گوناگون

وزیر علوم: دانشگاه ها را نباید به دلیل عرضه نیروی انسانی سرزنش کرد

81159254 5686662

به گزارش ایرنا، «رضا فرجی دانا» عصر شنبه در آیین اختتامیه دهمین جشنواره فن آفرینی شیخ بهایی در اصفهان افزود: اینکه فقط دانشگاه ها را بعنوان بخشی که کار خود را خوب انجام نمی دهد سرزنش کنیم اما بخش تقاضا که متوجه عرضه داخلی نیست را کاری نداشته باشیم، بی انصافی است.

وی با بیان اینکه دانشگاه ها بخشی از یک سر عرضه در اقتصاد دانش بنیان هستند، ادامه داد: دانشگاه ها به اهداف و چشم اندازهای برنامه های توسعه کشور دست یافته اند و این بخش تقاضاست که باید از عرضه داخلی استفاده کند.

وی با تاکید بر اینکه نباید دانشگاه ها را به تخت ترک اعتیاد از وابستگی به بودجه نفتی بست، تصریح کرد: لازم است کسانی را به تخت بست که با وجود محصولات کیفی تولید داخل، اجازه ورود به محصولات شرکت های خارجی را می دهند.

وزیر علوم با بیان اینکه کل بودجه آموزش عالی کشور 42 هزار میلیارد ریال و بودجه عمرانی و ستادی دانشگاه ها و وزارت علوم 55 هزار میلیارد ریال معادل حدود دو و نیم میلیارد دلار است، اضافه کرد: این در حالی است که بودجه یکی از دانشگاه های کشورهای حاشیه خلیج فارس در سال هفت میلیارد دلار است.

فرجی دانا با اشاره به سند اقتصاد مقاومتی که توسط رهبر معظم انقلاب در روزهای پایانی سال گذشته ابلاغ شد، اظهار کرد: راه حل نهایی دستیابی به اهداف این سند، اقتصاد دانش بنیان است.

وی با تاکید بر اینکه در این راه لازم است اقتصاد درون زا و برون گرا داشته باشیم، افزود: غنی سازی منابع انسانی و کیفی سازی آموزش عالی در این زمینه نقش ویژه دارد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به وجود 10 میلیون تحصیلکرده دانشگاهی در ایران بیان کرد: لازم است مهارت هایی مانند کارآفرینی و نوشتن طرح کسب و کار نیز به این نیروها آموزش داده شود تا سبد اشتغال کشورمان از نیروهای کیفی غنی شود.

فرجی دانا زیرساخت های مورد نیاز دیگر برای داشتن اقتصاد دانش بنیان را مراکز رشد دانست و گفت: ما در سال های دور مرکز رشدی در کشور نداشتیم اما امروز شاهد فعالیت 150 مرکز رشد در ایران هستیم.

وی همچنین با اشاره به فعالیت 34 پارک علم و فناوری، سه هزار و 300 شرکت دانش بنیان و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان افزود: همه این بخش ها به همراه دانشگاه ها نیروی انسانی مورد نیاز را در سمت عرضه در اقتصاد دانش بنیان تامین می کنند.

وزیر علوم، سر دیگر اقتصاد دانش بنیان را تقاضا بیان و تصریح کرد: در این بخش ضروری است به فکر بازار آفرینی و تحریک تقاضا برای محصولات باشیم.

وی با تاکید بر اینکه بدون تقاضا، بخش عرصه نمی تواند کاری کند، گفت: اکنون بیکاران دانشگاهی دو برابر بیکاران فاقد تحصیلات دانشگاهی هستند.

وی با اشاره به اینکه دانش آموختگان دانشگاهی نگران اشتغال خود هستند، افزود: لازم است این نگرانی توسط شرکت های دانش بنیان رفع شود اما به شرطی که تقاضا هم برای محصولات و کار آنها باشد.

وزیر علوم، جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی را جزئی از زیر نظام مبادله دانست و اظهار کرد: جشنواره در این زیر نظام نقش پیوند زدن عرضه و تقاضا را ایفا می کند.

به گزارش ایرنا در این آیین تمبر دهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی و امضا شد.

همچنین برگزیدگان این دوره از جشنواره معرفی و تجلیل شدند.

دهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی پس از سه روز برگزاری، شامگاه شنبه به کار خود پایان داد.

پ/7148/607

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا