گوناگون

کارشناس کشاورزی:کشت علوفه به جای آیش موجب افزایش 30 درصدی محصول گندم می شود

81224213 5800600

مهندس ˈ عبدالعلی غفاری ˈ پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در این خصوص محققان این موسسه حدود 10 سال در نقاط دیم خیز کشور تحقیق و به این نتیجه رسیده اند.

وی اظهار کرد: در این بررسی مشخص شده که اختصاص زمین آیش به کاشت علوفه علاوه بر کاهش هزینه های تولید موجب افزایش مواد آلی خاک می شود.

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم ادامه داد: شخم زدن زمین و آیش موجب از بین رفت مواد عالی خاک شده و میزان حاصلخیزی خاک را کاهش می دهد.

غفاری با اشاره به اینکه کشت علوفه به جای آیش، بهترین راه زیست بنیان برای مبارزه با آفات و بیماری های گندم است، یادآوری کرد: کشت ارقام بومی گندم در مزارع کشاورزی موجب تولید حدود یک هزار و 200 کیلوگرم در هر هکتار می شود که این میزان با کشت علوفه بجای آیش تا یک هزار و 800 کیلوگرم افزایش می یابد.

موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور مستقر در مراغه در استان های دیم خیز در زمینه غلات، حبوبات، دانه های روغنی، علوفه و مدیریت منابع طرح های تحقیقاتی اجرا می کند.

پژوهشگران مرکز تحقیقات کشاورزی دیم تا کنون 36 رقم جدید محصول دیم شامل 17 رقم گندم، هفت رقم جو، چهار رقم نخود، سه رقم عدس، سه رقم جدید گلرنگ و دو رقم ماشک علوفه ای به کشاورزان داخلی و کشورهای همجوار معرفی کرده اند.

7483/590/587/ 1495

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا