گوناگون

چگونه با قصه آموزش دهیم؟

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایلام گفت: با توجه به اینکه قصه ذاتی واقعی دارد باید مربی نیز توانایی‌ بیان قصه به زبان کودکانه را داشته باشد تا معنی و هدف اصلی قصه‌گویی در ذهن کودک جای بگیرد و به مرور شاهد تاثیرات آن در زندگی کودکان باشیم.

حبیب‌الله بخشوده در حاشیه‌ی کارگاه قصه‌گویی مربیان کانون پرورش فکری کودک و نوجوان استان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام، اظهار کرد: قصه‌گویی که ریشه در فرهنگ قرآنی و ایرانی دارد، یکی از فعالیت‌های مهم کانون است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام با بیان اینکه پیکره‌ی بسیاری از متون ادبی همچون شاهنامه فردوسی، شیرین و فرهاد، کلیله و دمنه به شکل قصه روایت شده است، ادامه داد: در ادوار تاریخی، راویان مرکز ثقل قصه‌گویی بوده‌اند. البته اولین قصه‌گو خداوند با قصه‌ی خلقت زمین است و سراسر قرآن کریم حاوی آموزه‌ها و درسی‌هایی الهی در قالب قصه است و آنقدر این قصه‌ها حائز اهمیت است که اثر معروف قصص الانبیاء که در ادبیات ایران جاودانه شده از آیات قرآن کریم استخراج شده است.

وی با بیان اینکه مربیان قصه‌گوی کانون جایگاه اصلی را در بحث قصه‌گویی بر عهده دارند، اضافه کرد: قصه‌های کانون براساس اهدافی همچون پرورش تخیل، روح کودک، استعدادیابی و بروز توانایی اعضاء کانون است که آموزه‌هایی که مربوط به شایستگی‌ها و ناشایستگی‌ها است توسط مربیان به کودکان منتقل می‌شود بدین‌جهت مربیان باید در آموزش‌ها و گزینش شیوه‌های بیانی بگونه‌ای عمل کنند که قصه‌گویی در سازگاری کامل با مبانی قرآنی باشد و همان اهدافی را پیگیری کند که در قرآن دنبال شده است.

بخشوده تصریح کرد: اساس قصه‌ها بر پایه‌ی واقعیت است اما در داستان این گونه نیست و نگارنده می‌تواند امور غیرواقعی را به گونه‌ای در داستان بیان کند که شنونده آنها را به عنوان امر واقعی بپذیرد.

وی با بیان اینکه قصه ذاتی واقعی دارد، گفت: اتفاقاتی ارزشی همچون دفاع مقدس که به اندازه‌ی دقایقی که به طول انجامیده است قصه برای بیان کردن دارد نیز پایه‌ای برای قصه‌گویی محسوب می‌شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان استان ایلام تکنیک، نوع رفتار و حرکات، بیان، لحن به کارگیری لغات و استعاره‌های ادبی را مهارت‌های مربی دانست و افزود: از توانایی‌های یک مربی بیان قصه به زبان کودکانه است تا معنی و هدف اصلی قصه‌گویی در ذهن کودک جای بگیرد و به مرور شاهد تاثیرات آن در زندگی بچه‌ها باشیم.

به گزارش ایسنا، در این کارگاه 36 قصه‌گو به اجرای برنامه پرداختند که آثار آنها مورد داوری قرار گرفت و مقرر شد هفت قصه‌گوی برتر در قالب فیلم به جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی ارسال شود و در صورت پذیرش مربیان مورد تجلیل قرار گیرند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا