گوناگون

چرا برنامه‌های توسعه کشور موفق نبودند؟

دبیرِخانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، واقع‌نگاری را حلقه گم‌شده توفیق برنامه‌های توسعه در کشور دانست.

فیروز ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، با اشاره به اینکه در چهارمین سال پنجمین برنامه توسعه کشور به سر می‌بریم، اظهار کرد: پس از انقلاب تاکنون اجرای پنج برنامه توسعه در کشور به پایان رسیده و اکنون در چهارمین سال از برنامه پنجم هستیم اما طبق بررسی‌های انجام شده فقط برنامه سوم توسعه توفیقاتی داشته است.

وی ادامه داد: موفق نبودن برنامه توسعه، مطابق نبودن برنامه‌ریزی با واقعیت‌های موجود،‌ آرمانگرایی، بزرگ بودن دستگاه‌ دولتی و سوء مدیریت بخشی از دلایل موفق نبودن اجرای برنامه‌های توسعه بوده است.

ابراهیمی اظهار کرد: برای مثال قرار بود در برنامه پنجم توسعه رشد اقتصادی در کشور هشت درصد باشد اما در چهار سال اخیر رشد اقتصادی عمدتا منفی و یا صفر را تجربه کردیم. مثبت شدن رشد اقتصادی مستلزم حمایت عملی دولت از بخش خصوصی است.

دبیرِ خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به دیگر راهکارهای مثبت‌سازی رشد اقتصاد از جمله چابک‌سازی دولت اشاره کرد و افزود: در حال حاضر دپوی مسئولیت‌های اقتصادی در وزارت‌خانه‌های مربوط یکی از معضلات موجود است و به این منظور باید دولت در جهت برون‌سپاری اختیارات این وزارت‌خانه‌ها اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر زمزمه‌های تدوین برنامه ششم توسعه به گوش می‌رسد، اظهار کرد: اگر دولت بخواهد برنامه ششم به سرنوشت سایر برنامه‌ها دچار نشود باید روی سه نکته مهم تمرکز کند. اولین نکته آسیب‌شناسی پنج برنامه اجرا شده قبل و بررسی نقاط قوت،‌ ضعف و مجهول این برنامه‌ها بوده که باید به صورت کارشناسی ارزیابی شود.

دبیرِ خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اضافه کرد: دومین راهکار می‌تواند تمرکز بر کوچک‌سازی دولت باشد چرا که در حال حاضر بخش اعظم ناموفق بودن برنامه‌های گذشته به دلیل بزرگی دولت بوده است. اگر دولت می‌خواهد برنامه‌های توسعه‌ای را با درصد بالای موفقیت به پایان برساند باید به کوچک‌سازی دستگاه‌های دولتی توجه ویژه‌ای داشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین سیاست‌گذاری در برنامه ششم توسعه باید به صورتی باشد که نقش دولت در پایان این برنامه در اقتصاد و تولید ناخالص داخلی به کمتر از 30 درصد برسد و به این وسیله سهم دولت از اقتصاد کاهش یابد.

ابراهیمی در خصوص سومین نکته حائز اهمیت در برنامه ششم توسعه، اظهار کرد: در سه سال اخیر موضوع تحریم‌ها یک نکته اساسی را روشن کرد و آن این بود که شکننده ترین ساختار کشور ساختار اقتصادی است و به همین دلیل دشمنان برای ضربه زدن به کشور از اقتصاد آسیب‌پذیر آن سود جستند.

دبیرِ خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به هیچ دوران خاصی تعلق ندارد و در تمامی ادوارها قابلیت اجرا دارد. تمرکز بر این سیاست با تقویت تولید داخلی می‌تواند برای اقتصاد کشور بسیار مفید باشد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا