گوناگون

طرح جامع بهینه سازی آب در استان یزد تدوین شد

81224210 5800583

به گزارش خبرنگار ایرنا سید جمال سجادی پور در نشست شورای راهبردی کشاورزی در تفت افزود: این طرح توسط کارشناسان برجسته تدوین شده است.

به گفته وی اگر طرح مورد اشاره به صورت ملی تصویب شود با اجرای آن تمام مشکلات استان در بخش کشاورزی رفع خواهد شد.

وی گفت: کشاورزی پایه و زیربنای تمام عرصه هاست و مهم ترین زمینه برای تولید ثروت و توسعه پایدار هر کشوری است.

وی اظهار داشـت: وابستگی منابع آبی در استان 20 درصد و در شهرستان تفت بین 65 تا 70 درصد است که نشان از بیش ترین تاثیرپذیری از خشکسالی در این شهرستان است.

سجادی پور گفت: نگاه ویژه مسئولان به این نگرانی مردم شهرستان باید مضاعف باشد.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی بیشترین وابستگی به آب را دارد گفت: اکثر منابع آبی کشاورزی در استان یزد قنوات هستند.

وی اضافه کرد: از سه هزار رشته قنات استان، حدود دو هزار رشته آن در شهرستان تفت قرار دارد که اگر به این قنوات که در حال خشک شدن هستند رسیدگی نشود حتی برای کمترین کار که حفظ درختان باشد کاری نمی شود کرد.

این مسئول، شهرستان تفت را دارای ظرفیتهای خوبی در بخش دام و طیور و گلخانه ها دانست و گفت:باید به سمت صنایع تبدیلی و تکمیلی کم آبخواه برویم.

سجادی پور با بیان اینکه بخش کشاورزی و کشاورز مظلوم واقع شده گفت: باید بهره برداران را دریابیم و برای بهره وری بهتر از واحدها و بخشهای موجود، آنها را کمک نماییم.

وی به بارندگی استان سال گذشته اشاره کرد و گفت:بارندگی در سطح استان 112 میلی تر بوده ولی امسال به 82 میلی متر کاهش یافته است که بیشترین میزان کاهش در ارتفاعات شیرکوه ثبت شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مهمترین مشکل استان را مشکل آب دانست و با بیان اینکه 90 درصد آب استان در بحث کشاورزی مصرف می شود، گفت: این موضوع می طلبد تا ما با افزایش بهره وری آب و جلوگیری از مصرف نادرست آن در منابع آبی استان صرفه جویی کنیم.

وی ادامه داد: مهمترین راه های توسعه پایدار استان در بحث کشاورزی از طریق اصلاح الگوی کشت یعنی استفاده از روش هایی در کشاورزی که از مصرف آب کمترو بازدهی بالاتری برخوردار باشد و همچنین افزایش راندمان استفاده ازآب یعنی اصلاح روش های آبیاری، امکان پذیر خواهد بود.

وی آبیاری تحت فشار را مهمترین راه برای افزایش راندمان استفاده ازآب دانست و گفت: شهرستان تفت با 1026 هکتار بیش ترین سطح آبیاری تحت فشار در استان را بعد از شهرستان ابرکوه داراست.

وی به خشکسالی های استان اشاره کرد و گفت: اگر خشکسالی ها یزد به همین روند ادامه داشته باشد، یزد دیگر قابل سکونت نخواهد بود چراکه دلیل وجود جمعیت در استان تولید مقدار زیادی ثروت از طریق بخش کشاورزی است.

فرماندار تفت نیز در این نشست با اشاره به جایگاه مهم بخش کشاورزی در شهرستان تفت گفت: بخش کشاورزی به عنوان یکی از محورهای توسعه تفت در سند توسعه این شهرستان مورد تاکید قرار گرفته است. به گفته وی باید با برنامه ریزی لازم و تعیین اهداف در این حوزه، زمینه را برای شکوفایی بخش کشاورزی شهرستان فراهم آورد.

ˈمحمود زارعˈ از برگزاری نشست های مشورتی بخش کشاورزی با حضور صاحبنظران امر به صورت منظم خبر داد و گفت: تلاش می شود در این نشست ها راهکارهای توسعه بخش کشاورزی شهرستان مورد بحث و ارزیابی قرار گرفته و تصمیمات لازم اتخاذ گردد.

مدیرجهادکشاورزی تفت هم با بیان اینکه اهمیت بخش کشاورزی در تامین امنیت غذایی کشور است گفت:اگر بخش کشاورزی تقویت شود همه بخشها تقویت خواهد شد و این مسائل راهبردی بهتر و بیشتری را از سوی مسئولان می طلبد.

محمدرضا زارع افزود: از جمعیت 47 هزار نفری تفت 35 هزار بهره بردار در بخشهای مختلف کشاورزی هستند که باید برای حفظ آنها تمهیدات ویژه ای اندیشیده شود.ک/3

650/7547

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا