گوناگون

يک بام و دو هواي اجاره بها

مردمسالاری نوشت:

عليرغم افزايش محسوس اجاره بها در شهر تهران، رييس اتحاديه مشاوران املاک تهران گفته: براساس آمار رسمي‌اجاره بها در سه ماهه نخست امسال نسبت مدت مشابه در سال گذشته به ميزان 9 درصد کاهش داشته است.

اظهارات رييس اتحاديه مشاوران املاک تهران درباره کاهش اجاره بها در شرايطي بيان شده که آمارهاي ميداني و همچنين اظهارات مقامات مسئول در اين حوزه، از افزايش اجاره بها نسبت به سال گذشته حکايت دارد و تنها تفاوت در اين حوزه اين است که سرعت رشد اجاره بها نسبت به سال گذشته کاهش يافته که اين امر به معناي کاهش اجاره بها نيست.

حسام عقبائي رييس اتحاديه مشاوران املاک تهران مي‌گويد: با توجه به اينکه شاخص اجاره بها وابسته به نرخ مسکن است بايد گفت که طي يک ماه اخير شاهد افت قيمت مسکن بوده ايم و در اين راستا نيز بازار اجاره مسکن با کاهش قيمت وافزايش قراردادهاي اجاره روبرو است. اين درحاليست که هيچگاه عدم افزايش قيمت مسکن در بخش خريد و فروش يا رکود در اين حوزه به معناي رکود در بخش اجاره نيست چرا که برخلاف مالکان يا متقاضيان خريد مسکن که اجباري به خريد يا فروش در زمان مقرر ندارند، مستاجران چاره‌اي جز تمديد قرارداد يا تغيير محل اجاره ندارند و به همين دليل بازار اجاره هيچگاه راکد نيست و به همين دليل، افزايش قيمت را هم تجربه مي‌کند.

در همين راستا معاون امور مسکن ساختمان وزارت راه و شهرسازي از شيب ملايم قيمت‌ها در حوزه مسکن خبر داده و در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران ، ميزان افزايش اجاره بها را معادل نرخ تورم پيش‌بيني شده بين 20 تا 25 درصد اعلام کرده است.

جالب اينجاست که عقبايي پيش‌از اين در گفت‌و‌گويي با «دنياي اقتصاد» با تاکيد بر اينکه اجاره بها تابعي از قيمت مسکن است و نه صرفا ميزان تورم عمومي، هرگونه افزايش اجاره بها بيش‌از 15 درصد را غيرمنطقي عنوان کرده بود و اين بدين معناست که اجاره بها تا 15 درصد افزايش داشته يا مي‌تواند داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا