گوناگون

معاون وزیر بهداشت خواستار حاکمیت اخلاق پزشکی در نظام درمان شد

81207058 5770963

به گزارش ایرنا ˈمحمود خدادوستˈ روز چهارشنبه در همایش آموزش قوانین و بررسی مشکلات حقوقی حرفه پزشکی در نوشهر گفت: اخلاق در ایران باستان و پس از ورود اسلام به ایران از جایگاه ویژه ای در آموزش پزشکی برخوردار بود تا جایی که آموختن 10 علم، پیش نیاز فراگیری علم پزشکی بود.

وی، اطلاق حکیم به پزشکان و حکیم پروری را نشانگر توجه گذشتگان به اخلاق در پزشکی دانست و افزود: تأکید بر اخلاق پزشکی تا آنجا بود که نیاکان مان در ایران باستان سیمرغ را نماد پزشکی و مار را نماد بیماری می دانستند.

معاون وزیر بهداشت، خواستار بازگرداندن سیمرغ به عنوان نماد پزشکی در کشور شد و گفت: مار که در طب جدید نماد پزشکی است، در طب یونان چنین نقشی را داشت و شایسته است ما به نماد نیاکان مان بازگردیم.

خدادوست، رعایت اخلاق پزشکی را در درمان بیماران مؤثر دانست و اظهار داشت: اخلاق پزشکی که فراتر از علم پزشکی و قانون است، رابطه بیمار و پزشک را تبیین می کند.

وی افزود: با تغییر رویکرد از پزشکی محوری به اخلاق محوری در نظام سلامت، به طور قطع شاهد تغییر رفتار مطلوب بین بیمار و پزشک و به تبع آن ضمانت رعایت منشور حقوق بیمار و پزشک خواهیم بود.

معاون وزیر بهداشت گفت: این تغییر رویکرد همچنین موجب افزایش رضایت بیمار و پزشک می شود و به طور یقین اثربخشی بیشتر درمان های پزشکی را برای بیمار به همراه خواهد داشت و به این ترتیب نفس پزشک، درمان و دست او شفا خواهد بود.

وی، خواستار افزایش روحیه خودباوری در تبیین روابط بین بیمار و پزشک و کادر درمانی بر اساس اعتقادات و باورهای فرهنگی و اجتماعی ایران شد و بر حق دسترسی بیماران به نظام کارآمد شکایت تأکید کرد.

خدادوست گفت: درمان مطلوب در اسرع وقت بدون در نظر گرفتن عوامل نژادی و مذهبی، داشتن اطلاعات لازم از مراحل درمان و کادر پزشکی، حفظ منزلت و راز بیمار و برخورد همراه با صداقت، انصاف و ادب پزشک از حقوق بیماران است که باید در رعایت آن دقت لازم صورت گیرد.

همایش آموزش قوانین و بررسی مشکلات حقوقی حرفه پزشکی صبح چهارشنبه با حضور مسؤولان کشوری و استانی در نوشهر آغاز به کار کرد.

شرکت کنندگان در این همایش دو روزه، پزشکان، پیراپزشکان و کادر درمانی مراکز بهداشت و درمان شهرهای غرب مازندران هستند که ضمن آشنایی با مسایل حقوقی مرتبط با نظام سلامت، آیین نامه های نظام پزشکی برای آنان تبیین خواهد شد.

انواع تخلفات پزشکی، مرگ حین عمل جراحی، منشور اخلاقی بیماران، رضایت و برائت و مرگ شناسی و صدور جواز دفن، سقط جنین و قوانین مرتبط، روانپزشکی قانونی و مسؤولیت روانپزشکان، جرائم پزشکی و ارتباط پزشک با دستگاه قضایی، تجاوزهای جنسی، قوانین مرتبط و راه های پیشگیری از قصور پزشکی از موضوعات مورد بررسی در این همایش است.ک/2

1295**1654**1504

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا