گوناگون

پرداخت غرامت 21 میلیارد تومانی به کشاورزان خراسان رضوی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: 21 میلیارد تومان غرامت به کشاورزان پرداخت شده که 8 میلیارد تومان به گندم، 5 میلیارد تومان به جو و مابقی به سایر محصولات کشاورزی استان بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، غلامحسین ساربان ظهر امروز 30 شهریور ماه در نشست خبری که در جهاد کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به برنامه‌های کشت پاییزه سازمان کشاورزی استان اظهار کرد: سطح زیر کشت گندم آبی در سال زراعی 76-75 برابر با 289 هزار هکتار بوده، که این سطح تا سال زراعی 86-85 تقریباً حفظ شده و تغییرات سطح زیر کشت حداکثر 30 هزار هکتار و معمولاً این سطح به کشت محصول جو اختصاص یافته است.

وی با اشاره به این‌که سالیانه 10 هزار هکتار سطح زیرکشت زعفران و پسته افزایش یافته، افزود: با توجه به نقش قابل توجه شهرستان‌های جنوبی استان در سال‌های دهه 80 از شهرستان‌های جنوبی حدود 70 هزار تن خرید، که این مقدار به کمتر از 20 هزار تن در سال جاری رسیده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی تصریح کرد: 90 هزار تن گندم اصلاح شده شامل 18 رقم آبی و 10 رقم دیم در خصوص نهاده‌های مرحله کاشت در نظرگرفته شده است.

ساربان تاکید کرد: با توجه به اصلاح تعرفه هشت برابر بیمه کشاورزی توسط وزیر کشاورزی سطح بیمه کشاورزان کاهش یافته است.

وی با اشاره به واگذاری کودهای شیمیایی برای سال زراعی جدید بیان کرد: 120 هزار تن کود ازته، 50 هزار تن کود فسفاته و 4هزار تن کود پتاسه در انبارهای سازمان موجود بوده که آماده واگذاری به کشاورزان است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سیاست اصلی جهاد کشاورزی ارتقای مکانیزاسیون است، خاطرنشان کرد: اعتباری بالغ بر 525 میلیارد ریال برای اعطای تسهیلات به کشاورزان تعیین شده که امیداوریم امسال 748 هزار هکتار در قالب کشاورزی حفاظتی و استفاده از ماشین‌آلات مکانیزه انجام شود.

وی گفت: تسطیح اراضی، بذر مناسب، انتقال آب مناسب، توسعه کشت مکانیزه، بهبود تغذیه مزارع، مبارزه با علف‌های هرز، جلوگیری از آفات، نوسازی برداشت و نظارت بر امنیت برداشت از راهکارهای بهبود کشت گندم است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی با اشاره به اینکه سطح زیرکشت جو در استان 165 هزار هکتار است، افزود: توزیع بذر و به کارگیری ناظرین و ضدعفونی بذر جو از جمله اقداماتی برای بهبود این محصول است.

ساربان عنوان کرد: 250 تن بذر اصلاح شده برای توزیع بین کشاورزان تعیین شده که به ازای هر کیلوگرم 1500 ریال یارانه به آن اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه به علت سرمازدگی تولید روغن‌های گیاهی کاهش یافته است، بیان کرد: متوسط تولید دانه های روغنی در استان یک و نیم تن بوده که امید می‌رود این رقم با اقدامات مناسب به دو تن در سال برسد هم‌چنین در سال گذشته 1400 هکتار زیر کشت کلزا بوده که فقط 1000 هکتار برداشت شده‌است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا