گوناگون

وضع 45 هزار معادل فارسی واژگان انگلیسی در دو سال/ از نتایج انصراف یارانه تعجب کردم

به گزارش خبرنگار مهر، غلامعلی حدادعادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی شامگاه شنبه در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین که در دفتر مرکزی این تشکل سیاسی برگزار شد، با تشکر از باهنر نایب رئیس مجلس و اعضای جامعه مهندسین، اظهار داشت: من، خودم را در جامعه اسلامی مهندسین غریب نمی‌دانم چرا که در سال 79 و در هفته‌های اولیه که نتایج مجلس ششم اعلام شده بود و ما هم اقلیت 50 – 60 نفره بودیم و اصلاح‌طلبان هم هنوز فرصتی نیافته بودند که  ما را قلع و قمع کنند جلسات را در همین جا تشکیل می‌دادیم.

حداد عادل گفت: در آن زمان، اینجا مانند حالا نوسازی نشده بود و اولین جلسات ما در آن سال‌ها در این مکان تشکیل می‌شد و سرانجام مقدمه‌ای برای تشکیل فراکسیون اقلیت مجلس ششم شد.

وی درباره مطالبی که از سوی باهنر پیرامون مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها مطرح شد، مطالب او را در خور تامل دانست و تصریح کرد: آمار مربوط به انصراف دریافت یارانه‌ها آماری است که باید در ذهن ما سئوال‌های جدی ایجاد کند. من شخصا از این نتیجه تعجب کردم و جای تفکر دارد، اما از آنجا که موضوع صحبت من نیست نمی‌خواهم به آن وارد شوم.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه مقام معظم رهبری، امسال را سال اقتصاد و فرهنگ اعلام کردند، افزود: شعار امسال طولانی‌تر از شعار سال‌های پیشین شده است. “اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی” که درباره این عنوان صحبت‌های زیادی می‌توان داشت و بنده هم یک شب در برنامه نگاه یک بیش از یک ساعت درباره شعار سال صحبت کردم.

حداد عادل خطاب به اعضای جامعه اسلامی مهندسین، گفت: در جمع شما می خواهم بحث فرهنگی  را مطرح کنم که با جامعه اسلامی مهندسین تناسب دارد و آن بحث مهندسی فرهنگی است. شما عضو جامعه اسلامی مهندسین هستید و مقام معظم رهبری هم سال‌ها پیش عنوان مهندسی فرهنگی را مطرح و امسال را هم سال فرهنگ و اقتصاد نامگذاری کردند و آیا در طول این سال‌ها در جامعه اسلامی مهندسین این سوال پیش آمده که مقصود از مهندسی فرهنگی چیست؟

وی با بیان اینکه کلمه مهندسی فرهنگی به خودی خود تعجب‌انگیز است، ادامه داد: کمتر دست‌اندرکاران فرهنگی پیدا می‌شود که فکر مهندسی داشته باشد و در بین مهندسان هم اقلیتی هستند که سراغ فضای فرهنگی بروند.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع جدی گرفته شدو کارگروهی مامور بررسی آن شد. مدتی دکتر فانی وزیر فعلی آموزش و پرورش مسئولیت آن را برعهده داشت و چند سال هم جای خود را به شخص دیگری داده است.

حداد عادل با اشاره به اینکه مطالب مفصلی تحت عنوان مهندسی فرهنگی تهیه و به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده شده و شورا هم بحث و اسناد مفصلی را به تصویب رسانده است، اظهار داشت: دولت فعلی با نگاه منتقدانه به مصوبه نظر کرده و آقای آشنا را مامور کرده است تا نظر عده‌ای دیگر را دریافت کند تا در مصوبه تجدیدنظر کند. عنوان می‌شود این مصوبات بیش از حد مفصل است و مراد از مهندسی فرهنگی این نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: شورا در ریاست آقای احمدی‌نژاد کاری کرد و در حال حاضر هم تردیدی در ذهن آقای روحانی وجود دارد و احتمالا باز این موضوع در شورا به بحث گذاشته می‌شود البته من نمی‌خواهم در اینجا وارد بحث شوم و بگویم حق با چه کسی است.

حداد عادل با مطرح کردن این سئوال مهندسی فرهنگی چیست و چرا رهبری از میان اصطلاحات فراوان کلمه مهندسی را به کار بردند، بیان داشت: من درس مهندسی نخواندم ولی در دانشگاه با این محیط‌ها بیگانه نبودم. شش سالی فیزیک خواندم، ریاضیات هم خواندم از این رو با عدد و رقم و معادله سروکار داشتم و تصورم به مهندسین بیش از دانشجویان معمولی ادبیات و حتی رشته فلسفه است.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از همان ابتدا تاکید داشتم که تلاش کنیم و بفهمیم مقصود رهبری از کلمه مهندسی فرهنگی چیست؟ افزود: به اعتقاد بنده اگر بخواهیم مهندسی فرهنگی محقق شود باید راجع به مبانی فرهنگی جامعه مطالعات بنیادی داشته باشیم.

وی گفت: مهندس فرهنگی باید اطلاعی از فرهنگ قبل از اسلام داشته باشد و نیروهای فعال در عرصه فرهنگ را هم شناسایی کند. ضمن اینکه ما باید فهرستی بلندپایه از آسیب‌ها و کمال مطلوب و دستگاه‌های مسئول و نهادهای فرهنگی موثر و فعال داشته باشیم.

حداد عادل مسئول امور فرهنگی در کشور را روحانیت و سپس حوزه‌های علمیه، ائمه جماعات، اهل منبر، مداحان، صدا و سیما، آموزش و پرورش، خانواده، فرهنگ و آموزش عالی برشمرد.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس تاکید کرد: رفتار مسئولان، روسای قوا و رهبری نیز مهم است و  خود آنها یک عامر فرهنگی هستند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در حال حاضر همه آنها کار می‌کنند اما آیا فعالیت آنها در راستای مهندسی فرهنگی است؟ گفت: در پروژه‌های بزرگ، مدیریت اجرایی را مشاهده می‌کنیم که بر تمام عناصر مدیریت می‌کند. آیا این مدیریت را در عرصه فرهنگ داریم؟ آیا همچین هماهنگی و همفکری در کارهای فرهنگی مشاهده می‌کنیم ؟

وی ادامه داد: به نظر من مراد رهبری از مهندسی فرهنگی این است که  افرادی که دور میز شورای عالی انقلاب فرهنگی نشسته‌اند باید با محوریت رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی کارشان هم‌افزایی داشته باشد و بدانیم وظیفه‌شان در نقشه فرهنگی چیست؟

حداد عادل در خصوص مشکل پیش رو در عرصه مهندسی فرهنگی افزود: مشکل ما قبل از اینکه کمیت مسائل فرهنگی باشد این است که فرمانده واحد نیست. به همین جهت خیلی از فعالیت‌ها همدیگر را خنثی می‌کند و یا زائد و ناقص می‌شود که این درک من از مهندسی فرهنگی است.

وی با بیان اینکه مهندسی فرهنگی چیزی نیست که در تاریخ دنیا و یا کشور ما اتفاق نیفتاده باشد، افزود: هرگاه فرهنگ جامعه‌ای تغییر کند در آن جامعه کار حساب شده فرهنگی صورت گرفته است.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه کمونیست‌ها در شوروی مهندسی کردند، افزود: امروز ما باید برای فرهنگ اسلامی مهندسی کنیم.

حداد عادل بیان داشت: به اعتقاد بنده فعالیت‌های فرهنگی ما نظام مند نیست و مقصود رهبری نظام‌مند بودن فعالیت‌های فرهنگی در کشور است. بنده ناامید نیستم و باید از مهندسی فرهنگی تصور پیدا کنیم الان در تصور آن گیر هستیم و مقصود رهبری از مهندسی فرهنگی را هم تشریح نکردیم.

وی افزود: به دوستانی که الان قصد خدمت دارند گفتم در اول کار مهندسی فرهنگی را تعریف می‌کردید.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در ادامه در پاسخ به سئوالی پیرامون عملکرد فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: فرهنگستان دستگاه اجرایی نیست بلکه دستگاه علمی است ضمن اینکه شورای فرهنگستان 25 نفر ظرفیت دارد و عضویت اعضای هم مادام‌العمر است.

حداد عادل با بیان اینکه ما در فرهنگستان اعضای 91، 92 و 93 ساله داریم گفت: کار آنها اجرایی نیست بلکه باید به جامعه جواب علمی بدهند.

وی به انتقاد از شهرداری برای تبلیغات کالاهای خارجی پرداخت و تصریح کرد: در همین قضیه اطلس‌مال زبان فارسی را لجن‌مالی کردند مال یعنی بازار بزرگ اما ما به جای استفاده از کلمه بازار از مال استفاده کردیم.

حداد عادل افزود: پنجشنبه گزارش ورزشی را از تلویزیون دیدم گزارشگر بارها از واژه تایم استفاده کرد در حالی که می‌توانست به جای آن از وقت نام ببرد. ما در دو سال گذشته 45 هزار معادل فارسی را برای اصطلاحات انگلیسی وضع کردیم و آنها را در 10 مجلد منتشر کردیم و هم اکنون در وبگاه فرهنگستان هم در دسترس است.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس اظهار داشت: تنها کسی که زبان فارسی را رعایت می‌کند شخص آقاست. وقتی ایشان صحبت می‌کنند همه به قدرت فارسی پی می‌برند.

حداد عادل درباره نحوه ورود اصولگرایان در انتخابات آینده گفت: این سئوال‌ها را از آقای باهنر بپرسید.

وی همچنین در خصوص اینکه چرا اصولگرایان عملکرد ضعیفی را از خود برجای گذاشتند، افزود: جواب این سئوال ها در خود آنها است.

این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین درباره اینکه آیا از هدفمندی یارانه‌ها در مرحله دوم انصراف داده‌اید یا خیر، گفت: من از همان اول فرمی پر نکردم که هم اکنون بخواهم انصراف دهم. در همان ابتدا عده‌ای حرف ما را مخالف با احمدی‌نژاد تصور کردند و من از همان موقع تعجب می‌کردم که چرا دولت گذشته می‌گفت باید همه پول را بگیرند. من مستحق 45 هزار تومان نیستم و اصلا فرمی پر نکرده بودم که بخواهم در مرحله دوم انصراف خود را اعلام کنم.

حداد عادل با بیان اینکه از دیگر نمایندگان خبر ندارم، افزود: البته به نقل از اصولگرایان مجلس (فراکسیون اصولگرایان) گفتم که آنها هم انصراف داده‌اند.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آسیب‌های فرهنگی را در کشور چه می دانید و اقتصاد در مسئله فرهنگ چه نقشی را ایفا می‌کند؟ تاکید کرد: مشکلات اقتصادی به مفاسد فرهنگی منجر می‌شود به همین جهت آقا، اقتصاد را در کنار فرهنگ گذاشتند و ما نباید از ارتباط این دو غافل شویم چرا که خرابی اقتصاد به فرهنگ هم لطمه می‌زند.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس ادامه داد: در مدت این 20 سال اخیر از ناحیه واردات فرهنگی آسیب خوردیم و فقط کافی است به همین شبکه‌های ماهواره‌ای و یا بشقاب‌های ماهواره‌ای که روی بام‌ها است نگاه کنید. در همین محله پنجره را باز کنید تا ببینید که چند درصد از خانه‌ها ماهواره دارند. شبکه‌های فارسی‌زبان، ضدانقلاب و ضد اخلاق فعالیت می‌کنند و در کنار اینها هم فیس‌بوک، تویتر و چند میلیون وبگاه ضداخلاقی وجود دارد.

حداد عادل خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری چند سال پیش از تهاجم فرهنگی سخن گفتند اما مسئولان وقت یک بار این کلمه را به زبان جاری نکردند. آیا این معنای ولایت فقیه است؟ مسئولان در گذشته در سخنرانی‌ها و تذکرات خود اصلا این کلمه را به زبان نمی‌آوردند واین از آسیب‌ها بود.

وی در پاسخ به سوال یکی از اعضای جامعه اسلامی مهندسی که از او پرسید ویژگی‌های مدیر جهادی چیست؟ عنوان کرد: مدیر جهادی باید شم فرهنگی داشته باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس درباره اینکه آیا  فکر می کنید که آرایش مجلس آینده تغییر خواهد کرد و اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان پیروز انتخابات خواهند شد و اصول گرایان را شکست خواهند داد؟ افزود: تجربه انصراف مردم از یارانه‌ها نشان داد که نمی‌شود اتفاقات را پیش‌بینی کنیم. رئیس‌جمهور، مراجع و ما در مجلس چقدر گفتیم که انصراف دهید. چند درصد شدند؟

وی با بیان اینکه ما وظیفه دینی و ملی خود را عمل خواهیم کرد و باید صداقت هم داشته باشیم، تصریح کرد: به هیچ‌وجه نباید ناامید باشیم. امروز قابل مقایسه با سال 76 نیست. آن سال وضع‌مان خیلی بدتر بود اما تجربیات را پشت سر گذاشتیم و به پیروزی رسیدیم.  بنده ناامید نیستم و همان‌طور که گفتم باید صداقت داشته باشیم و خدا هم کمک خواهد کرد.

حداد عادل در پاسخ به این پرسش که چرا حضور یکی از خانم‌های فتنه‌گر در مجلسی که از سوی همسر رئیس‌جمهور برگزار شد را تکذیب کردید؟  بیان داشت: رئیس جمهور در روز 31 فروردین در سال اجلاس برای بانوان نمونه سخنرانی کردند و این جلسه قبل از دعوت برنامه همسر رئیس جمهور بود. در آن جلسه آن خانم شرکت کرده بودند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه دو گزارش از یکی از رسانه‌ها پیرامون جلسه سعدآباد منتشر شد، گفت: در یکی از گزارش‌ها خواسته شده بود که گزارش دقیقی را پیرامون این نشست بدهند. به همین جهت اشاره‌ای هم به آن عنصر در آن جلسه نشده بود.

حدادعادل در پاسخ به این سئوال که شما در ابتدای سخنان خود گفته بودید اصلاح‌طلبان در مجلس ششم هنوز به قلع و قمع اصولگرایان نپرداخته بودند. آیا خودتان در مجلس اصول‌گرایان اصلاح‌طلبان را قلع و قمع نکردید؟  عنوان کرد: خیر، این‌ طور نیست. من وقتی رئیس مجلس هفتم بودم با اصلاح‌طلبان چه رفتاری داشتم و اصلاح‌طلبان با خودم من چه رفتاری داشتند.

وی افزود: وقتی اعتبارنامه پسر علیخانی مطرح بود کمیسیون تحقیق اعتبار را رد کرد و به صحن فرستاد تا پسر علیخانی از مجلس برود، اما در آن زمان من رئیس مجلس بودم و دو ساعت همین دوستان اصول‌گرا به من بد می‌گفتند، اما من  این اقدام را خلاف آئین‌نامه می دانستم. آقای علیخانی هم سلیقه سیاسی من نیست، اما در آن مقطع گفتم ما باید به قسم خود عمل کنیم. مگر شماها نبودید که می‌خواستید اعتبارنامه من را در مجلس ششم رد کنید، اما با این حال من ایستادم و اعتبارنامه هم تصویب شد.

نماینده مردم تهران درمجلس در پایان با بیان اینکه ما سعی کردیم ظلمی نکنیم، اظهار داشت: اینکه آنها در مجالس هفتم، هشتم و نهم رای نیاوردند ربطی به ما ندارد. به عملکرد خودشان در بیرون مربوط می‌شود. ما سعی کردیم همچون مجلس ششم که در اقلیت حضور داشتیم و نجیب ظاهر شدیم نجابت خود را در زمانی که اکثریت را در دست گرفتیم از دست ندهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا