گوناگون

کاهش انگیزه های اقتصادی و اجتماعی تصرف جنگل ها ضروری است

81229615 5809842

ˈ داریوش بیات ˈ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در نوشهر افزود : اجرای کامل پروژه مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی در شمال کشور موجب کاهش تصرف اراضی ملی و تخریب جنگل ها و مراتع می شود.

وی گفت : برای کاهش فشار به جنگل باید درآمد جنگل نشینان متنوع شود و آگاهی آنان از نقش ویژه این ثروت خدادادی افزایش یابد که هر دو مورد جزء اهداف مدیریت چند منظوره است.

بیات اظهار داشت : بتازگی تصاویر ماهواره ای با وسعت 120 هزار هکتار ، مربوط به مناطق چهارگانه شمال که پروژه مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی در آن اجرا می شود، تهیه شد و نکات جالبی از آن استخراج شد.

وی افزود : این عکس های ماهواره ای مربوط به سال های 1980 و 1990 و 2000 و 2013 میلادی است و مقایسه سال های مختلف نشان می دهد که تصرف اراضی و تخریب جنگل در دهه 1990 میلادی بیشتر بود و سپس کاهش یافت.

مدیر اجرایی پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل های هیرکانی تاکید کرد : این تصاویر ماهواره ای بخوبی نقش عوامل اجتماعی و اقتصادی و نحوه زیست مردم را در تخریب یا حفظ جنگل نشان می دهد.

وی افزود : به بیان دیگر ، تخریب در دوره زمانی 1359 تا 1392 در ابتدا افزایش و سپس کاهش یافت ، زیرا مجموع عوامل مخرب اجتماعی و اقتصادی و وضع کشور که باعث فشار بر جنگل شد، در میانه این دوره یعنی دهه 1370 بیشتر بود.

بیات گفت : بدیهی است اگر نیاز اقتصادی مردم، نظیر سوخت و مصالح ساختمانی، برآورده شود، انگیزه تخریب جنگل در آنان کم می شود، زیرا درآمدشان وابسته به جنگل نخواهد بود.

وی افزود : بر همین اساس ما در پروژه مدیریت چند منظوره، با فراهم کردن زمینه کسب درآمد از طریق گردشگری و صنایع دستی و نظایر آن، فشار بر جنگل را کاهش می دهیم.

بیات با اشاره به نقش ویژه آگاهی بخشی و افزایش اطلاعات مردم درباره جنگل اظهار داشت: استفاده از رسانه های مختلف و نظرسنجی های پیوسته برای تعیین نگرش مردم، از دیگر برنامه های اجرایی این پروژه است.

پروژه مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی در پی توافق سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با برنامه عمران ملل متحد (UNDP) از اردیبهشت 1392 به صورت آزمایشی و به مدت پنج سال کار خود را آغاز کرد و مرکز آن در معاونت امور جنگل سازمان جنگل ها و مراتع در شهرستان چالوس مستقر است.

جنگل های هیرکانی با 9/1 میلیون هکتار وسعت، از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلی داغ در شرق استان گلستان، در پهنه ای به طول تقریبی 800 کیلومتر امتداد دارد و یکی از طبیعی ترین و ارزشمندترین جنگل های دنیا محسوب می شود. ک/3

7517/1535/1654/506

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا