گوناگون

کاهش جدی سرمایه‌گذاری‌ها در خراسان رضوی

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: کاهش جدی سرمایه‌گذاری‌ها در استان از مشکلات مهم در حوزه اقتصادی است که دولت باید برای حل آن تدبیری بیندیشد.

فیروز ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، با اشاره به سهم 95 درصدی بخش خصوصی در اقتصاد استان، اظهار کرد: خراسان رضوی در اجرای اصل 44 خوب عمل کرده است اما دولت به تکالیف خود در قبال سرمایه‌گذاری در صنایع مادر آنگونه که باید عمل نکرده است، بنابراین سرمایه‌گذاری در صنایع مادر یکی از اولویت‌های مهم استان به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: به لحاظ تزریق منابع مالی دچار گرفتاری‌های جدی هستیم. با وجود اینکه معوقات بانکی در استان نسبت به میانگین کشوری در سطح پایینی است اما به جهت تجهیز و تکمیل منابع تولید، اقدامی از سوی دولت انجام نشده است.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: تکمیل طرح‌های نیمه تمام و رسیدگی به سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و تخیصص منابع ملی جهت پروژه‌های مهم استان از دیگر نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی به مشکل کم‌آبی در استان اشاره کرد و گفت: کمبود منابع آبی بدون شک بحران‌های جدی را به دنبال خواهد داشت، بنابراین تامین آب استان و جبران خشکسالی‌ها از دیگر مسائل مهمی است که دولت باید در سفر خود به استان به آن توجه داشته باشد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه برخی از مشکلات اقتصادی، کلان است، بیان کرد: ما در کشور رشد منفی حدود 6 درصد را تجربه کرده‌ایم و این موضوع مشکلات زیادی را برای واحدهای تولیدی طی سال‌های گذشته به وجود آورد که افزایش مالیات بنگاه‌های اقتصادی با وجود رشد منفی اقتصاد، معضل جدی واحدهای تولیدی در استان و کشور است و دولت باید به آن بپردازد. چنانچه نگاه دولت به تولید حمایتی است افزایش مالیات واحدهای تولیدی با این نگاه تعارض دارد.

دبیرِ خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به مجاورت خراسان رضوی با کشورهای همسایه اظهار کرد: دولت باید پایلوت صادرات خود را خراسان رضوی قرار دهد و رئیس جمهور و هیات دولت به هر کدام از کشورهای مجاور استان که سفر می‌کند یک هیات اقتصادی از خراسان رضوی به همراه داشته باشد.

ابراهیمی اضافه کرد: نقش استان در تعاملات فی‌مابین کشور ایران با کشورهای همسایه خراسان رضوی باید پررنگ‌تر شود و نگاه دولت به خراسان رضوی به عنوان یک استان هم مرز با سایر کشورها باید ویژه باشد.

دبیرِ خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در حال حاضر در استان به 10.5 درصد رسیده است، تصریح کرد: دو رقمی شدن نرخ بیکاری و رشد منفی صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته علی‌رغم مزیت‌های فراوان استان از جمله مسائلی است که نیاز به رسیدگی و نگاه ویژه دولت دارد. باید دولت مسائل استان را با توجه به شرایط استراتژیکی آن مورد توجه قرار دهد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا