Mihanpostاجتماعیاینترنتپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

واکنش سایت های خارجی به راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در ایران ؟

راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در ایران در حالی مورد توجه رسانه های خارجی قرار گرفته است که سایت پرطرفدار engadget که یکی از سایت های مطرح و مرجع اخبار فناوری در سراسر جهان محسوب می شود را به واکنش وا داشته است. برای مشاهده توضیحات بیشتر در ادامه با میهن پست همراه شوید.

سایت engadget این گونه گزارش داده که ایران در روزهای اخیر در حالی برای خبر راه اندازی شبکه ملی اطلاعات تبلیغ می کند که آن ها در سال ۲۰۰۵ استارت این پروژه را زده اند و حالا بعد از یازده سال در سال ۲۰۱۶ پروژه شبکه ملی اینترنت به پایان رسیده و آماده بهره برداری است .

این کشور – ایران – فاز نخست شبکه ای را که سال ها پیش به شهروندانش وعده داده بود را در حالی راه اندازی کرده است که به لطف این شبکه داخلی سرعت اینترنت ملی تا شصت برابر سریع تر از اینترنت معمولی خواهد بود که این سرعت بالا قطعا به دلیل مراکز داده محلی و همچنین استفاده از فیبر های نوری در شبکه است .

این سایت در ادامه آورده است که البته تمام این وعده ها زمانی عملی می شود که فاز های دوم و سوم آن هم به پایان برسد و پایان این فاز ها در ماه مارس سال ۲۰۱۷ خواهد بود و مسئله مهم دیگر در خصوص راه اندازی این شبکه این است که دولت ایران ادعا می کند شبکه ملی اینترنت قابل اعتماد تر ، با ثبات تر و امن تر است و این ویژگی ها باعث بهبود اقتصادی کسب و کارها و همچنین استقلال کلی اینترنت در ایران خواهد شد .

گزارش سایت های خارجی از راه اندازی شبکه دادهای ملی در ایران

خب باید گفت که تمامی این اظهارات در شبکه ملی اطلاعات در سطح عمومی درست است. اما کشور ایران بطور کلی در این سال ها به لطف تحریم ها محدودیت هایی که برایش ایجاد شده است در آنچه که می توانسته برای خودکفایی انجام دهد، با موفقیت پیش رفته و با این حال شبکه ملی اطلاعات نیز که جزء این حوزه خواهد بود در حفظ وضع موجود بعد از تحریم ها برای دولت ایران و شهروندانش مفید خواهد بود .

بنابراین بصورت کلی یک شبکه ملی اطلاعات در ایران می تواند کار را برای نفوذ کشورهایی مثل آمریکا که در تلاش برای کاشت بدافزارها و خرابکاری در شبکه های اینترنتی و داخلی این کشور است را سخت تر و سختر تر کند چرا که کدها و بدافزار های نفوذی با یک اشتباه کوچک در سیستم وارد می شود، درست مانند اتفاقی که در انتشار استاکس نت در تاسیسات هسته ای رخ داد و برای این کشور دردسرهایی ایجاد خواهد کرد، دردسرهایی که ایرانی ها به درستی از آن عبور کردند.

اما با این وجود و با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در ایران هرگز نباید تصور کرد که اینترنت آزاد در ایران از دست کاربران خارج خواهد شد و ارتباط آن ها با دنیای بیرون قطع خواهد شد. بلکه اینترنتی و شبکه ملی اطلاعات بیشتر برای ایجاد امنیت بهتر و کارایی راحت تر در این کشور راه اندازی شده است.

منبع : engadget

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا