گوناگون

پنج شهر خراسان شمالی در معرض تشنگی

81216490 5787370

به گزارش ایرنا ˈسیدابراهیم علویˈ روز پنجشنبه در نشست با خبرنگاران این استان، این شهرها را شامل شیروان، صفی آباد، آشخانه، لوجلی و تیتکانلو عنوان کرد و افزود: اکنون سرانه مصرف آب در این شهرها با آب تولیدی توسط این شرکت فاصله زیادی دارد.

وی گفت: در میان این شهرها، شهر شیروان تشنگی حادتری دارد به طوری که تولید آب در این شهر 240 لیتر در ثانیه است و حال آنکه میزان نیاز آن به آب آشامیدنی 330 لیتر در ثانیه است.

وی گفت: این شرکت برای گذر از این بحران، در کنار اطلاع رسانی و فراخواندن شهروندان به صرفه جویی در مصرف آب، حفر 12 حلقه چاه در هفت شهر مواجه با بحران کمبود آب آشامیدنی را در دست اجرا دارد.

علوی گفت: از این تعداد پنج حلقه چاه در شهر شیروان حفر می شود که اکنون حفر سه حلقه در دست اقدام است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان شمالی همچنین، برخورد قانونی با مشترکان پرمصرف شهری استان را از دیگر طرح های این شرکت برشمرد و گفت: 19 درصد مشترکان بیش از الگو، آب آشامیدنی مصرف می کنند.

علوی الگوی مصرف آب آشامیدنی هر مشترک شهری را ماهانه 20 متر مکعب عنوان کرد و گفت: مشترکان پرمصرف شناسایی شده و تذکر می گیرند که در صورت عدم رعایت الگو، با هماهنگی دستگاه قضایی نسبت به قطع انشعاب آنها اقدام خواهد شد.

وی با تاکید بر جلوگیری از مصرف آب شرب در ساخت و سازها گفت: شرکت واگذاری مجوز انشعاب آب را به اتمام مرحله خاک و گچ ساختمان موکول کرده تا عملا قادر به استفاده از آب شهری برای ساخت و ساز نباشند و با متخلفان این بخش برخورد می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان شمالی میزان تولید آب آشامیدنی برای هر شهروند این استان را 270 – 260 لیتر در شبانه روز عنوان کرد و حال آنکه استاندارد جهانی این رقم 75 لیتر در شبانه روز است.

علوی افزود: باید روی تغییر نگاه در مصرف آب آشامیدنی در استان سرمایه گذاری ویژه صورت گیرد که معرفی منکرات و پرهیز از هدررفت آب آشامیدنی و درست مصرف کردن آن در جامعه پررنگ تر شود.

وی منابع کنونی تامین آب شرب شهری ساکنان خراسان شمالی را 100 حلقه چاه و دو سد شیرین دره در مانه و سملقان و ˈبیدوازˈ در اسفراین عنوان کرد و افزود: سد بیدواز 100درصد آب مورد نیاز شهر اسفراین و سد شیرین دره نیز حدود 60 درصد آب آشامیدنی شهر بجنورد را تامین می کند.

به گفته وی بقیه آب آشامیدنی مورد نیاز شهر بجنورد از طریق چاه های منطقه ˈارکانˈ تامین می شود.

علوی میزان تولید آب آشامیدنی برای مشترکان زیر پوشش این شرکت در استان را روزانه یک میلیون متر مکعب اعلام کرد.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری خراسان شمالی آب بهای دریافتی را واقعی ندانست و گفت: اکنون تنها حدود یک چهارم هزینه ای که بابت تولید هر مترمکعب آب مصرف می شود از شهروندان دریافت می شود.

وی هزینه تولید هر مترمکعب آب شرب را حدود 9 هزار ریال عنوان کرد و افزود: آب بهای دریافتی از مشترکان این استان بابت یک مترمکعب آب مصرفی دو هزار و 400 ریال است.

استان خراسان شمالی 22 نقطه شهری دارد که 18 نقطه آن با 161 هزار مشترک زیر پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب شهری قرار دارند.

براساس گزارش های رسمی منتشر شده، خراسان شمالی به لحاظ شرایط موجود سومین استان دچار خشکسالی در کشور محسوب می شود. ک/2

623/626

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا