بازدیدی از مرکز زلزله داشتیم که خوشبختانه تلفات جانی نداشت اما خسارات مادی وارد شده است، گفت: بایید ۴ هزار واحد مسکونی در منطقه زلزله‌زده از نو ساخته شود و ۸ هزار واحد مسکونی نیز باید مرمت شود؛ در این راستا بنیاد مسکن آمارگیری دقیقی در این باره انجام داده و خسارت واحدها مشخص شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا